RS krånglar...

falip

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 - 01
Min rs 125 blöddrar alltid första gången man varvar ur den...

Tex jag startar hojjen låter den brumma lite o bli varm innan jag drar iväg och kör lungt till den kommit upp i arbetstemp då när jag varvar ur så blöddrar den alltid första gången sen andra tredje och fjärde gången går den hur fint som helst när man varvar varför går den inte så första gången, litet munstycke?

(Hojjen är avstrypt både i cdin och avgasporten och har 28mm förgasare)

min rs gjorde så och brorsans gör så... antar att det inte gör så mycket för det har aldrig stört mig:tummenupp

min rs gjorde så och brorsans gör så... antar att det inte gör så mycket för det har aldrig stört mig:tummenupp

Jobbit när man startar och polarna säger bränn på lite så gör man de så låter den som en jävla popcornmaskin:tungan
Ne men jag tänkte om det var något känt fel med tändstift eller munstycke

Troligen blir den lite småsur och för mycket bensin/olja samlas i vevhuset när du står på tomgång eller låga varv.
När du sedan försöker varva ur suger den i sig detta och bluddrar lite.

Prova att varmköra kortare tid och under varmkörningen då och då ge mellanvarv.

Jobbit när man startar och polarna säger bränn på lite så gör man de så låter den som en jävla popcornmaskin:tungan
Ne men jag tänkte om det var något känt fel med tändstift eller munstycke

Så är det med alla tror jag, sen är det inte direkt bra att "bränna på" precis efter man startat.

Främsta orsaken är väl att avgassystemet inte har blivit riktigt varmt.
Du skal ju helst inte köra innen det (avgassystemet) är så varmt att du INTE kan hålla handen på det.
Men visst, du kan ju också få lite soppa som liggar i vevhuset som Rolle Rotax skriver, så de två sakerna i samband så går den nog inte så bra.
Men varmkörning är A och O på en motor, har sett exemplar på hojar som inte öppnar termostaten förrän efter 10 min,,,då kan man åka, då vet man motorn är varm, men de flesta åkar bara iväg direkt, och då går en 2-taktare inte så värst bra.
Frostie.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...