Rs 36 Hjälp!

XJR Danne

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
XJR 1300 -05
Jag har införskaffat ett par RS 36:or till en Gixxer 750 -91. Jag har 36mm. insugsgummin från en 1100, men passformen blir ej bra, tar i motorn på mitten och de mittersta ville ej riktigt passa. Då är min fråga, har RS förgasarna särskilda insugsgummin?? Tacksam för svar!

Insugsgummina från en gsxr1100 passar inte på en 750. Iaf inte på en luft/olje.

Har du RS36'or från en luft/olje passar inte förgasar-delningen på en vattenkyld motor och tvärt om.

Det går att trixa till delningen själv på RS'arna men soppaslangen mellan de två mittersta ax-pumparna måste isf bytas.

Tack för hjälpen Anders, det var hyggligt med snabbt svar. Min hoj är ju oljekyld så det passar väl bara jag hittar 750 36mm. insugsgummin? Jag vände på de två mittersta gummina, och påsåsätt fick jag nog in förgasarna i hålen men det var lite glapp antagligen. Då jag sedan startade den så gick den först rätt hyfsat på tomgång med bra gasrespons. Sen då jag prövade andra gången var den svår att starta, och så fort jag ger gas dör den....... efter jag slog av motorn så ryker det länge ur pipan....vad är detta? Jag har standardinställningarna, 120 munstyke, blandningen1/2 varv ut... och nålhöjden i mitten. Nu är jag nervös. Och vad i helsike skall jag göra med vevhusventilationsslangarna?? De gick ju tidigare från luftboxen...

1: Var motorn varm när du startade den andra gången? Om inte förklarar det varför den dog. Känsliga de där sakerna :) KAN också vara att dina Accpumpar är för tidigt ställda så att du dränker motorn vid gaspådrag när den inte är ordentligt varm.

2: Vevhusventilationen går ju ut från ventilkåpan. Ta en liten flaska av valfritt fabrikat, borra ett litet hål i korken där du leder ner slangen och sedan två eller tre luftningshåls i halsen så att det inte blir övertryck i den. Klart.

Okej, det låter som det klan vara acc pumparna... jag kan inte ge en endaste milli gas utan att den dör, och den våldsamt ojämnt... sen får jag inte tillräckligt med frispel i gasvajern... behövs det längre? Det tycker man ju inte, som det är nu har jag inställt på max frispel på justeringen, ändå då jag nuddar ggassen hissas trottlarna. Hrm..

Standard i RS36 är inte 120, utan 130 (eller är det 132,5?). Nått vidare spel på gasen har inte jag hellr, mer än bakåt. Vrider jag rullen framåt så hissar trottlarna direkt. Det första du ska göra är att fixa så att det blir tätt i insuget, ingen mening att felsöka och justera annars. Köp gummin från en 750, de har ju 36mm-förgasare från 1988 och 38mm från 1990. Låter nästan lite konstigt för mig om det är acc-pumpen, hojen vill ha mer soppa när den är kall, det vill alla motorer. Startar du med choken? Annars, starta med choken, låt cyklen gå nån minut, prova när du kan trycka in choken igen, prova sen att gasa. Men du kan ju alltid koppla ur acc-pumpen för att utesluta den. Men först, se till att det är tätt!!

OLJEKYLD GSXR skrev:
Standard på 36:or är 120 på 750 och 130 på 1100. Men du har helt rätt, jag måste få tätt först. Två burkar får ingen soppa såg jag, tog bort tändhattarna från ettan och trean, och ingen skillnad i gången så det måste väl vara nåt munstycke som har farit igen? De får ingen soppa på några somhelst varvtal...... nu har väl stiften farit också kanske. Vad säger du om röken ur pipan efter jag slagit av motorn? Det borde väl vara dålig förbränning eller? Den går bättre då jag har chocken ute, så den måste få för lite soppa helt enkelt.

Storlek #120 på en lite 600 eller 750 som knappt skapar något vakum alls genom dom. Jag tror Mikuni har skrivit fel. Det kommer iaf inte att funka med #120. Minimum 130 på en otrimmad 1100. Uppemot #135 på en otrimmad 750. Dvs med RS36.

Nu åker jag till Nyköping över helgen och kommer inte att vara på sporthoj förrän på Måndag.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back