Rs 125, fullt strypt eller inte?

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
Hejsan.
Jag är ny här i forumet och har en Aprilia Rs 125'a som jag undrar om är helt strypt eller inte. Han jag köpte den av säger att den är ostrypt, alltså 22Kw, men den varvar bara till 9k. Borde den inte varva mera? :confused: Den går ungefär 160 km/h, men dreven är bytta för mera acc.
Så nu undrar jag om den fortfarande kan ha någon strypning, och annars hur jag skulle kunna få den att varva mera?
Tack på förhand :)

För det första låter det mycket underligt att den bara varvar 9k rpm men ändå kämpar sig upp i 160. Detta är ungefär vad dom sägs göra avstrypta, men då med hjälp av en maxeffekt som återfinns vid ca 11-12k rpm (rätta mig om jag har fel) Har du testat detta själv eller är det föregående ägarens ord?

Har du testat detta själv eller är det föregående ägarens ord?

Bådeoch. Jag och pappa var ute och körde och med oss båda på (65+80kg) så fick vi upp den i 150. Men jag fick med lite olika drev; ett 14t och ett 17 (+det som är på, men har ingen aning om vad det är). Och med ett av dom där dreven så sa förra ägaren att den skulle göra 180. Och jag fick även med en blå liten box som det står alpha på, och jag antar att det är strypcdin?

Bådeoch. Jag och pappa var ute och körde och med oss båda på (65+80kg) så fick vi upp den i 150. Men jag fick med lite olika drev; ett 14t och ett 17 (+det som är på, men har ingen aning om vad det är). Och med ett av dom där dreven så sa förra ägaren att den skulle göra 180. Och jag fick även med en blå liten box som det står alpha på, och jag antar att det är strypcdin?

tycker det låter orimligt att den skulle gå så bra utan att varva över 9000, men vad vet jag. har aldrig ägt en, bara provkört. någon som har en rs125 får svara istället..

mvh

tycker det låter orimligt att den skulle gå så bra utan att varva över 9000, men vad vet jag. har aldrig ägt en, bara provkört. någon som har en rs125 får svara istället..

mvh

Det är det jag också reagerat på. Att den varvar så lite men går såpass hårt.

Det är det jag också reagerat på. Att den varvar så lite men går såpass hårt.

kanske är en dum fråga, men är du säker på att varv- eller hastighetsmätaren inte visar fel då? du kan alltid jämföra ditt motorljud med videor från youtube där likadana cyklar varvar ut och försöka ta ställning till om allt är som det ska med den mätaren

kanske är en dum fråga, men är du säker på att varv- eller hastighetsmätaren inte visar fel då? du kan alltid jämföra ditt motorljud med videor från youtube där likadana cyklar varvar ut och försöka ta ställning till om allt är som det ska med den mätaren

Jag tänkte på saken när jag skrev förra svaret. Men jag tycker nog att den inte varvar lika mycket. Men jag måste ta och skaffa ett nytt batteri och starta upp min, för det här batteriet är dött, det laddar ut hela tiden.

Jag tänkte på saken när jag skrev förra svaret. Men jag tycker nog att den inte varvar lika mycket. Men jag måste ta och skaffa ett nytt batteri och starta upp min, för det här batteriet är dött, det laddar ut hela tiden.

kolla upp det innan du går vidare i alla fall. som sagt, mycket underligt annars.. får hoppas att det bara är batteriet som är slut också och att det inte är laddningen som bråkar :)

mvh

kolla upp det innan du går vidare i alla fall. som sagt, mycket underligt annars.. får hoppas att det bara är batteriet som är slut också och att det inte är laddningen som bråkar :)

mvh

Jag laddade batteriet förrut och sen for på en runda och då funka allt bra. Och efter det dog inte batteriet på några dar när jag skulle provstarta den, men nu har den stått i ett par veckor utan att blivit startad och nu är den död ^^
Det som verkade som ett bra köp har visat sej ha massa små fel, men det är sånt som händer :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti