RR Träning Sviestad 2007

Har lite funderingar på det här med licens till nästa år. Har dock en känsla i kroppen att jag är lite för långsam... Har kört nästan alla trafikövningarna i år, (första året på bana, 3 totalt på mc) och körde de avslutande 2 i snabba gruppen där jag låg bland de långsammaste (med gökur klockade en kompis mig på ca 1.11). :gnissla

Vill köra mer på bana och trafikövningarna, som är jättebra, är för få för mitt behov! :)
Tycker själv att jag avslutade säsongen betydligt snabbare än jag startade den, men jag vill ju inte ligga som en bromskloss på RR-träningarna.
I min vision som jag drömmer om på nätterna så tävlar jag om ett eller ett par år! :)

Så...ska jag lugna mig ett tag till eller är det ok att vingla sig igenom torparn hel till halvlångsamt? ;)

/Marcus

Jag kanske inte är helt rätt domare. Har dock stått bredvid och varit depåvärd flertalet ggr. Du passar helt klart in i långsamma gruppen på rr-träningarna. Där ligger tempot på 1.10+.

Se det så här. På gamla sträckning hade varvrekordet 51s och de riktigt snabba normalt runt 53-55s medan långsamma gänget låg på ca 1.00 och uppåt. Nu ligger de riktigt snabba på minuten under träning. DU gör 1.11 på varvet. Skaffa dig licens och börja åka. Bara en nackdel med licensträningen. Bågen får inte vara en gathoj som på trafikövningen..

Du får dessutom många fler pass att öva på med licens jämfört med trafíkövningarna. Hindrar dessutom inte att du fortsätter på trafikövningar på sidan av licenstillfällena.
 
Last edited:
Över 1.10 ligger det nog på(långsamma) om det är tre grupper. Är det två grupper ligger många på 1.04-1.07 i långsamma gruppen, men självklart hamnar även de som kör över 1.10 i den gruppen då.
 
Det var tanken initiellt, men dina kollegor fixar inte att komma dit så tidigt så vi får anpassa oss.

/Christer

Men nu finns jag där så vi kan köra lite tidigare, men blir det regn så kommer jag inte pga att jag bara har slicks.

/Martin
 
Men nu finns jag där så vi kan köra lite tidigare, men blir det regn så kommer jag inte pga att jag bara har slicks.

/Martin

Tanken slog mej och vi tackar för erbjudandet Martin :)
Men framförhållningen är lite tight tror jag.
Men jag hoppas att det kommer lite folk, det är ju trots allt sista tillfället för i år.
 
Tanken slog mej och vi tackar för erbjudandet Martin :)
Men framförhållningen är lite tight tror jag.
Men jag hoppas att det kommer lite folk, det är ju trots allt sista tillfället för i år.

Kan tala om för dig vid något tillfälle vad som hände på Mantorp i årets NEC/ERF , där kan vi snacka om tight framförhållning.:)
 
Ska inte lysen vara tejpade eller bortmonterade för att få åka på RR-träningen?? :va :va Glas på banan efter en krasch är inte skoj

Inte för jag bryr mig värst. Kör ändå inte på sviestad med hojen längre.

Det har inte varit glas framför reflektorerna på hojar dom senaste 10 åren tror ja...
Inte för det spelar så stor roll, jag är nog mest sur för jag missar träningarna.. Dock är inte Budweiser i bubbelpoolen på hotellet så illa heller... Men jag åker hellre hoj!
 
Ingen fara. Senaste trafikövningen drog jag på helljus och det gick hur bra som helst. Blir samma visa imorgon när solen går ner 19.30-hugget :)
Det var en rätt skön känsla att ligga och skugga varandras bakljus i mörkret faktiskt. :) Lite lägre tempo än vanligt var det väl, men hyfsat raskt ändå.
 
Vadå rätt skön. Den var ju helt underbar :) Vi jagade instruktören vars bakljus reflekterade så vackert i asfalten medans hans framlyse var riktad mot skyn...tssss



Det var en rätt skön känsla att ligga och skugga varandras bakljus i mörkret faktiskt. :) Lite lägre tempo än vanligt var det väl, men hyfsat raskt ändå.
 
Vadå rätt skön. Den var ju helt underbar :) Vi jagade instruktören vars bakljus reflekterade så vackert i asfalten medans hans framlyse var riktad mot skyn...tssss

jag längtar hem! inte för jag har någon hoj att åka på men i alla fall... kör lite åt mig med i morgon..
 
