Rs sönderkörd. Vad kan vara fel?

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Hejsan. Var ute en runda med Prillan idag och det gick jättefint tills den plötsligt lade av. Startmotorn låter jättekonstigt, typ som ett skärande eller rispande ljud, samt att den vägrar starta. Kollat oljenivån och sånna saker och det är helt som det ska.

Även testat rulla igång den, och motorn låter normalt men den vill inte starta. Kör jag med startmotorn under en tid så börjar det "puffa" luft ur avgasröret.

Är det någon som har några aningar om vad det kan vara? Tänkte att det är lite onödigt att börja plocka isär allting om nån har nått bra förslag.. skulle spara en hel del jobb.

Tack för mig!

Ja lite. Motorn gick precis som vanligt men startmotorn var väldigt seg när jag skulle starta den ca 10 minuter innan detta hände. Men motorn låter ju helt normalt, kompressionen är som den ska och den går runt utan problem.

Har ingen erfarenhet av skurna motorer, men en skuren motor borde väl inte fungera så bra ändå? Visst vägrar den starta, men själva motorn verkar ju helt ok p.g.a det ovan nämnda. Men som sagt, har ingen erfarenhet av det, så du kan mycket möjligt ha rätt.

Ja lite. Motorn gick precis som vanligt men startmotorn var väldigt seg när jag skulle starta den ca 10 minuter innan detta hände. Men motorn låter ju helt normalt, kompressionen är som den ska och den går runt utan problem.

Har ingen erfarenhet av skurna motorer, men en skuren motor borde väl inte fungera så bra ändå? Visst vägrar den starta, men själva motorn verkar ju helt ok p.g.a det ovan nämnda. Men som sagt, har ingen erfarenhet av det, så du kan mycket möjligt ha rätt.

Låter som att den skurit eller dylikt. Den kan gå runt ändå. Skruva av toppen och ta en titt, skadar ju inte..

Har du kollat det enklaste? Du kanske inte har någon bensin kvar?
Jag vet att det är en dum fråga men vissa har glömt fylla bensin när dom klagar på att hojen stannar. :tummenupp

Så du har gjort ett komp-test alltså?

Om hojen låser bakhjulet då? och sen går trögt när man kickar? :gråta

Troligt att en kolvring gått åt skogen.

Jag hade precis samma symptom som du när min kolvring inte ville vara med längre. Bara att öppna cylindern och ta en titt, tyvärr.

min kolv trillade det av lite bitar av, som tur hade åkte ut i avgassystemet
gick att springa igång så poffade den lite detta hände när jag körde runt i lund typ 20 mil bort :huvet

2811659 Du är jävligt skicklig på att ha sönder krejjer.
Mm jag vet, funtar på starta firma. Tror det beror på skit/vatten i tanken. alla gånger har den pajat av för lite soppa och jag har inte tänkt på att det skulle kunna bero på skit i tanken.. :huvet

Om hojen låser bakhjulet då? och sen går trögt när man kickar? :gråta

Been there done that, 20 (tjugo) minuter efter kolvbyte! Precis efter man bytt kolv så skär ett ramlager, jag måste vara guden av hojproblem.

Var dock en jävla tur eftersom jag ändå glömt växellådsolja :gnissla

Ingen som har lust att hjälpa mig lite eller får man vända sig nån annan stans för att få konkreta svar? :) Nä men jag ska iväg till verkstan och riva ur skiten, men eftersom jag inte är så påläst inom motorer så kan det vara bra att ha lite tips på vad jag bör kolla på.

Ingen som har lust att hjälpa mig lite eller får man vända sig nån annan stans för att få konkreta svar? :) Nä men jag ska iväg till verkstan och riva ur skiten, men eftersom jag inte är så påläst inom motorer så kan det vara bra att ha lite tips på vad jag bör kolla på.

Har du gjort ett kompressions test? Isåfall vad visa mätarn? Om inte gör det isåfall..

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back