Rs250 /rgv 250

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Hej!
Letar ny hoj nu, tänkte gå från fireblade till nåt smidigare... Är jäkligt intr. av kawasaki zxr400 nån som vill sälja?

Sen när jag läst lite började jag tänka på 2-takt... hade varit kul att testa det, så är VÄLDIGT INTRESSERAD AV EN 2-taktare runt 25 papp... :tummenupp

Eftersom jag inte tittat närmare på dessa hojjar är jag även intr. för att bara komma och titta oavs. om den inte är till salu..

Är det så besvärligt med 2-t som alla säger med all service? dricker dem så jäkla mycket... och det går väl att köra hyffsat även på gata? Även om det kommer bli lite bana?

Servicen är inte så farlig, men det går inte att bara åka och åka som med en Fireblade, direkt. Lite förebyggande underhåll får man räkna med. Kolvbyten och rengöring av avgasportar varje vinter åtminstone. Det är asroligt att köra, men det blir lätt lite hetsigt eftersom man inte har råd att låta farten bli för låg. Mycket varv, hög kurvhastighet är nyckelorden. Kan man stå ut med att den geggar igen och ryker som fan när man kör sakta så är det bara att handla. På gatan drar de MINST en liter bensin per mil och oljan kostar 120 spänn litern, och måste fyllas på ungefär varannan tankning. Jag har haft fem RGV250 och en RS250. så jag har uppenbarligen tyckt att det var värt det flera gånger...

Tack för svaret!
Hur många liter får man fylla på vid varje tillfälle? (olja).
Förebyggandet är inga problem, gillar att skruva... bara man inte måste göra det varje jäkla gång man varit ute på en sväng...10 mil... :confused:

J.mika skrev:
Tack för svaret!
Hur många liter får man fylla på vid varje tillfälle? (olja).
Förebyggandet är inga problem, gillar att skruva... bara man inte måste göra det varje jäkla gång man varit ute på en sväng...10 mil... :confused:

snacka med cool_lilja här på forumet... Han köpte mattias RS250... Tänkte eftersom han bor i mölnlycke kanske du kan kika på den eller nått?? Det är ju inte så långt menar jag!!

Förövrigt är det skoj å köra 2 takt... ;)

:hej

Jag har en RGV 250 och kan bara säga att den är underbar på kurviga vägar.
Oljeförbrukningen är inte alls hög om du kör på oljepumpen vilket du helst skall göra för att undvika ras.
Det enda som gör den olämplig för gatkörning är det dåliga bottendraget.
Förre ägaren till min hoj låg och pumpade knäskrap på Falkenberg och skröt hur han piskade R1or och GSXR i kurvorna.
Mer bana än gata är mottot för denna hoj. :tummenupp

så sant

2-takt e fräckt !

Du kan få prova min om du vill, inga problem........säg bara till.......nu är det lite halvkass bakdäck på men det funkar..........roligt som fan att köra, måste dock ha varven upp hela tiden, annars händer det inte mycket..............det är lite pill ja, men det är rätt simpelt.......2-takt vettu...........min dricker nästan 1.5 liter milen vid hård körning..........och som mattias sa, olja varannan tank typ...........jag kör nu på motul olja för 169:- litern, funkar riktigt bra...........luktar gött med...............men hör av dig för en provkörning !

:squid

mitt svar är: köp min RGV250-90 röd o vit
Jag ska sälja eftersomjag krashade den på provturen efter jag renoverat motorn, den gick som fan... höger sidan är lite tråkig, men hojen är körbar...
Jag bytade cylindrar o kolvar o sånt eftersom avgasventilerna gick i kolvarna.ventiler blev det inga nya, men dock en avancerad matematik där jag räknade ut storleken på pluggarna jag monterade där istället..... det blev mer än lyckat.....
ring gärna mig, joakim
0415 941 79
0731 82 23 79
jompe4@spray.se

Om du kan hitta en RS/RGV i bra skick, så köp!

-96 köpte jag min RGV nerplockad och med motorn i en låda med skuren cylinder och kolv. Lite av en chansning att köpa när man inte kan se om hojen är komplett eller motorns skick i övrigt.
Stan Stephens i England nicasilade cylindern och fixade alla delar som behövdes och jag passade på att beställa ett "Stage 1" portning och renovering av avgasventilerna till bägge cylindrarna. Sen har jag bara kört! Även om det inte har blivit så många mil, den har väl gått 1400 nu, så har jag aldrig öppnat motorn sen jag skruvade ihop den på soffbordet! Kanske dags snart...
Jag kan ju inte uttala mej om hur stor skillnad portningen gör, men den varvar ut på 6:an utan problem!
Faktum är att den går så pass bra att jag inte brytt mej om att montera det "hop-up" kit som jag fick till när jag köpte den. (I kitet ingår elektronikbox, pipor och munstycken).
Jag har alltid kört med Castrol TTS till mina tvåtaktare utan problem, oljan är ingen stor kostnad.
Men att bara ha en 250?
Det är hur kul som helst på kurviga vägar, men om man ska nånstans... eller i stan.... näää! Därför bör man ha minst en hoj till!
Jag har testat RGV'n och Gixxern på Knutstorp och det råder ingen tvekan om vilken man har mest kul med där!
(RG 500:an skulle nog vara kul att prova där, men den kändes verkligen gamma(l) sist jag körde den!)

Bosse Trombon skrev:
Om du kan hitta en RS/RGV i bra skick, så köp!

-96 köpte jag min RGV nerplockad och med motorn i en låda med skuren cylinder och kolv. Lite av en chansning att köpa när man inte kan se om hojen är komplett eller motorns skick i övrigt.
Stan Stephens i England nicasilade cylindern och fixade alla delar som behövdes och jag passade på att beställa ett "Stage 1" portning och renovering av avgasventilerna till bägge cylindrarna. Sen har jag bara kört! Även om det inte har blivit så många mil, den har väl gått 1400 nu, så har jag aldrig öppnat motorn sen jag skruvade ihop den på soffbordet! Kanske dags snart...
Jag kan ju inte uttala mej om hur stor skillnad portningen gör, men den varvar ut på 6:an utan problem!
Faktum är att den går så pass bra att jag inte brytt mej om att montera det "hop-up" kit som jag fick till när jag köpte den. (I kitet ingår elektronikbox, pipor och munstycken).
Jag har alltid kört med Castrol TTS till mina tvåtaktare utan problem, oljan är ingen stor kostnad.
Men att bara ha en 250?
Det är hur kul som helst på kurviga vägar, men om man ska nånstans... eller i stan.... näää! Därför bör man ha minst en hoj till!
Jag har testat RGV'n och Gixxern på Knutstorp och det råder ingen tvekan om vilken man har mest kul med där!
(RG 500:an skulle nog vara kul att prova där, men den kändes verkligen gamma(l) sist jag körde den!)

Kanske är dags att sammanföra 500a motorn med 250 ramen? :rolleyes: :tummenupp

EBS skrev:

Det var egentligen därför jag köpte RGV'n från början! Hade motorn varit tokrasad eller saknats hade jag nog gjort det då. Men nu tycker jag att det vore synd att slakta 500:an, den är helt original, och man ser dom inte så ofta.

Jag räknade lite på bränslekostnaden under semestern på rs250:n och kom fram till 9-10kr/mil när jag körde inspirerat på småvägar. Som mest gick det väl åt en 3dl TTS-olja på en 15-mila tur. Rolighetsfaktorn per krona är dock hög.

Har nu kört ca 220 mil sedan jag köpte hojen och enda servicen är att jag dränerat ur och spolat rent vid avgasportarna (och dragit åt lite skruvar), förutom det vanliga med kedjesmörjning o.d. Översyn av kolvar och portar blir i vinter. Egentligen mindre tid på service än vad jag lägger ner på enstänkorna.

Inga problem att åka med hojen till och från jobbet eller ner på stan och fika. Den vill köras hårt och det ställer jag upp på... :)

EBS skrev:

Låter som en kul grej. En kille på sporthoj.com skickade en länk på sin polares sida. Där stod den.... RGV me RG 500 motorn och 4 stycken blå-rykande pipor

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park