RSV 1000 -2006 vs Rc8

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hallå

Nu är zx10án såld så nu kollar man blocket dagligen igen:-) Det som gäller är att jag vill ha en V-twinn igen. Så trött på radfyrorna. De går ju så väldigt lent och fint med massa power men det blir nästan tråkigt:hihi. Är det några som har erfarenhet av ovanstående hojar? RSV1000 -2006 och framåt är ju samma hoj (factoryn lite mer upphottad men inte någon jätte skillnad vad jag läst) Rc8 -2008 skippar jag nog utan vill nog helst ha en -2009 R eller är det ingen större skillnad?
Vad säger ni? skillnader? motor, chassie, fjädring, någon skillnad i försäkring mm mellan hojarna?

Har noterat att RSV 1000 verkar stå ca 10 000 kr högre i pris (är det värt det?)

Jag skulle åka RC8a...Millen upplever jag som lite klumpig i den jämförelsen, och polarna med RC8 verkar nöjda och glada. Hård är den med...

Om du är intresserad av RC8:an bör du nog just kika på en "R" modell. Om du inte köper -11an eller 12an då. Den äldre "riktiga" R-modellen (09-10) är ju fullsmetad med massa gott som lättare komponenter och fullt justerbart chassi. Har även för mig att det pratades om att insprutningen skulle ha blivit mycket bättre kontra den vanliga modellen.

Bara erfarenheter av RSV körmässigt, så kan inte jämföra.. Men en begagnad hoj är det värt att satsa på en Factory med lättare fälgar och bättre chassikomponenter. Man ger inte mycket mer för en sådan mot en R. Där är mer effekt i KTM helt klart.
RSV:s Rotax är en hållbar pjäs och växellådan är inte alls dum.
http://www.blocket.se/kronoberg/Aprilia_RSV_Factory_41848254.htm?ca=20&w=3 är rätt utrustad. Synd att någon begått helgerån på dämparna, det systemet går på 30kkr nytt :dummer

ingen erfarenhet av nån av dom ... men RC8'an e den enda SH jag skulle kunna tänka mig .... ser sjukt hård ut :yoparty

sen hur den e å köra e sekundärt , vinner vid korvmojjen iaf :tummenupp :)

Jag skulle åka RC8a...Millen upplever jag som lite klumpig i den jämförelsen, och polarna med RC8 verkar nöjda och glada. Hård är den med...

Lutar åt Rc8 nu:)

Det som skulle tala för Aprilian är ju att den har lite mer "själ" om man får säga så

Smyger in två altenati till :)

BMW HP2 Sport
BMW R1200S

HP2 är väl knappast i samma prisklass?
Vad kostar den att serva? Tänker mest om det finns något sammanshang med utgångspriset.

Ser jääävligt hård ut i butik iaf :)

Edit: Körde min Apa 1000R Factory -05 i ett år. Helt underbar hoj! Gillade framför allt bromsarna (med korta pazzo handtag = mumma) och de fullt justerbara dämparna.
På motorväg räckte krutet till och landsväg brilljerade bottenvridet.

Aldrig kört RC8R men kan inte tänka mig att den är sämre.

Hade jag valt idag hade jag tagit KTM, har hört att den ska vara grymt rolig att köra.

Last edited:
körde RSV 04a en säsong, sen zx10 två säsonger, och nu är jag tebax på RSVn igen :) suverän hoj! går bra och driftsäker som fasen, en av dom snyggaste hojarna som nånsin gjorts dessutom.

har varit ritikgt sugen på en rc8 några gånger dock så skulle lätt kunna tänka mig en sån en sväng också men inte från första årsmodellen.

svårt val heltklart men RSVn är en riktigt solid hoj som varmt rekommenderas iallafall :tummenupp

ed: ska du köra bana och lite sportigare - köp factoryn, det är värt det.
ska du bara kuska landsväg och posöråka så räcker R modellen dock.

Ja BMW verkar lite dyr och de har jag aldrig haft i tankarna (visste knappt att de fanns:-)
Tack för massa input fortsätt så:tummenupp
Som sagt lutar ju åt Rc8án. Den har ju lite mer pulver och är väl hyfsat jämna på resten, KTMén är ju också tre år nyare om man tittar på 09 r. Är man van vid mycket HK så vet man ju känslan när man byter ner sig och det är ju aldrig kul även fast en twin motor har så ruskigt skön karaktär. Blir mest gat åka med någon smc kurs här och där. Är också rätt sugen på att endast köpa banhoj men då något skabbigare så man har råd att vurpa!

Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...