RS125 blandade frågor, drevning, segt axx, dålig topp.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej i stug värmen alla SH åkare, införskafade i går en RS125a 00a som har sitt utsprung från tyskland.

Motorn har inte vart körd mycke sen 2008 så den fungera inte när jag fick den i näven utan va bara greja.

Ingen ström i batteri, de laddades så de funkar nu.

Gammal soppa, de byttes.

Rensade förgasaren dellorto 28an, han so mhade den sa att munstycket va borrat till 130, stog 120på de.

Rengjorde bensinkranen o saken på tanken så tanken kan andas.

Filtret vart lai nte världens bästa men fungerar, ska rengöras.

Stiftet såg rätt nytt ut, bra gnista, ska bytta stift en dag.

Bakdrevet är på 40 tänder. nån som vet vad dom har för org drevning ?

Startade upp hojen efter mycke mallande på starten så hoppa den igång o körde en runda på 1mil för att känna så allt fungera.

Tempen stiger inte över 65grader hur jag en gör, vet inte vad de beror på, termostaten som kanske har fastnat :va

Ny dag nu o denna dagen körde jag en lägre sväng på ett par mil, lite choke o inte lika mycke malande så startade den rätt lätt :) lätt den vara på tomgång en stund o sen körde jag sakta iväg.

Men lite orolig gång på lägre varv har den o har skruvat tomgånskruven i botten o kommer knapt över 1000varv.

Hastighetes mätaren fungerar inte för dumma ägaren innan har pajat vajern o plockat bort hastighetsdrivningen i framhjulet, nån som vet vda de kan kosta delarna i framhjulet ? sitter ett hjulager där sakerna ska sitta nu, vajern kostar la ca 100lapp.

Men som sakt när man kör så känns den väldigt seg som en strypt RS125a fast ändå inte, känns som den lämnar nån stanns ca 20-25hk, den går mjukt i hela rigistret till 11000varv, men de går lite halvsegt, ingen fart i axxet om man säjer så, typp som att munstycket e för stort eller att avgasporten inte öppnar helt. kanske dags att börja med att kolla upp avgasporten så den löper lätt eller vad tycker ni ? hojen har paserat precis 1500mil.

Den varvar inte utt 1-5an men på 6an så börjar den varva ut o drar hela mätan ut fast segt, topp nån stans max 110 kan jag tippa på :död känns ju förnedrande när hojen e god för minst 150km/h+ :huvet

Elsystemet på den e värsta ormboet o vet i tusan vad han gjort med de :huvet men skitt samma de funkar :brinnerup

CDI boxen ( brygan är klippt )

Avgasystem, sitter ett effekt rör på.

De tråkigaste på denna hojen e ju att skruva när allt e ivägen :huvet

Har liggandes en mikuni TM32a som jag tänkte montera, vet att 34an e den som motorn e disajnad för men får nöja med med 32an så länge, blir ju framföralt skildnad på större, o sen flatslide :yoparty bara beställa mig munstycken till både 28an & 32an så man kan ha o bytta tills allt stämmer.

Last edited:
Nu har jag vart i garaget o pillat isär sakerna o blev direkt besviken igen när jag lossade på skruvarna till bygeln o lyfte upp bygeln så följde inte avgasporten med utan hade gått av på hälften

Målade en bild vad den var av

så avgasporten har vart avstägd helt o hållet, inte konstigt den känts svag, hehe, men har fixat en tillfälig lösning så den står max öppen nu, bätre de en avstängd i allfall.

Kollade upp mina boxar okså o har 3st på min.

Skrev upp nr o så på dom, undrar om nån vart med om detta innan.

Ena boxen ser ut o vara CDI boxen o andra för rave porten men sen e de en box till som e samman kopplad med dessa 2. skriver upp vad dom 3 är.

Box 1: ( skruvad längst bak över baklampan )
Ducati Engerge
Made in italy
Brevettato
7800
311441

Box 2 : ( bygeln uppe på e avklippt )
Nippondenso
071000-0910 QCA91
Made in japan

Box 3: ( vet ej vad den gör ) Vit box
Alpha Technik
Qualitäts - Siegel
2003 02 1504
PCU
12-111000-321
11/02- 15723

Hej igen i stug värmen, har vart ute o smiskat med hojen i 4 grader

Startade betydligt lättare nu o stabil tomgång, varvar sattan betydligt bätre på alla växlar, effekten kommer från 8000varv nu tills de jag vågat varva en så länge, 13000varv, den varvar forfarande ut alla växlar men betydligt störe skildnad på toppen nu, känns mer som 120-130km/h mot innan 110km/h.

Men ska få tag i en ny avgasport, gummihöljet som sitter mellan vajer/stödhylsan som man monterar avgasporten i.

Hitta en sida där boxen säljes, men ska se om jag hittar just rätt så man kan läsa om den http://www.alphatechnik.de/

Detta kittet kanske de kan vara http://www.alphatechniksql.alphaplan...ternpaketeID=0

Bifogat

• pinnnn.jpg
    pinnnn.jpg
    3.6 KB · Visningar: 153
Varför köpte du skiten? dyr var den ju med enligt din gamla tråd

Köpte :rolleyes: jag bytte endast, inte en krona i mellan.

Om man bortser från de som fattades, skadorna, & att de inte sitter org kåpor på, så e de en kanon hoj :gnissla

Jag kör la tills de rasar, o sen skrotar jag hojen :yoparty

Litte glädje kan den säkert bringa i min ägo :Bugar

Satt för en stund sen o svetsade hållet i org expansions kammaren som har blitt av pigen som sitter på stödet in mot röret, vet inte vad den piggen ska göra för nytta, skaver bara hål i röret ju :huvet men nu e de svetsat :banana ska köra slutdämpan i slip maskinen o sen poler maskinen o sen sattan kommer slutdämpan glänsa när jag fått den polerad :yoparty sen ska det monteras o se hur hojen piskar :yoparty

Finns dom som haft värre problem, kört ett par mil o sen sjutit motorn på en ny köpt hoj för massa tusingar :D

Nja 125a e la inget för mig :död vill ha minst 1000cc mellan bena då trivs jag som fisken i vattnet :Bugar

Får la försöka fixa hojen o renovera lite o sen försöka sälja till våren/sommaren o köpa mig en 750-1000cc, sen kan jag vara mig själv igen :)

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...