RSM M.G.P. Aperol di San Marino 2010

Status
Ej öppen för fler svar.
Att använda provokativa utryck som ”shit happens” vid en olycka som denna är i min mening brist på mänsklig respekt samt ett billigt sätt att få sina fem sekunder i rampljuset. Tyvärr gör ju vissa allt för att få sina fem sekunder i rampljuset!

Rödflagg eller ej, det som skall prioriteras är förarnas och funktionärers hälsa och säkerhet, om man tror att någon är allvarligt skadad bör man vidta alla nödvändiga åtgärder så att den skadade får läkarvård så snabbt som möjligt samtidigt som de övriga förarna och funktionärers säkerhet och hälsa ej får äventyras.

Jag anser att racet skulle ha rödflaggats, denna bedömning är dock min högst subjektiva bedömning!

R.I.P Tomizawa #48
 
Att ha en regel som säger att loppet ska rödflaggas handlar om proffesionalitet som arrangör och ett värdigt uppträdande mot dem som drabbas (förare, anhöriga, publik mm).
Annars riskerar sporten att få sämre rykte när funktionärerna yrar omkring i full racetrafik. Så enkelt är det.
 
Att ha en regel som säger att loppet ska rödflaggas handlar om proffesionalitet som arrangör och ett värdigt uppträdande mot dem som drabbas (förare, anhöriga, publik mm).
Annars riskerar sporten att få sämre rykte när funktionärerna yrar omkring i full racetrafik. Så enkelt är det.
Speciellt ”enkelt” var väl inte innehållet i ditt inlägg. Den ”regel” du skriver om, hur skulle den reglera när röd respektive gul flagga ska användas, närmare bestämt? Hur skiljer den sig från gällande reglemente?
 
Det är ett himla gnäll om rödflaggan, varför? Har ni själva provat att ta ett snabbt beslut under en extrem situation? Ni får Dorna att verka vara en organisation full med onda människor som kliver över lik för att få racet att fortgå.

På Sachsenring tog man tydligen rätt beslut och rödflaggade direkt när De Puniet och Espargaro blev liggandes på banan.
[YOUTUBE-ID]L_l50QAcgrs[/YOUTUBE-ID]
 
Det är ett himla gnäll om rödflaggan, varför? Har ni själva provat att ta ett snabbt beslut under en extrem situation? Ni får Dorna att verka vara en organisation full med onda människor som kliver över lik för att få racet att fortgå.
Jag utgår ifrån att de som tar den här typen av beslut har stor erfarenhet och inte stressar upp sig vid extrema situationer. Ungefär som att jag förväntar mig att en JAS-pilot har lite annat psyke än en normal Svensson.

Tomizawa låg medvetslös på banan och en läkare konstaterade att han inte andades och behövde omedelbar HLR. Då tycker jag att det är på sin plats att rödflagga racet för att kunna lägga alla energi på att försöka rädda föraren. Vad är 20-30 minuters försening av ett race mot ett liv?

Italienska myndigheter kommer att utreda olyckan och bland annat försöka ta reda på om Tomizawa skadades mer pga att båren tappades.
 
Då har du förstått mitt inlägg fel eftersom jag varken nämnt stress eller folk som ramlar av bårar. Jag menade att man ibland kan göra felaktiga beslut vilket uppenbarligen händer JAS-piloter också.

Klippet jag hänvisade till visar ju ganska klart att man normalt rödflaggar i dessa situationer. Nu blev det inte så och antagligen kommer någon få reprisalier för det. Men jag köper inte att man sket i rödflaggen pga av pressade tv-tider.

Jag utgår ifrån att de som tar den här typen av beslut har stor erfarenhet och inte stressar upp sig vid extrema situationer. Ungefär som att jag förväntar mig att en JAS-pilot har lite annat psyke än en normal Svensson.

Tomizawa låg medvetslös på banan och en läkare konstaterade att han inte andades och behövde omedelbar HLR. Då tycker jag att det är på sin plats att rödflagga racet för att kunna lägga alla energi på att försöka rädda föraren. Vad är 20-30 minuters försening av ett race mot ett liv?

