Rs125 2t hackar för att varva över 7k rpm

Axel.d

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Som Gundj konstaterat tidigare - grymt forum, mycket kunskap och hjälpsamma medlemmar.

Fråga till Axel.d - du har inte någon polare i närheten som du kan "låna" lite garageplats av? Meckande går oftast bättre med bra belysning, bra verktyg o en vettig plats att stå på
Jag o pappa fixade ett makeshift garage som funkar jätte bra! Det är lite kallt men vi har ljus och väder skydd.
 

Axel.d

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
När härdade stål nålar sitter imellan kolv o topp så blir det stopp, rullar man 2cm bakåt så släpper det. Oftast i en 2T är det bara ca 0,4mm 50-80cc 0,6-0,7mm 125cc 0,9-1,2mm 250cc mellan kolv o topp.

Detta tighta spel kalla squich≠ squischa klämma klämmspalt.
Den har man tight dels för att klämma in det sista bränsle/luft blandning in till domen centrum i toppen. När bränsle blandningen pressas in så fort 0,0012 sek ungefär ca 150-200gånger i sekunden.

Då blidar bränsle blandningen en snabbt roterande gas typ dounutt som antänds av gnistan.

Just att få gaserna att rotera är viktigt så användning o förbränning sker mycket snabbt inte omedelbart för då sitter kolven i backen o toppen i tanken det får ej explodera som en del tror det gör.

Så väldigt mycket av motorns register/betende Hp/Nm kurvor styrs av toppen utseende. Detta bryr sig 99,999 % inte om utan portar o filar hej vilt i cylindrar när man kanske skulle lägga mera tid på förbränning rummet.

Nu skenar jag. Men stopp blir det om det är 0,7mm spel o du slänger i 14-17 st härdade stålpinnar som är 2-2,5mm tjocka.

Lägg gärna upp en bild på toppen.

Om du vrider ned kolven längst ned o fotar ett par bilder så kan vi enklare bedöma cyl skicket.

Mvh
Fick precis av motorn och cylinder. Kan lägga upp lite bilder:
cylindern verkar ha nypt då det är två stora skåror där i, matchande med vad vi ser på kolven.

Nållagret som satt i kolven verkade intakt.

Också, om man tittar ned där veven sitter så finns det massor små metall smulor typ.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    2.4 MB · Visningar: 33
  • image.jpg
    image.jpg
    2 MB · Visningar: 33
  • image.jpg
    image.jpg
    1.8 MB · Visningar: 33

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja det var positivt att nål lagret var helt då är det inga stål pinnar som farit runt.

Satt kolvrings knastrena kvar dom håller kolvbultens på plats i kolven.

Något har åkt med in o runt i cyl frågan är vad är det.

Finns alla skruvar i Reed korgen på sin plats?

Är Reed bladen hela, är dom i metall eller glasfiber.?

Ta bild på insidan cyl på revorna det beror lite på hur o var dom sitter om cyl går att använda.

Kammaren bör bytas men kan gå att rädda med att svarva ned den o squichbandet.
 

Axel.d

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Ja det var positivt att nål lagret var helt då är det inga stål pinnar som farit runt.

Satt kolvrings knastrena kvar dom håller kolvbultens på plats i kolven.

Något har åkt med in o runt i cyl frågan är vad är det.

Finns alla skruvar i Reed korgen på sin plats?

Är Reed bladen hela, är dom i metall eller glasfiber.?

Ta bild på insidan cyl på revorna det beror lite på hur o var dom sitter om cyl går att använda.

Kammaren bör bytas men kan gå att rädda med att svarva ned den o squichbandet.
När jag googlade på reed bladen så såg det ut som något åt förgasare hållet och allt ditåt ser bra ut, och om reed korgen är det på bild 1 så sitter alla skruvar på. Resten av bilderna är i cylindern.

Kolvrings spännena satt på som de ska, undrar vad det kan vara då...
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1.8 MB · Visningar: 24
  • image.jpg
    image.jpg
    2.9 MB · Visningar: 25
  • image.jpg
    image.jpg
    1.7 MB · Visningar: 25

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Och hur ser vevstaken nål lager ut.

