RS125 gnisslar

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Hello!

Håller på o tar kortet och övningskör samtidigt hemma med min Aprilia RS125 Tuono... nu är det såhär att den har en väldigt jobbig egenskap.

Om man kör sakta eller bara rullar osv även i typ 70 så gnisslar den o har sig som tusan. Låter som när man springer på ett innebandygolv (u see what i mean?). Det upphör om man håller in kopplingen till 75-100% eller om man drar på ganska mycket (tror jag, svårt att höra då).

Vore myycket tacksamt för hjälp då ljudet både är jobbigt och pinsamt (man åker förbi några tjejer o ska stajla lite så gnisslar den o låter som en moppe :huvet )
 
PEPPO! skrev:
Hello!

Håller på o tar kortet och övningskör samtidigt hemma med min Aprilia RS125 Tuono... nu är det såhär att den har en väldigt jobbig egenskap.

Om man kör sakta eller bara rullar osv även i typ 70 så gnisslar den o har sig som tusan. Låter som när man springer på ett innebandygolv (u see what i mean?). Det upphör om man håller in kopplingen till 75-100% eller om man drar på ganska mycket (tror jag, svårt att höra då).

Vore myycket tacksamt för hjälp då ljudet både är jobbigt och pinsamt (man åker förbi några tjejer o ska stajla lite så gnisslar den o låter som en moppe :huvet )

Försök lokaliser vars det kommer ifrån.
Låter som det är något med kopplingen växellådan eftersom det försvinner när du drar in koppligen.

Kolla bromsbeläggen. Du kan lägga kopparpasta på BAKSIDAN av belägget. Vanligt fel..
 
AndersJohansson skrev:
Försök lokaliser vars det kommer ifrån.
Låter som det är något med kopplingen växellådan eftersom det försvinner när du drar in koppligen.

Kolla bromsbeläggen. Du kan lägga kopparpasta på BAKSIDAN av belägget. Vanligt fel..

det skulle inte kunna vara så enkelt att killen kör med för slapp kedja?
 
RS "Alex" skrev:
det skulle inte kunna vara så enkelt att killen kör med för slapp kedja?

Det var ca 2 cm glapp uppåt när min vikt ligger på, men jag testade att dra åt den på nytt och det blev bättre :) Dock fortfarande ca 2cm.
 
PEPPO! skrev:
Det var ca 2 cm glapp uppåt när min vikt ligger på, men jag testade att dra åt den på nytt och det blev bättre :) Dock fortfarande ca 2cm.

men man kör väll med 2 cm spel utan vikt :3freak

Men när du gasar så raslar det inte med när du motorbromsar så gör de det eller?

orkar inte läsa hela första inlägget igen men är det så har du för slapp kedja det är då den som raslar mot svingen
 
RS "Alex" skrev:
men man kör väll med 2 cm spel utan vikt :3freak

Men när du gasar så raslar det inte med när du motorbromsar så gör de det eller?

orkar inte läsa hela första inlägget igen men är det så har du för slapp kedja det är då den som raslar mot svingen

Jag kör med 2cm spel utan vikt!

Om trådskaparen kör med 2cm med vikt så borde han ju ha runt 4cm utan :3freak
 
nja, om ni ställer 2cm sen så sätter ni er på hojjen. mät spelet då. Den brukar bli stum..

Men det kan vara bromsbeläggen som vibrerar. Så bort med dom och lite kopparpasta på baksidan.
 
Man mäter alltid när förare + ev passagerare sitter på. Slaket med/utan förare ändras olika på olika hojar
 
Alltså när ni säger det ska vara 2cm, menar ni att ni börjar mäta ifrån max toppen till max nedåt? eller 2cm åt ett hål bara?
 
Pr0bz skrev:
Alltså när ni säger det ska vara 2cm, menar ni att ni börjar mäta ifrån max toppen till max nedåt? eller 2cm åt ett hål bara?
Tyst, du förvirrar dig själv.

Sätt dig på hojen, böj dig ner, tafsa lite på kedjan under svingens mittpunGt, där ska det vara 20-25mm slack.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top