Italienska myndigheter kommer att utreda olyckan och bland annat försöka ta reda på om Tomizawa skadades mer pga att båren tappades.
 
Vid bankanten innan de hade fått upp honom på båren?
Svar ja.

The decision to move Tomizawa had been made by one of the medical officials, who had determined that Tomizawa was not breathing and needed to be put on a respirator as soon as possible, which the nearby ambulance contained. The marshalls were charged with moving Tomizawa to the ambulance as quickly as possible.
 
Jag utgår ifrån att de som tar den här typen av beslut har stor erfarenhet och inte stressar upp sig vid extrema situationer. Ungefär som att jag förväntar mig att en JAS-pilot har lite annat psyke än en normal Svensson.

Tomizawa låg medvetslös på banan och en läkare konstaterade att han inte andades och behövde omedelbar HLR. Då tycker jag att det är på sin plats att rödflagga racet för att kunna lägga alla energi på att försöka rädda föraren. Vad är 20-30 minuters försening av ett race mot ett liv?

Italienska myndigheter kommer att utreda olyckan och bland annat försöka ta reda på om Tomizawa skadades mer pga att båren tappades.

Naturligtvis håller jag med om allt du säger.
Det jag undrar är om en rödflagg faktiskt hade fått fram räddningspersonalen snabbare?
Jag är säkert för okunnig och dum för att fatta detta, men första hjälpen bör väl komma direkt när den behövs, eller?
Eller var det så att det tar längre tid för helikoptrar, mm om racet inte rödflaggas?

Detta säger jag alltså eftersom jag vill veta, inte för att replikera någon.
 
Naturligtvis håller jag med om allt du säger.
Det jag undrar är om en rödflagg faktiskt hade fått fram räddningspersonalen snabbare?
Det är inte säkert att någon personal kommit fram fortare om racet rödflaggats. Som tidigare nämnts körs ambulanserna på vägar utanför banan.

Men när sjukvårdspersonalen konstaterar att föraren inte andas borde man rödflagga för att låta dem jobba i lugn och ro med den skadade föraren utan att behöva oroa sig för att det om ca 1 minut kommer 30 hojar i full fart.

Tittade på AMA i helgen och där går säkerheten först. Ligger det en hoj på banan och föraren är okej blir det rödflagg direkt.
 
Det jag undrar är om en rödflagg faktiskt hade fått fram räddningspersonalen snabbare?
Jag är säkert för okunnig och dum för att fatta detta, men första hjälpen bör väl komma direkt när den behövs, eller?
Eller var det så att det tar längre tid för helikoptrar, mm om racet inte rödflaggas?

Detta säger jag alltså eftersom jag vill veta, inte för att replikera någon.
Vilken ödmjukhet inför sådant som man faktiskt inte vet ett skit. Ovanligt och klädsamt.

:tummenupp
 
Så är det arrangörernas fel, som verkar vara gångbart rent allmänt i media?
Eller är det så att killen (RIP) inte hade klarat det oavsett?

Kan det va så att man riskerar sitt liv om man sitter och ger gärnet i en liga där man ibland kommer över 50 km/h?
Mona?

Fruktansvärt, inte minst när man sett det.
Jag, som halvflännmänniska är den sista att förneka det.
Men folk söker efter vems fel det var.
Knappast de som körde i racet (bättre att inte prata namn)
Knappast banbyggarna. (Den är för bra för det)
Knappast politiker. (De är för oinsatta för det)
Så när vi rejsar så sitter vi med döden i kappsäcken.

Jag vill gärna fortsätta, men kan inte.
Vill du? kör hårt!
Finns inget bättre!

Nu ska jag laga mat åt min tjej som är blivande mamma.
 
Det hindrar emellertid inte somliga från att uttala sig tvärsäkert om vilka ”åtgärder” och ”regler” som skulle ha vidtagits och bör ändras.
Om man inte ska använda den röda flaggan när en förare ligger medvetslös på banan och inte andas, när ska den isf användas?

Jag menar, du vet ju.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top