rs36 vs. smootbore 33

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Måste byta min cv36-brygga mot något med separata luftfilter av utrymmesskäl, (luftburken bort!)
Funkar det att köra med smoothbore 33'or till en gsxr1100 -92? de är ju så mycket billigare än rs36or...
Toppen är portad ej plastad och ett V&H helsystem sitter på.

När jag körde sugmotor hade jag smoothbore 33:or på. Funkade utmärkt. Hade även JE-kolvar, borrad till 1109 cc, ~13:1 i komp, prostreetportad topp, original kammar, V&H grenrör med powercans och Yoshimura slipon. Dyna2000 tändsystem. Gav 144 hk / 117 Nm på hjulet.

Fina siffror! :)
vad är egentligen skillnaden mellan smoothbore och rs-förgasarna? märker jag någon skillnad i prestanda?

Fina siffror! :)
vad är egentligen skillnaden mellan smoothbore och rs-förgasarna? märker jag någon skillnad i prestanda?

Tackartackar! :)
Jadu, bra fråga... Om jag kommer ihåg rätt så hade mina smoothboreförgasare runda trottlar. RS-fuggarna har platta trottlar, dvs. flatslide. Vet inte om RS-fuggarna har accpump? Mina smoothbores hade det inte iallafall, men den svarade väldigt bra på gasen ändå :tummenupp Vet inte hur långt t.ex. RS36 räcker, men jag har sett någon siffra på runt 160 på hjulet. 33:orna räcker ju bevisligen till iallafall 144 som jag hade.

Ax-pump ställer bara till det. Lär man sig använda högerhanden funkar allt så mycket bättre än en eländig axpump. RS'arna har ax-pump. På en väldigt milt trimmad gsxr1100 före -91 funkar nog 33'orna bäst men en 91-92'a med väldigt bra topp från fabrik är nog RS36 att föredra.

Ax-pump ställer bara till det. Lär man sig använda högerhanden funkar allt så mycket bättre än en eländig axpump. RS'arna har ax-pump. På en väldigt milt trimmad gsxr1100 före -91 funkar nog 33'orna bäst men en 91-92'a med väldigt bra topp från fabrik är nog RS36 att föredra.

Vad menar du med väldigt bra topp? att shimstopen är bättre eller? min shimstop är som sagt portad. tror jag kör på smoothbore ändå om man nu inte tapppar allt för mycket effekt.

91-92 shimstoppens design (flödesmässigt) är bättre än de skruvjusterade topparna. Med rätt inställda smoothbore får du en väldigt trevlig motor för gatbruk.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt