RS250, rasad avgasport. Vart köpa ny?

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Hallo ärade mek-kollegor...

The never ending story RS250 är tillbaka med ett nytt kapitel. Tjejen skulle kicka igång lill-aprilian igår. Rasslar till lite lagom och sedan blev det tyst. Allt sitter fast. Juckar och drar lite... misstänker genast avgasportarna. Skruvar av avgasrören och konstaterar att det är den aktra cylinderns avgasportar som har fettat in rakt in i cylindern. Förhoppningsvis ska inte nått ha totalhavererat då hojen aldrig startade. Han inte skruva/kolla mer igår, men som sagt var, nya avgasportar... vart köpa?

Sökte på forumet men hittade inget och alla min gamla "bra och ha" bokmärken i IE har raderats :gnissla

Har för mig att jag läste om att det finns några "pirat"-portar som ska hålla bättre? Är det idé att satsa på dessa? Vart hittar man snabbast nya (både original och "pirat")?

Tacksam för hjälp...

Starol Racing i Enköping, skulle jag tippa. Inte alltför långt från den gudsförgätna hålan du numera bor i heller... :D

www.starol.se

#Olsson# skrev:
http://www.fischerkfz.com/

Pirat och orginalportarna. (f ö har jag ingen koll. Mattias kanske)
(Fan, skulle läst tyska istället för fikon-franska. Tur att Babelfish finns!) Hmm... Dom däringa skulle kanske vara nått, men menar dom att dom kostar 130€ PER STYCK?! Däääämn vad dyrt.

Mattias skrev:
Starol Racing i Enköping, skulle jag tippa. Inte alltför långt från den gudsförgätna hålan du numera bor i heller... :D
www.starol.se
Flash... Ska ringa dom så fort dom öppnar och se vad dom erbjuder... Och du får komma och hälsa på i HÅLAN nu i sommar. Bjuder på kaffe me' döpp...

Tackar tackar grabbs!

Är det någon som har fler tips ang. portarna så skriv på...

Bosse Trombon skrev:
Stan Stephens i England fick förtroendet att modifiera mina ventiler (innan dom rasat!).
http://www.stanstephens.com
BT

Hans priser lät trevliga. Hur gick du tillväga? Kunde inte hitta nå'n epostdress för att kontakta och ställa lite frågor. Stämde det med 25£? Inte betalar man väl VAT om man är meddlem i EU?

Last edited:
Jag vet inte när hans priser uppdaterades senast, jag betalade £ 25 + VAT per ventil 1996. Han nicasilade en cylinder och levererade en del Suzuki reservdelar samtidigt. Då var det riktigt bra priser, jämfört med hemma. Jag ringde och hörde med dem, innan jag skickade mina cylindrar, kanske bäst att ringa först. VAT ska alltid betalas i något EU-land, utom till export utanför EU.
BT

#Olsson# skrev:
Ja, mitt tips är att klicka på den engelska flaggan i nederkant så blir det lättare att läsa.
Jaja... jag hittade den sedan... ehrm... :rolleyes:

Bosse Trombon skrev:
Jag vet inte när hans priser uppdaterades senast, jag betalade £ 25 + VAT per ventil 1996. Han nicasilade en cylinder och levererade en del Suzuki reservdelar samtidigt. Då var det riktigt bra priser, jämfört med hemma. Jag ringde och hörde med dem, innan jag skickade mina cylindrar, kanske bäst att ringa först. VAT ska alltid betalas i något EU-land, utom till export utanför EU.
BT
Just så var det ja... rörde ihop det där med VAT. Det är 12 % va? Eller minns jag fel där också...

Hmm... tja får ta och slå honom en signal och höra mig för. Verkar vara klart det billigaste alternativet. En ny i sverige kostar 980:-... blir dyrt om man vill ha 4 st. Undrar om jobb-telefoner är spärrade för utlandssamtal :D

Suck...

Blir nog till att skicka till Stan Stephens för moddning/rep av mina gamla. Skulle ha behövt dem "igår" så att hojen kunde bli klar till helgen. Så är det någon av er som har några avgasportar som ligger och skräpar som ni vill bli av med billigt, pm'a ...

... ha de!

Köper man nya original så har man ändå kvar svagheten i designen. Jag skaffade mina nya av förbättrad modell från Fischer, men det var *dyrt*. Dessutom var det några på Apriliaforum som sa att de beställt och förbetalat portar men utan att få leverans. Tog mig nästan en månad från beställning tills jag hade dem liggandes. Modifiering av de befintliga fanns det förutom i England, även någon annan tysk kille som gjorde och med gott resultat.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...