RR-kursen 14/7 Linköping: Eftersnack

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Jag var på RR-kursen i dag och här kommer ett par tips/önskemål till arrangören så att det kan bli bättre nästa gång.

1. Gör klart vilket tempo man bör kunna hålla eller viken erfarenhet av bankörningar man bör ha innan man anmäler sig till kursen.
I gatgrupperna fanns det folk som såg ut som om de skulle parkera i kurvorna och de förstörde ganska mycket av dagen för oss andra.

2. En bättre uppdelning av gatgruppen, tex i 2 st. En snabb och en inte fullt så snabb.
Det skulle ge totalt 3 grupper och 20 minuter var per timme vilket är bättre än 2 grupper och 30 minuter per timme.
Det hade troligtvis blivit bättre flytt för de båda gatgrupperna.

3. Fler instruktörer i gatgrupperna, vi behöver nog mer hjälp en licensåkarna.

4. Ta inte in grupperna i depån för analys under passets gång om det inte är absolut nödvändigt.
Detaljer kan diskuteras mellan passen istället.

5. Tydligare info om när sista passet för dagen är kört.
Nu trodde några instruktörer att det var slut för dagen men ingen var säker...

Stort tack till min grupps instruktör, Micke, som var väldigt hjälpsam och gärna delade med sig av sina kunskaper. :tummenupp
Att han drog runt mig på 1.01,34 utan att vi drog fullt på rakan ger ju visst hopp och kanske ett bevis om att kursen iaf gav mig en hel del :)

Tjena ja jag var oxo där idag. Jag var väll tyrvärr en av bromsklotsarna (försökte dock inte vara i vägen) på banan då jag aldrig kör riktig bana tidigare. Detta resulterade i att det inte fanns ngn bra grupp för mig vilket var lite synd, dock så slopade jag gruppen efter ett tag och körde själv och då gick det betydligt bättre och mer avslappnat.

Jag kan hålla med om att tre grupper som kör 20min var skulle vara bättre då det var alldeles för mkt folk på banan ibland.

Sen angående instruktörerna så gjorde de flesta så gott de kunde, dock är det ju svårt att hjälpa alla när det var så mkt folk och man tappade bort varandra vid omkörningar. Ett tips kan dock vara att instruktörerna anpassar sig till de andras tempo ev. lite snabbare så man kan lära sig. SOm det var nu drog vissa på allt vad de gick för och då lärde iaf inte jag mig så mkt eftersom de försvann på två röda. :3freak

Hur som helst så hade jag en trevlig dag och det känndes som jag förbättrade min teknik när jag väl koncentrerade mig på min egen körning.

//Mvh Tommy
:squid

Edit: Jag tyckte det var bra med konor i början kundekanske ha plockats bort lite tidigare men de hjälpte mig mkt då jag aldrig kört på banan tidigare.

Edit2: Finns det ngn som har bilder? ;)

Last edited:
Bra punkter som jag håller med på. Det blev lite hetsigt bestämt vad som skulle göras med delade åsikter om resultatet. Men 20 minuters pass och fler grupper är jag med på. Jag försökte så gott jag kunde med licensarna. Kände lite som att "man" ändå ville köra på sitt eget sätt ändå. Kändes sisådär då att försöka vara instruktörig. Men gjorde så gott jag kunde och hoppas den hjälp jag gav var till nytta.

Den här tråden tycker jag om! Vettig feedback.

Kursen var den första i sitt slag som jag / LMS arrangerade och priset var satt därefter. Det kostade som en vanlig bandag och instruktörerna fick man på köpet.
För LMS / instruktörerna var det också en form av utbildning, flera riktigt snabba förare instruerade för första gången i sina liv och med tanke på det ska vi vara glada. Vi har just börjat utbilda utbildare som verkligen KAN åka hoj!! (inget ont om dom gamla, men ändå)

I anmälan står det att det är en kurs för snabba förare som vill bli ännu snabbare. Det finns alltid någon som är långsammast, även i motogp men det är inte lätt att skicka hem någon. Istället får man försöka göra det bästa av situationen och flytta om i grupperna, vilket vi även försökte med.

Mycket kan bli bättre till nästa gång och jag kommer göra mitt bästa för att skapa en bättre kurs om vi får någon mer chans.

Seså, fram med era åsikter nu men skriv inte samma sak 100 gånger, då blir det bara rörigt.

/HW

Till nästa gång ska jag försöka fixa västar i olika färger så varje grupp har en egen färg och alla deltagare har västar. Då blir det lätt att se vilken grupp som är vilken när det börjar bli omkörningar.

