RS 250 CDI på RGV 250?

Killawife skrev:
Det var en fin hoj iallafall. Och bra pris. Hoppas du får ordning på det.

Angående kontakten så borde det bara vara att kolla färgerna och koppla om kontakten efter det. Men det är bara en gissning. Skaffa kopplingsschema så du inte pajar nåt.
på kopplingschema står de ju typ. "röd till blå" osv... hjälper mig inte särskillt mycket. eller jag kanske misstar mig?

Falkeman skrev:
jag tror aprilia köpte rättigheterna till rgv motorn när rgv 250 sp (70 graders v-twin) introducerades -97, det som skilljer mest är topparna på RS motorn där stiften sitter rakt i mitten och lite bättre utformat förbränningsrum (passar rakt på RGV:n).
kolvar och cylindrar är det ingen ide att byta till rs:ens, gör bara att effekt registret blir ännu med spetsigt.
Men alltså är de inte 90 graders på RGVn 91.?. så det är inte samma motor trots allt.. kan man beställa aprilia delar i motorn till en RGV då kanske om de e samma.. fast de var de väl inte endå..

RGV 250 89-96 och RS 250 97-och framåt. har i stort sett samma motorer.

Det jag menade var att När Suzuki kom med sin nya modell RGV 250 SP 1997 (helt nykonstruerad cykel, har 70 graders V-twin) så köpte Aprilia rättigheterna till motorn som satt i RGV 250 89-96.

Kanske lite dum fråga till Philsson men hur pass bra går den egentligen? Jag fick åka trimmad Rg125 -92 i helgen och den gick ju bättre än min 650 stånka! Har du dragit på fullt än?? Fan, det är så man vill tillbaka till 2taktsträsket igen...

Nexor skrev:
Kanske lite dum fråga till Philsson men hur pass bra går den egentligen? Jag fick åka trimmad Rg125 -92 i helgen och den gick ju bättre än min 650 stånka! Har du dragit på fullt än?? Fan, det är så man vill tillbaka till 2taktsträsket igen...

:D :D 2-takt rockar :yoparty

Lite info på rgv250.co.uk om dom olika boxarna;
http://www.rgv250.co.uk/sapc.htm

Ett tips, om du bara ska kolla o se så allt e funkis, släng ett par getögon på avgasventilerna!
Bra tips;
http://www.rgv250.co.uk/powervalve.htm

En trevlig idé kan va o tanka hem verkstadshandboken för rgv;n(vj22 modellen) eller rs;en,
så får du med serviceintervallerna och feltoleranser att kolla efter.. :tummenupp

Nexor skrev:
Nej jag drog inte på fullt.. uppe med den i 180 nånting uppförsbacke och så låg jag inte ner heller.. Den axxade ju fortfarande men inte för att de kändes som den ville mycket mer.. Sen kom svängen :(
Den tjuvar luft så tomgången varierar och sen så sitter ena avgassystemet löst.. ska fixa idag.. men det är ju knappt så hojen vill resa sig på 1an, känns lite kasst.. sitter man upprätt så lyfter hjulet i af från backen.. men det är knappt..

sner0 skrev:
Lite info på rgv250.co.uk om dom olika boxarna;
http://www.rgv250.co.uk/sapc.htm

Ett tips, om du bara ska kolla o se så allt e funkis, släng ett par getögon på avgasventilerna!
Bra tips;
http://www.rgv250.co.uk/powervalve.htm

En trevlig idé kan va o tanka hem verkstadshandboken för rgv;n(vj22 modellen) eller rs;en,
så får du med serviceintervallerna och feltoleranser att kolla efter.. :tummenupp
Jättebra ! :tummenupp ska jag göra.. tänkte kolla ventilerna idag.. ska dra åt avgassytemet tänkte jag så de inte sitter och tjuvar luft och skramlar.. kanske presterar den lite bättre också..

EDIT: läste dendär inställningsgrejen. den ska vara i de läget vid öppet osv.. men hur får jag de att öppna och sånt då. :3freak måste jag inte ha motorn igång då och varva?.

philsson skrev:
...
EDIT: läste dendär inställningsgrejen. den ska vara i de läget vid öppet osv.. men hur får jag de att öppna och sånt då. :3freak måste jag inte ha motorn igång då och varva?.

Humm, de kanske dom inte nämnde..skumt..

Det sitter en grå kabel bak vid batteriet, med en kabelskohona på.
Stick in en skruvmejsel i den och sätt den mot minuspolen på batteriet med tändningen på och dödarknappen i påläget.
Då ska ventilerna röra sig till helt öppet.
Slå av tändningen innan du tar bort mejseln så stannar dom öppna och du kan justera dom.
När du sen slår på tändningen går dom tillbaka i helt stängt igen.

På min prilla ligger sladden lite inpetad mellan batteriet o bakramen, vet inte exakt hur den ligger på en RGV, men liknande känns ju troligt iaf.

En titt in i avgasporten är alltid fint med, så ser du att dom inte har tappat nåt blad
(vilket du dock skulle märka rätt tydligt) och att dom inte är jackiga o fula i det bladet som stänger mest.
Om ventilerna är gamla och slitna kan dom nämligen tendera att gå emot kolven lite ibland, framförallt suzukis gamla 2bladiga som jag tror du bör ha.