Något riktigt hårt har åkt in o genom cyl den går att laga men kolla med nikasil proffsen o så finns det en till som har beg ny nikasilade cyl på lager i Sverige.

Men som sagt någonting riktigt hårt har gått igenom o det är väldigt bra att veta vad.

Är kolvringen hel eller fattas det någon bit.

Hur ser tändstiftet ut? Fattas något på den delen som sitter i toppen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Och hur ser vevstaken nål lager ut.

Något riktigt hårt har åkt in o genom cyl den går att laga men kolla med nikasil proffsen o så finns det en till som har beg ny nikasilade cyl på lager i Sverige.

Men som sagt någonting riktigt hårt har gått igenom o det är väldigt bra att veta vad.

Är kolvringen hel eller fattas det någon bit.

Hur ser tändstiftet ut? Fattas något på den delen som sitter i toppen.
Hur ser du att något stort och hårt farit runt? Det kan ju bara vara spån om den skurit/nypt. Har frågat dig om detta tidigare så det hade varit kul med ett svar.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur ser du att något stort och hårt farit runt? Det kan ju bara vara spån om den skurit/nypt. Har frågat dig om detta tidigare så det hade varit kul med ett svar.
Tittar du på ex kolvtoppen så ser du runda avlånga märken ca 1,5-2mm breda du ser även märken som är nedtrycka i vinkel i kolvtoppen som en stans dom har samma dimensioner.

Sedan har du revan i cyl väggen rakt framför i sug vilket inte är det vanligaste stället en kolv nyper på då den sidan är mycket kallare än avgas sidan.

En sådan som reva som skär ur material rakt genom nikasilen är hård som ett stål knaster, nållagerrulle bit av kolvring.

En kolv är inte rund utan den är eliptiskt svarvad så kolven sväller olika mycket på olika ställen där av pilen mot avgas.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kan en styrpinne till en kolvring ha lossnat? Att repan är på insugssidan skulle ju kunna förklaras av det.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kan en styrpinne till en kolvring ha lossnat? Att repan är på insugssidan skulle ju kunna förklaras av det.
Fullt möjligt men är det en original kolv som pinnen inte är flyttad på så känns detta lite osannolikt.

Tittar man på bilden med vevhus/kolv så ser man på kolven att något stansat ur en trekantig bil i kolvtoppen ned förbi kolvring en ca 1 cm från kolvrings gapet o vidare ned i cyll.

Så något väldigt hårt har nitats ned mellan kolv o cyl vägg precis innan kolven har vänt i TDC och sedan suttit fast mellan kolv o cyl vägg ned till insug och varit så hårt att det skurit ur nikasil o ALU innan det lossnat i insuget o troligen sedan upp ovan kolven för att masakrera kolvtopp o kammare.

Ts kan ju knacka på pipan och vända o vrida o se om något ramlar ur pipan.

Alltid kul att komma på innan man sätter på nytt vad det var som skrotade det som fanns. Jäkligt trist att köra någon min o samma sak händer igen..
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Screenshot_20220516_133551_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpg
Här ser man tydligt vad som har hänt o helt garanterat har det kommit genom insug/spolportar.
Screenshot_20220516_133713_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpg

Motsvarande reva i cyl.

Screenshot_20220516_133726_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpg
Här i sekundär spol port synns tydligt att något runt väldigt hårt tagit i mellan kolvtopp o spolportstak. Motsvarande stansning ser man på kolvtoppen 2 revor.

Screenshot_20220516_133840_com.hsv.freeadblockerbrowser.jpg

Avgassidan där det till 95% alltid nyper är hur fin som helst ser nästan ny ut inga direkta revor o absolut inga märken/jack.

SÅ min åsikt är att något i vevhuset eller genom insug är boven.

Fi ns ju en väldigt långsökt möjlighet att en kulhållaren på något av ramlagren gett sig men då brukar kulor försvinna ur lagret o det blir en galen obalans när veven far runt mer eller mindre okontrollerat.

Hoppas Ts tar foto på tändstift så man kan utesluta elektrod som lossnat

Och Reed korgen.
 

Axel.d

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Fullt möjligt men är det en original kolv som pinnen inte är flyttad på så känns detta lite osannolikt.