Bra eller anu.???

HW skrev:
Till nästa gång ska jag försöka fixa västar i olika färger så varje grupp har en egen färg och alla deltagare har västar. Då blir det lätt att se vilken grupp som är vilken när det börjar bli omkörningar.

Bra eller anu.???

Det vore mycket bra för nu hade man ju ingen anning... Jag började i 600 gruppen men slutade i 1000 gruppen. SÅ det var ju inte så konstigt att de försvann på rakan. :huvet

Jag har i princip bara gott att säga om dan. Det var skitbra med 30min pass och gott om instruktörer som man kunde haffa och ställa idiotfrågor till.
Självklart går allt att göra bättre, nu var det kanske några som inte kört på Sviesta så mycket och inte kände instruktörerna innan så en kort presentation kanske inte hade skadat.
I licensgruppen flöt allting jättebra när väl konerna togs bort från banan men de första passen var lite jobbigt när de låg omkullkörda här och var.
Största smolket i bärgaren måste vara lunchen, jag är trött på att köra "korv i tjorren". Kan man få beställa en lättlagad pastarätt eller typ korvstroganoff nästa gång?

@Swedie: Att vara instruktörig borde vara lätt, bara att ge den hjälpen som nån frågar om och i värsta fall komma med ett litet tips. Frågar ingen om dig hjälp tycker jag inte att ni ska behöva anstränga sig. Nån måtta får det vara hur mycket ni ställer upp. Grymt bra jobb gjorde du iallafall.

Last edited:
HW skrev:
Mycket kan bli bättre till nästa gång och jag kommer göra mitt bästa för att skapa en bättre kurs om vi får någon mer chans.
Det hoppas jag ni får, det var mycket som var bra också :tummenupp

Hoppas det snart anordnas liknande RR-kurser, för jag kunde inte vara med på denna :(

Jag har inget emot att en del är lite långsammare men om man vet med sig att man hör till den kategorin kan man ju ta det lite lugnt på rakorna...

Vidare vore det bra om alla grupper körde ungefär samma moment i varje pass. I dag var det ett par instruktörer som bestämde sig för att köra lite mer fritt medan andra forfarande hade lite mer uppstyrd verksamhet vilket troligtvis förorsakade kaoset i ett pass på eftermiddagen.

Avslutningsvis en stor eloge till instruktör Micke som verkligen engagerade sig i att lära ut. Ibland kan det kännas som instruktörerna kör lika mycket för sitt eget nöjes skull men så var det inte idag. Tack för en helkul dag!

/geek

HW skrev:
I anmälan står det att det är en kurs för snabba förare som vill bli ännu snabbare.
Menar du web-anmälan på lms.se? Där stod det "för dig som redan kan köra", inte "för snabba förare". Jag har haft mc-körkort lääänge så jag kan köra men jag hade inte anmält mig om det stod "snabba" för det lystrar jag inte till. :)

Jag tyckte i alla fall att det var en bra dag :tummenupp men två trafikgrupper med vardera 20 minuter hade varit perfekt. Det var lite jobbigt att hålla uppe koncentrationen i 30 minuter och en friare bana hade inte varit fel.

Last edited:
Swedie skrev:
...Kändes sisådär då att försöka vara instruktörig. Men gjorde så gott jag kunde och hoppas den hjälp jag gav var till nytta.

Tackar för att du var instruktörig, tycker att du var bra som instruktör. :tummenupp

Till nytta? Definitivt för det var en mycket givande dag, sen att jag kanske inte kan tillgodgöra mig alla tips är en annan femma men det kan vi väl inte skylla på dig? :)

Finns det några bilder från gårdagen?

Kul dag och väldigt givande för min del trots att jag bara körde 3 pass.
Syftet med dagen var att testa min nyinköpta RS 250 och leendet var ganska
så stort efter 2:a passet. Det är KUL med tvåtakt...
:yoparty

Måste säga att jag spontant efter denna dag var både besviken och positiv.
Min målsättning var att bli lite snabbare och säkrare som förare på banan men frågar mig om så var fallet.

Konerna var bra i ett pass men sen var dom mest ivägen tyckte jag.

Antalet på banan var på tok för mycket och skillnaden var stor mellan olika förare.

Bra var att dela in olika körmoment som t.e.x bromsning men man måste få reflektion av instruktören på vad man gör fel och rätt.

Bra med många och erfarna instruktörer som var trevliga och duktiga.

Mitt förslag är att ha
1.Mindre grupper
2.20 min pass
3.Dela upp i medel och snabba grupper
4.Mer personlig refektion vad som är rätt och fel.

Back