Rs 125 upp till -98 `vad kör ni med för däckstryck?

shoik skrev:
Halloj!
sitter och funderar på vad jag ska ha för däckstryck... har inte hojen här idag så jag vet inte vilka dimensioner jag har på däcken.... tänkte kolla vad ni andra kör med :hjälm

ha det

Har en -98 med däck: 110 och 150 Tryck: 180kpa och 200kpa :tummenupp

MaXiZZ skrev:
Har en -98 med däck: 110 och 150 Tryck: 180kpa och 200kpa :tummenupp

vad jag har sett så har RS:en 110 fram & 150 bak...

jag ska ta o stjäla din tråd...
hur brett däck kan man sätta på en NSR -94 ?? (bak&fram däck) vill ha lite bredare (typ 150 kanske)

weeeiii skrev:
vad jag har sett så har RS:en 110 fram & 150 bak...

jag ska ta o stjäla din tråd...
hur brett däck kan man sätta på en NSR -94 ?? (bak&fram däck) vill ha lite bredare (typ 150 kanske)

Varför ska du ha brett bakdäck? :3freak

EBS skrev:
Vad är det som är najs med det? Att det blir trögt som f*n att svänga?

De e ju snyggare me fetare backmacka ju!
Jag tycker det är grymt fånigt med smala däck! :banana :arsele

Standard på en rs 125 e väl 110 fram 150 bak antar jag!

Vi laborerade en hel del med däckstryck förra året, men det som jag tyckte kändes optimalt med något förspänd bakdämpare och ca. 10mm sänkt gaffelkrona var detta....

Normalt: 2,0/2,0kg
Varm asfalt: 2,2/2,3kg
Sval asfalt: 1,6/1,8kg
Regn: 3,0/3,0kg.

(Gäller däck i standarddimension - alltså 110/150, och gäller för körning på bana).

SpeedAbuser skrev:
Vi laborerade en hel del med däckstryck förra året, men det som jag tyckte kändes optimalt med något förspänd bakdämpare och ca. 10mm sänkt gaffelkrona var detta....

Normalt: 2,0/2,0kg
Varm asfalt: 2,2/2,3kg
Sval asfalt: 1,6/1,8kg
Regn: 3,0/3,0kg.

(Gäller däck i standarddimension - alltså 110/150, och gäller för körning på bana).

Varför så mycket när det är blött? För att få mindre gummi i backen och därmed mindre risk för vattenplaning? :va

Hur märker man skillnad, hur beter sig hojen med 1 kg kontrat med 3 kg på normalt förhålande?

NSR_Martin skrev:
Varför så mycket när det är blött? För att få mindre gummi i backen och därmed mindre risk för vattenplaning? :va

Hur märker man skillnad, hur beter sig hojen med 1 kg kontrat med 3 kg på normalt förhålande?
Man ökar trycket när man kör på blött eftersom däcksmönstret då expanderar (bättre avledning av vatten).

Man märker skillnaden väldigt mycket, speciellt när det är varm vägbana. Exempelvis kan jag nämna ett träningspass på Gelleråsen förra sommarn när det gick på sladd i varenda kurva, och efter 1 varv fick jag toksläpp i bak och försvann ut i ett moln av sand. Kunde inte förstå vad det berodde på, innan vi upptäckte att det var 0,2kg för lite bak. Sedan ändrade vi och hojen fick helt annat uppträdande. 0,2kg var skillnad som mellan dag och natt. Men då gäller det som sagt tämligen extrem körning. För gatåka är däckstrycket inte lika viktigt eftersom det helt enkelt inte går att åka lika aggressivt som på bana.

SpeedAbuser skrev:
Man ökar trycket när man kör på blött eftersom däcksmönstret då expanderar (bättre avledning av vatten).

Man märker skillnaden väldigt mycket, speciellt när det är varm vägbana. Exempelvis kan jag nämna ett träningspass på Gelleråsen förra sommarn när det gick på sladd i varenda kurva, och efter 1 varv fick jag toksläpp i bak och försvann ut i ett moln av sand. Kunde inte förstå vad det berodde på, innan vi upptäckte att det var 0,2kg för lite bak. Sedan ändrade vi och hojen fick helt annat uppträdande. 0,2kg var skillnad som mellan dag och natt. Men då gäller det som sagt tämligen extrem körning. För gatåka är däckstrycket inte lika viktigt eftersom det helt enkelt inte går att åka lika aggressivt som på bana.

Okej, coolt, att det kan göra sån skillnad!

Vad ska man åka på för tryck på landsväg då? Har ingen handbok, rättare sagt, den är på tyska...

Vad är logom, 2,0 kg eller nått sånt? Eller mer?

Det optimala för gatåka (i princip oavsett hoj) är 2,0kg både fram och bak.
Då funkar det hyfsat bra under alla väderförhållanden.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...