Tittar man på bilden med vevhus/kolv så ser man på kolven att något stansat ur en trekantig bil i kolvtoppen ned förbi kolvring en ca 1 cm från kolvrings gapet o vidare ned i cyll.

Så något väldigt hårt har nitats ned mellan kolv o cyl vägg precis innan kolven har vänt i TDC och sedan suttit fast mellan kolv o cyl vägg ned till insug och varit så hårt att det skurit ur nikasil o ALU innan det lossnat i insuget o troligen sedan upp ovan kolven för att masakrera kolvtopp o kammare.

Ts kan ju knacka på pipan och vända o vrida o se om någo
Alltid kul att komma på innan man sätter på nytt vad det var som skrotade det som fanns. Jäkligt trist att köra någon min o samma sak händer igen..
View attachment 471977
Här ser man tydligt vad som har hänt o helt garanterat har det kommit genom insug/spolportar.
View attachment 471978

Motsvarande reva i cyl.

View attachment 471979
Här i sekundär spol port synns tydligt att något runt väldigt hårt tagit i mellan kolvtopp o spolportstak. Motsvarande stansning ser man på kolvtoppen 2 revor.

View attachment 471980

Avgassidan där det till 95% alltid nyper är hur fin som helst ser nästan ny ut inga direkta revor o absolut inga märken/jack.

SÅ min åsikt är att något i vevhuset eller genom insug är boven.

Fi ns ju en väldigt långsökt möjlighet att en kulhållaren på något av ramlagren gett sig men då brukar kulor försvinna ur lagret o det blir en galen obalans när veven far runt mer eller mindre okontrollerat.

Hoppas Ts tar foto på tändstift så man kan utesluta elektrod som lossnat

Och Reed korgen.
Det ska finnas en bild på tändstift nån stans längre upp i tråden, den såg jätte fin ut enligt mig så tror inte det är det.. vet ej om man kan länka filmer men kan visa hur det ser ut när man vickar på veven. Den vickar lite i sidled men ingenting på samma led som man kan röra på den.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det ska finnas en bild på tändstift nån stans längre upp i tråden, den såg jätte fin ut enligt mig så tror inte det är det.. vet ej om man kan länka filmer men kan visa hur det ser ut när man vickar på veven. Den vickar lite i sidled men ingenting på samma led som man kan röra på den.
Då är veven ok.

Men du visade insuget på en bild inte Reed ventilen som är på insidan i suget.

Sedan som jag skrev knacka lite på pipan o se om det ramlar ut något ur den det kan finnas metall delar i pipan.

A nars är det att kolla i luftburks om något saknas där filter brukar ju sitta med någon klämma eller centrumskruv.

För att plocka ihop utan att veta vad är som att be om nästa ras på motorn.
 

Axel.d

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Då är veven ok.

Men du visade insuget på en bild inte Reed ventilen som är på insidan i suget.

Sedan som jag skrev knacka lite på pipan o se om det ramlar ut något ur den det kan finnas metall delar i pipan.

A nars är det att kolla i luftburks om något saknas där filter brukar ju sitta med någon klämma eller centrumskruv.

För att plocka ihop utan att veta vad är som att be om nästa ras på motorn.
Håller helt med om att man måste kolla upp vad felet är, kan kolla i eftermiddag o se om jag kan komma fram till någon slutsats med det du sade.
 
Nyheter
Bike grusbusar i Sörmländska skogarna!

De sex vassaste grusbusarna...

Bildkavalkad Norrtälje

Foto: Manfred Holz Nu ha...

Finbesök från Tyskland x 2!

Jörg Lohse och tiotusenmila...

Dags för World Adventure Week

WORLD ADVENTURE WEEK inleds...

ExploreBike: Track Days med Yamaha R7

Track Days med Filip Backlu...

1 av 3 använder inte blinkers

Riksförbundet M Sveriges lo...

MCM Classic ute på reportage

Foto: Manfred Holz Vi be...

Nyheter från Roadracing SM

Safari Racing Teams depåupp...

Bike på dragracing på Tierp Arena!

Kungaklassen Top Fuel bjude...

Händelserikt MotoGP på Sachsenring

Fabio Quartararo vann helge...

Top