Sätts en hel del sot där som du kan passa på o ta bort med om du inte vill plocka ut dom o rengöra dom ordentligt.
:tummenupp

sner0 skrev:
Humm, de kanske dom inte nämnde..skumt..

Det sitter en grå kabel bak vid batteriet, med en kabelskohona på.
Stick in en skruvmejsel i den och sätt den mot minuspolen på batteriet med tändningen på och dödarknappen i påläget.
Då ska ventilerna röra sig till helt öppet.
Slå av tändningen innan du tar bort mejseln så stannar dom öppna och du kan justera dom.
När du sen slår på tändningen går dom tillbaka i helt stängt igen.

På min prilla ligger sladden lite inpetad mellan batteriet o bakramen, vet inte exakt hur den ligger på en RGV, men liknande känns ju troligt iaf.

En titt in i avgasporten är alltid fint med, så ser du att dom inte har tappat nåt blad
(vilket du dock skulle märka rätt tydligt) och att dom inte är jackiga o fula i det bladet som stänger mest.
Om ventilerna är gamla och slitna kan dom nämligen tendera att gå emot kolven lite ibland, framförallt suzukis gamla 2bladiga som jag tror du bör ha.

Sätts en hel del sot där som du kan passa på o ta bort med om du inte vill plocka ut dom o rengöra dom ordentligt.
:tummenupp
Det mesta jag har kommit åt att skruva var att plocka bort bögläppen på RGVn... haft den sen i söndags så nu är de ju 3e dagen.. :rolleyes: Vet inte ens vart batteriet sitter.. Om det är som du säger och elsystemet är likadant på dessa 2 hojar så vågar jag riskera att gjorda den gråa kablen.. Ska bara ta och leta upp den. Men vill veta om detta är säkert då jag har RGV och du har RS.. tänkte så det inte skiljer nåt.
Ang ventilerna så har jag dock de 3 delade bladen.. De ska strula mer men är bättre effektmässigt vad jag vet. Sitter de rakt innanför om man tar bort avgassystemet?. Nämligen ingen koll. Inte haft någon hoj med RC ventil innan. Hade ATAC på gamla hondan.
Du som endå verkar kunna en hel del. Hur hög kompression ska man ha i cycklen?.. har det någon betydelse om man mäter med avgassystemet på eller inte. Och nu när de e 2 cylindrig så... ska man ha ena stiftet på när man mäter kanske? eller de kanske inte delar Vevhus.
Ah just det.. ang dödarknappen.. Du menade att jag skulle ha den på ON som när man kör ?.. mindre svårt att misstolka eftersom när dödarknappen är på så ska ju hojen inte gå.

Nu har ja hunnit kolla lite nogrannare..
Länken ja skicka innan om avgasventilerna täckte alla modellerna av rgv, men under VJ22 M+ som du har stod de
rgv250.co.uk/powervalve.htm skrev:
Inspection:

Turn on ignition and kill switch to RUN, locate the free grey wire near the battery terminal behind the fuel tank and put it to the NEG terminal of the battery. In this condition turn off KILL/IGNITION switches.
Så det är samma på på en RS.

Gällande ventilerna har jag förstått det som att dom 3bladiga ska strula mindre, men att om du kör med standard SAPC;en så öppnar den som om den hade två blad, medans kit och RS sapc öppnar gradvis.
Lite osäker, men ja tror dom reder ut de rätt bra i den länken om sapc där med.

Dödarknappen va jag som var otydlig med. Den ska stå i ON (som när du kör) när du jordar
den gråa sladden och sen antingen ställas i OFF eller slår du av tändningen.

Angående kompressionen så har jag på rak arm för mig att grundkompet i en RS är ca 6:1 och med pipan 12:1.
Edit: 7,3:1 på RGV, enligt www.rgv.co.uk/general.htm

Lite osäker faktiskt på hur man bäst mäter fram kompet i dom, aldrig gjort det.
Men delar vevhus gör dom iaf, cylindrarna :)

sner0 skrev:
Nu har ja hunnit kolla lite nogrannare..
Länken ja skicka innan om avgasventilerna täckte alla modellerna av rgv, men under VJ22 M+ som du har stod de

Så det är samma på på en RS.

Gällande ventilerna har jag förstått det som att dom 3bladiga ska strula mindre, men att om du kör med standard SAPC;en så öppnar den som om den hade två blad, medans kit och RS sapc öppnar gradvis.
Lite osäker, men ja tror dom reder ut de rätt bra i den länken om sapc där med.

Dödarknappen va jag som var otydlig med. Den ska stå i ON (som när du kör) när du jordar
den gråa sladden och sen antingen ställas i OFF eller slår du av tändningen.

Angående kompressionen så har jag på rak arm för mig att grundkompet i en RS är ca 6:1 och med pipan 12:1.
Edit: 7,3:1 på RGV, enligt www.rgv.co.uk/general.htm

Lite osäker faktiskt på hur man bäst mäter fram kompet i dom, aldrig gjort det.
Men delar vevhus gör dom iaf, cylindrarna :)
Den öppnade först vid 8k sen en gång till vid 10 fast då lite mer.. om du nu menar gradvis som jag förstod det så är de de på denne.
så det är alltså olika komp med systemet på och utan.. men 7,3 med systemet på då?.. det påverkas av läckande avgaspackning antar jag.

EDIT: vad jag har hört så ska de trebladiga strula MER pga att det är olika material på de 3 bladen så att de utvidgar olika fort.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D