RR skolor

Krister Miinin's bankörningar är kanon tycker jag. Han hade väl typ 4 stycken i år på Gelleråsen tror jag. Fick hjälp av honom att justera dämpare, samt lite tips.
Tror att han även kan provköra hojen, om man vill.

grandmaster skrev:
tack, bra lista men skulle behöva gifta mig rikt för att ha möjlighet att åka på många av dem.
För den delen är det rätt intressant att se att det finns så många i just USA.

Minin kör inte något? Eller är det mer betonat på bankörning med möjlighet att ställa frågor?

jo, jag tänkte ju att medans folk sitter i fängelse så kan man läsa en bok. Det gjorde jag i fängelse. Första gången nånsin i hela mitt liv som jag nånsin självmant valt att läsa en bok, och då t.o.m. om en annan person som satt i ett annat fängelse. Jag vet, kanske låter dumt, men det hjälpte mig klara av fängelset lättare. Jag ville inte titta ut ur cellen för att endast se att jag var instängd och inte kunnat göra vad jag ville. Utanför slogs dem, två fajter på en vecka som slutade med ytterligare isolering för personen som slog hårdast och den som blev nerslagen kände sig nog ännu mer mör än tidigare.

:(

Finns det ngn här som har gått en kurs typ superbikeschool ????
Eller känner ngn som har gått ?? Hört ngt-vet ngt ?
Det vore intressant att höra hur bra dom är, med tanke på priset så borde dom vara suveräna.

Vad gäller böcker så tycker jag att Keith Codes är bra, det han skriver verkar genomtänkt. Sen är det klart att en bok inte kan säga vad man gör för fel, det krävs lite egen tankeverksamhet kombinerat med arbete.

Gixxer 1000 skrev:
Finns det ngn här som har gått en kurs typ superbikeschool ????
Eller känner ngn som har gått ?? Hört ngt-vet ngt ?
Det vore intressant att höra hur bra dom är, med tanke på priset så borde dom vara suveräna.

Vad gäller böcker så tycker jag att Keith Codes är bra, det han skriver verkar genomtänkt. Sen är det klart att en bok inte kan säga vad man gör för fel, det krävs lite egen tankeverksamhet kombinerat med arbete.
Jo några polare har gått California Superb... De tyckte det var GANSKA bra. Tyckte att de lärde ut onaturliga spårval.

Miinin's bandagar kan jag också rekommendera! :tummenupp

Skulle vara kul om fler svenska förare anordnade bandagar, gärna med lite mer "följa John" och inställningshjälp inbakat.

För övrigt kan jag rekommendera Tony Foales bok "Motorcycle Handling and Chassis Design" för den som vill lära sig mer om motorcyklar. Teknik, teknik och teknik. Mumma! (Gick utmärkt att beställa via Tonys hemsida.)

Geiger skrev:
Krister Miinin's bankörningar är kanon tycker jag. Han hade väl typ 4 stycken i år på Gelleråsen tror jag. Fick hjälp av honom att justera dämpare, samt lite tips.
Tror att han även kan provköra hojen, om man vill.

KRK skrev:
Miinin's bandagar kan jag också rekommendera! :tummenupp

Christer är en jävla fin förare, inget ont om det men just arrangemanget kring bandagarna är just att det är "bara" bandagar och inget annat.
Jag vill gå på kurs med Kurt och inte flamsa runt som en illbatting tills man drattar i backen och inte fattar varför.

Att få honom att köra bakom mig i två tre varv och berätta vad jag gör för fel på just den banan är rent ut sagt kass. Jag vill lära mig hur jag själv skall ta nya banor, hur skall jag hitta mina spår, vad skall jag ändra om jag skall ändra min körstil osv.
Finns säkert mycket som står i böcker av det ovan men det finns inget som kan göra jobbet som en instruktör på plats.

Visst är Christer onekligen duktig. Som du säger upplägget på hans dagar är ju i prinicp bara tuta och kör. Inget fel i det iofs men som jag skrev i inlägget så efterlyser jag också lite mer vägvisning och inställningshjäp....får tjöta lite nästa år. Sen är det förstås svårt att få tid att hjälpa alla på en enda dag. Tror därför det behövs fler dagar och fler instruktörer. Drömmen vore 2-3 dgr på samma bana i sträck. Då tror jag man får tid att lära sig något och hinner med att prova och förhoppningsvis utvecklas som förare.

