RS 125 knasar!

PetterM

Ny medlem
Gick med
12 May 2014
Ort
Saltsjö-BOO
Hoj
2002 Aprilia RS125
Tja! Har en rs 125 från 02 som inte alltid gör som jag vill.
Nu har hastighetsmätaren dragit igen, hoppas på vajern den här gången. Mätarn har jag redan bytt två gånger.

Men det är inte huvudproblemet. Bytte cylinder och kolv i höstas. Körde in väl. Satte allt åt rätt håll osv. Men nu strular hojjen igen. "Rasslade" och pysde lite på högt varv, men inte när jag motorbromsade. Alltså bara vid gaspådrag. Hoppas därför att det inte är något med kolven. Kan det vara tjuvluft?

Sen så dog den nu på vägen till plugget. Lite sämre kräm än vanligt, segare än vanligt vid låga varv och toppar inte så bra.

Nu vart det ännu värre... :huvet
Den stannade på tomgång innan jag stack hemifrån, gissade på att det var att choken va lite i.
Sen lät den mysko på vägen, gick ojämnt, lite dåligt med kräm. Dog en gång när jag frikopplade, men gick igång direkt när jag släppte kopplingen. Växlade mellan att pysa och låta väldigt dovt(gick bättre när den lät dovt). Höll varv resten av vägen bara för att komma fram. Kom små knackningar då och då.

Värt att veta kan vara att den går full power förutom den variabla avgasporten, vajern stannar inte i den. Så den har jag kopplat ur(annan historia). Den går också upp i temp på tomgång, men håller sig stadigt på 68 grader när man kör.

Vill gärna ha svar asap! Ska testa kompen när jag kmr hem och tänkte också spruta lite startgas för att se om den drar tjuvluft :4skrika Uppdaterar efter det, om jag komemr hem över huvud taget... :död
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jag tänker gissa på begynnande lagerras, antingen vevstakslager eller ramlager.

Om tempen drar iväg mycket på tomgång verkar ju inte fläkten hoppa igång som den ska. Lite ökning på tempen är väl rätt normalt.
 

PetterM

Ny medlem
Gick med
12 May 2014
Ort
Saltsjö-BOO
Hoj
2002 Aprilia RS125
Glömde skriva, men fixat det.
Plockade isär och såg att stoppet till den variabla avgasporten(brickan som fjädern trycker på) pajjat. Så bladet har åkt in och lagt sig mot kolven och smälts/slipats ner. Men ingen skada på cyllen som tur var, så nytt blad och sen ny kolv så startade den igen! :)
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top