rs, varvtalsfråga

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Halloj, tänkte kolla med er vad era rs:ar gör vid ett visst varvtal och hur mkt ni varvar.
Då min rs: gör 140km/h (mätar fart) vid 10650rpm, sen börjar ju som känt rödmarkeringen vid 11000rpm vågar man varva över det? mätaren går ju till 14000 eller var det 15000? hur mkt vågar man varva under korta perioder (typ en snabb visit för att kolla hur mkt den gör (mätar fart))
 
Det är en tvåtaktare, rödmarkeringen är i princip bara ett förslag... ;) Att köra på höga varvtal sliter självklart mer på grejerna, men så länge du inte har så slutkörda grejer att den kan rasa när som helst är ett test ganska ofarligt.
 
Vadå den klarar att varva bra mycket mer än så.
Vad tror du dem ligger för varvtal när dem rejsar? Det är bra mycket mer än så..
Varva den tills effekten tar slut. Sen är det ju inte någon ide att varva mer... Runt 12 500 kan jag tänka mig, å det klarar den ett bra tag
 
har 16 drev fram nu och när jag maxxar den så ligger jag i 13000varv, vadå 2taktare är till för att varvas.
 
En tvåtaktare slutar ju bara dra vid ett visst varvtal. En RS kan jag inte tänka mig det ger ett skit att varva över rödmarkeringen, såvida den inte är trimmad.
 
Chris Ash skrev:
En tvåtaktare slutar ju bara dra vid ett visst varvtal. En RS kan jag inte tänka mig det ger ett skit att varva över rödmarkeringen, såvida den inte är trimmad.


nej, det är sant. Min har effekt upp till 11tusen sen varvar den bara.
 
Chris Ash skrev:
En tvåtaktare slutar ju bara dra vid ett visst varvtal. En RS kan jag inte tänka mig det ger ett skit att varva över rödmarkeringen, såvida den inte är trimmad.

Nej men han ville kolla toppfart..och då varvar man ju till varv-stoppet :D
 
När jag burnade upp mit bakdäck en gång i tiden (slutet av förra säsongen)... så låg jag på ettan eller tvåan på ca 13-14000 varv i nån minut eller 2 kanske.
Resultatet blev kokande kylarvätska :tomten Inget mer med det. Sedan så är väl just 2-taktarna inte de stabilaste hojarna hållbarhetsmässigt. Prova på egen risk!
 
AddE <TM> skrev:
När jag burnade upp mit bakdäck en gång i tiden (slutet av förra säsongen)... så låg jag på ettan eller tvåan på ca 13-14000 varv i nån minut eller 2 kanske.
Resultatet blev kokande kylarvätska :tomten Inget mer med det. Sedan så är väl just 2-taktarna inte de stabilaste hojarna hållbarhetsmässigt. Prova på egen risk!

smart! :tummenupp
 
AddE <TM> skrev:
När jag burnade upp mit bakdäck en gång i tiden (slutet av förra säsongen)... så låg jag på ettan eller tvåan på ca 13-14000 varv i nån minut eller 2 kanske.

Varför inte växla till tvåan?? :va
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top