"Jag vill lära mig hur jag själv skall ta nya banor, hur skall jag hitta mina spår, vad skall jag ändra om jag skall ändra min körstil osv."

Håller med dig helt och hållet. :tummenupp

grandmaster skrev:
Christer är en jävla fin förare, inget ont om det men just arrangemanget kring bandagarna är just att det är "bara" bandagar och inget annat.
Jag vill gå på kurs med Kurt och inte flamsa runt som en illbatting tills man drattar i backen och inte fattar varför.

Att få honom att köra bakom mig i två tre varv och berätta vad jag gör för fel på just den banan är rent ut sagt kass. Jag vill lära mig hur jag själv skall ta nya banor, hur skall jag hitta mina spår, vad skall jag ändra om jag skall ändra min körstil osv.
Finns säkert mycket som står i böcker av det ovan men det finns inget som kan göra jobbet som en instruktör på plats.

Gixxer 1000 skrev:
Onaturliga ??
Har du mer detaljer ?
Nä, utöver det om spårvalen har jag tyvärr inga fler detaljer eftersom de som gick den hade svårt att förklara varför de tyckte att den bara var halvbra. De spårval som man lärde ut under kursen innebar att man skulle gå mycket djupare in i kurvan innan nedlägg än vad de tyckte kändes vettigt. De som gick kursen är fö ganska snabba, hade kanske legat i den sista tredjedelen i ett R1000-lopp om de hade tävlat (de snabbaste kör ca 1.08 på knutstorp och ca 1.46 på anderstorp). De tyckte inte att det var riktigt värt pengarna. Kursen var på två dagar och kostade ca 4 500 för tre år sedan. Den gick på Anderstorp och det var bara ca 5 grader varmt, sånt kan spela in vid bedömningen.

Annars vill jag gärna tillägga att det går bra att be någon av Bike-Events instruktörer om hjälp. En del av dem är rätt snabba, om man säger. De ligger gärna bakom eller före i några varv och det går bra att be om deras synpunkter efteråt. Man skall dock undvika posörerna bland dem - typ Xenomorf :D

grandmaster skrev:

Kunde inte sagt det bättre själv, förutom det med böcker, som jag för tillfället försöker att använda som en del av lösningen på problemet.
Kan det vara så att dom flesta som är riktigt duktiga på RR inte är så värst bra pedagoger? Kan det vara så att dom bästa, ofta naturbegåvningar, kör väldigt mkt på känsla och att dom inte alltid kan förklara vad dom gör?
När Miinin åkte efter mig på Åsen sa han att "det såg bra ut" 1,20 styvt är kass,
Linden sa samma sak på Anderstorp och det hjälper inte mig speciellt mkt på att bli bättre. Samtidigt måste jag i ärlighetens namn säga att det inte är speciellt lätt att se exakt vad ngn gör på en hoj förutom spårval och dylikt. Att filma och studera efteråt borde ge lite mer men långt ifrån hela "sanningen".
Träning i mängd brukar vara svaret man ofta får i denna typ av frågor och det går väl inte att förneka att det är svårt att undvika det om man vill bli bättre
Att ha en vettig plan där man själv försöker att analysera och prova olika saker (just nu med hjälp av böcker) är också bra, men om man vill bli bättre utan att det tar många år och väldigt många kronor i anspråk så vore en bra skola-pedagog förmodligen det bästa sättet att speeda upp inlärningen. Frågan är bara var hittar man den ?? Det är väl tyvärr så att man måste bege sig utomlands för att kunna genomföra en sådan, och då blir nästa fråga vilken ska man välja?? Finns det ngn här som gått en sådan kurs??
Tillsvidare så är väl detta forum en utmärkt plats att diskutera körteknik på förutsatt att dom duktiga förarna vill och kan svara på frågor från nyfikna .
Kan ni tänka er det ??

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien