Rs storknar vid gaspådrag

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Som rubriken lyder så tappar motorn varv när man gasar fullt vid lågt varvtal, det gäller även på friläge. Beror det på att jag inte har någon rave-ventil eller är förgasaren felinställd? Den går för övrigt utmärkt och över 5000 rpm så kan jag gasa hur jag vill. Tändstiftet är gyllenbrunt och den är avstrypt. Tacksam för svar!:)

Som rubriken lyder så tappar motorn varv när man gasar fullt vid lågt varvtal, det gäller även på friläge. Beror det på att jag inte har någon rave-ventil eller är förgasaren felinställd? Den går för övrigt utmärkt och över 5000 rpm så kan jag gasa hur jag vill. Tändstiftet är gyllenbrunt och den är avstrypt. Tacksam för svar!:)

Om din förgasare är inställd rätt så är det nog bara så, när du gasar fullt får motorn alldeles för mkt bensin på t.ex 3k varv så då "storknar" den i soppa:rolleyes: Du får vänta lite tills du kommit över 5000 varv innan du gasar fullt, så tror jag vi alla gör.
Edit: Funkar absolut inte att gasa fullt när den är kall (iaf för mig) på låga varv <4-5k varv

Jo det stämmer att när den är kall så är det mycket värre. Men min vill inte äns när den är varm. Min kompis har verisionen med 34mm förgasaren och den storknar inte när men gasar fullt, men hans har däremot lägre toppeffekt än min. Han kanske har för snål blandning istället?

Skulle tro att den inte är helt rätt inställd. Den går antagligen lite för fett och därför får den för mycket soppa vid fullt gaspådrag. Har haft samma resultat när min inte varit helt rätt inställd.

Det stämmer också att man måste vänta till den är varm innan den funkar som den ska, därför brukar jag alltid varm köra min till 60 - 70 grader innan jag drar iväg.

Okej, jag ska prova att sänka ner nålen ett snäpp idag. Har just satt dit ett groteskt stort sportluftfilter (skönaste ljudet någonsin) men det kan väl bara påverka positivt? Tack för svaren!:yoparty

Okej, jag ska prova att sänka ner nålen ett snäpp idag. Har just satt dit ett groteskt stort sportluftfilter (skönaste ljudet någonsin) men det kan väl bara påverka positivt? Tack för svaren!:yoparty

Du måste bestycka om förgasaren efter det, vart köpte du det förresten?:yoparty

Nu när vi redan snackar frågasare osv tänkte låna tråden lte...

vet nån vart man kan hitta nån gudie på hur man ställer in en förgasare... (luft o tomgångs skruvar)

Nej jag har inte bytt munstycke, behövs det? Den går bra i alla andra fall. Bestycka= ställa om förgasaren med munstycke? Luftfiltret köpte jag på ridetech.se för 200kr, det är grymt snyggt och kvaliten är också bra. Bilder på filtret och hojen: http://www.bikepics.com/members/2fast4u2/98rs125/. Huhumm, en aning rostig.

Tjoho, hade samma probs med min CRM.
Den laggade även vid 8k rpm innan den drog iväg. Det var nålen som var felställd. Höjde clipset några hack så gick den kanon igen =)

Kankse nån som skrivit innan, sitter i skolan så ja orkar inte läsa :P

Tjoho, hade samma probs med min CRM.
Den laggade även vid 8k rpm innan den drog iväg. Det var nålen som var felställd. Höjde clipset några hack så gick den kanon igen =)

Kankse nån som skrivit innan, sitter i skolan så ja orkar inte läsa :P

Tackar för det!:)

Nej jag har inte bytt munstycke, behövs det? Den går bra i alla andra fall. Bestycka= ställa om förgasaren med munstycke? Luftfiltret köpte jag på ridetech.se för 200kr, det är grymt snyggt och kvaliten är också bra. Bilder på filtret och hojen: http://www.bikepics.com/members/2fast4u2/98rs125/. Huhumm, en aning rostig.

Vad har du för diameter? Är slapp nog att inte orka mäta själv, och glömde det i vintras när den var i delar typ:va

Måste bara fråga, när kör du hojen på under 5krpm?

När du kör på ettan? Eller cruisar med låga varv.
Din kankse hoppar 5000 över iof vad vet jag :tungan

När du kör på ettan? Eller cruisar med låga varv.
Din kankse hoppar 5000 över iof vad vet jag :tungan

Är det pilligt att flytta upp nålen? tar det lång tid?

Hehe nej verkligen inte, gjorde det när jag kom hem. Tog 2 min. Men det blev ingen som helst skillnad. Jag clipsen från lägsta till högsta men ändå inget.:confused:

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back