Rs125 hastighetsgivare.

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
rs125:a
Ja det är så att på min rs125:a så fungerar inte hastighetsmätaren. Jag köpte en ny wire men den funkar inte iaf. Så jag antar att det är givaren som är paj. Jag ringde till AVA-mc också och de sa att det står någon sorts kod för vilken modell det är ex. AB CD. Men den ända stora bokstaven jag hittar är F.

Vart står bokstavskombinationen? Och är det svårt att byta givaren? Måste man ta loss hela fälgen + bromsar eller?

Och just det när min nya wire är inkopplad i givaren men inte i hastighetsmätaren snurrar den inte.

Friggan skrev:
Ja det är så att på min rs125:a så fungerar inte hastighetsmätaren. Jag köpte en ny wire men den funkar inte iaf. Så jag antar att det är givaren som är paj. Jag ringde till AVA-mc också och de sa att det står någon sorts kod för vilken modell det är ex. AB CD. Men den ända stora bokstaven jag hittar är F.

Vart står bokstavskombinationen? Och är det svårt att byta givaren? Måste man ta loss hela fälgen + bromsar eller?

Och just det när min nya wire är inkopplad i givaren men inte i hastighetsmätaren snurrar den inte.

Tror det hände samma sak för nsr_martin och han fick byta själva drevet inne i givaren. Inte för att skrämmas men jag tror ett sånt kosstade lite grann runt tusingen tror jag.

Helt klart ner i hjulet som problemet är,och du måste nog ta bort hjulet.
Men du måste ju ha sett om den gamla vajern va av??
annars behöver du ju inte byta......

RockParty skrev:
Helt klart ner i hjulet som problemet är,och du måste nog ta bort hjulet.
Men du måste ju ha sett om den gamla vajern va av??
annars behöver du ju inte byta......

Okej men om sanningen ska fram så fick jag med en ny wire av han jag köpte hojen av. Och en ny hastighetsgivare kostar runt 800 tror jag. Men någon som vet vart jag kan hitta bokstäverna?

Ah just det, är det jobbigt att ta bort framfälgen? Vad behöver man för verktyg och måsta man ta bort brommsklossarna?

cRoC skrev:
Du bara lossar framhjulsbulten och drar bort hjulet.. går på 5 minuter :tummenupp

nix du lossar först bromsok, sedan framhjulsbulten och fyra andra torx ganska små typ T25 för att kunna ta loss själva genomgående bulten. sen sitter själva hastighetsmätar drevet fast i fälgenbara ta loss, och byta, se till att inte dra av torxen kan bli ett jäffla jobb pga det, tips se till att väcka dom genom att stoppa i rätt storlek på torx och dra till med en hammare, så släpper dom lättare och du minskar risken med att dra runt eller ännu värre dra av dom.

lycka till :tummenupp

shoik skrev:
nix du lossar först bromsok, sedan framhjulsbulten och fyra andra torx ganska små typ T25 för att kunna ta loss själva genomgående bulten. sen sitter själva hastighetsmätar drevet fast i fälgenbara ta loss, och byta, se till att inte dra av torxen kan bli ett jäffla jobb pga det, tips se till att väcka dom genom att stoppa i rätt storlek på torx och dra till med en hammare, så släpper dom lättare och du minskar risken med att dra runt eller ännu värre dra av dom.

ööö? man behöver inte lossa bromsoket. Sen är det inte torx utan vanliga insex.

Okej ska se om jag kan få av fälgen utan att få av oket.. Men är det ingen som vet vart själva bokstäverna står?

Okej nu har jag fixat en ny givare (tack shoik ;)) Men nu är det så att axeln som går rakt igenom fälgen fastnar på någonting, så den kommer ungefär till mitten av andra gaffelbenet sen säger det tvärstopp.. Går inte att banka in den eller skruva in den. Vettefan vad som e felet, berätta för mig ;)

Friggan skrev:
Okej nu har jag fixat en ny givare (tack shoik ;)) Men nu är det så att axeln som går rakt igenom fälgen fastnar på någonting, så den kommer ungefär till mitten av andra gaffelbenet sen säger det tvärstopp.. Går inte att banka in den eller skruva in den. Vettefan vad som e felet, berätta för mig ;)

np, ingen annan smo behöver delar? :tummenupp
alltså ditt problem är att du bör nog avlasta gaffelbenen, det är alltså bara att hålla på och trixa, smörj upp lite m.m.

lovara att det går till slut

Vet du va som va felet ;) dubbla distanser i hastighetsgivaren.. Lyckades få med en distans från dig och så hade jag kvar min gammla.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...