Jag kanske inte är helt rätt domare. Har dock stått bredvid och varit depåvärd flertalet ggr. Du passar helt klart in i långsamma gruppen på rr-träningarna. Där ligger tempot på 1.10+.

Se det så här. På gamla sträckning hade varvrekordet 51s och de riktigt snabba normalt runt 53-55s medan långsamma gänget låg på ca 1.00 och uppåt. Nu ligger de riktigt snabba på minuten under träning. DU gör 1.11 på varvet. Skaffa dig licens och börja åka. Bara en nackdel med licensträningen. Bågen får inte vara en gathoj som på trafikövningen..

Du får dessutom många fler pass att öva på med licens jämfört med trafíkövningarna. Hindrar dessutom inte att du fortsätter på trafikövningar på sidan av licenstillfällena.

Tack för bra svar! :tummenupp
Låter ju som att jag inte behöver vara sååå orolig då. Kommer väl förhoppningsvis att bli snabbare med så många andra att lära av också. Ang. krav på hojen så har jag lägen under kontroll, eller iaf vet en som har det åt mig! :D

/M

Över 1.10 ligger det nog på(långsamma) om det är tre grupper. Är det två grupper ligger många på 1.04-1.07 i långsamma gruppen, men självklart hamnar även de som kör över 1.10 i den gruppen då.

Säg att det är två grupper, och de kör typ 1.04 i den "långsamma", om jag ligger över 1.10-1.11 då, är jag mycket i vägen? Irriterar man folk? Jag menar, ser ju de som åker rätt långt för att träna, så ligger det en grön idiot framför och sabbar...:mad: ?

/M
 
Last edited:

Säg att det är två grupper, och de kör typ 1.04 i den "långsamma", om jag ligger över 1.10-1.11 då, är jag mycket i vägen? Irriterar man folk? Jag menar, ser ju de som åker rätt långt för att träna, så ligger det en grön idiot framför och sabbar...:mad: ?

/M

Ivägen? Inte vad jag anser. Fast jag kör ju inte så mig stör du inte. :D SKämt åsido, gör du 1.10 och de andra 1.04 tar det ju 15 varv innan de varvar dig. Du hinner knappt mer än 15 varv heller på ett pass. Råkar du bli omkörd är det ingen fara. I princip alla blir omkörda nån gång på de där träningarna. Hör ju dessutom till träningen att varva ekipage. Se det som du gör dem en tjänst att agera omkörningsobjekt. Håller du bara ditt spår är det inga problem.
 
Håller du bara ditt spår är det inga problem.

Detta är det viktiga. Håll ditt spår, som också ska vara ett korrekt spår, och titta inte bakåt, försök inte hålla dig undan. Kör som om du var ensam på banan, då är fartskillnaden inget problem överhuvud taget. Det är enbart om du kör oförutsägbart och konstigt som det blir ett problem.
 
Ivägen? Inte vad jag anser. Fast jag kör ju inte så mig stör du inte. :D SKämt åsido, gör du 1.10 och de andra 1.04 tar det ju 15 varv innan de varvar dig. Du hinner knappt mer än 15 varv heller på ett pass. Råkar du bli omkörd är det ingen fara. I princip alla blir omkörda nån gång på de där träningarna. Hör ju dessutom till träningen att varva ekipage. Se det som du gör dem en tjänst att agera omkörningsobjekt. Håller du bara ditt spår är det inga problem.

Låter ju bra, är inte rädd för att bli omkörd! Det lär jag bli, duktigt!:D Det är inte det, jag vill bara inte ge mig in i något jag borde vänta med lite. :)

Detta är det viktiga. Håll ditt spår, som också ska vara ett korrekt spår, och titta inte bakåt, försök inte hålla dig undan. Kör som om du var ensam på banan, då är fartskillnaden inget problem överhuvud taget. Det är enbart om du kör oförutsägbart och konstigt som det blir ett problem.

Har förstått, och vet, att det är spåret som är viktigt! :) Tror inte jag har problem med det, annat än i torparn, eventuellt. Sen finns det ju sektioner som jag vet med mig att jag är mindre bra på, framför allt nya, men jag håller spåret i dem iaf.

Som det känns nu så går jag nog en licenskurs så fort som möjligt nästa år, så jag får det gjort, om inte annat.

/M
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top