RR i USA

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Någon som kan tipsa om fina länkar om ang. RR i usa, typ ett sporthoj.com forum fast over there? Kanske vart man kan köpa hojar, tävlingar, licenser osv...??

Ja R1-forum.com, swedies gamla sajt kan ju vara ett början.... en hel del användare så nå tips borde du ju kunna gräva upp ;)

Eller så kan du ju kolla med Weidmark aka sepahewe. Han flyttade ju over there och har kört nått race om jag inte minns fe..

Jodå, sitter nu i Boston och har provat på lite racing. Tycärr får jag väl säga att här i New England är det lite ont om RR. De två banorna som är inom rimligt avstånd är Loudon, NH och Pocono, PA .

I April åkte jag till Penguin Racing School som finns vid Loudon. Där tog jag licens samt körde en tävlingshelg. De har en serie, LRRS som man kan följa.

Det finns några hyfsade sidor typ SportHoj, exempelvis Sportbikes och Sportriders.

Tyvärr vet jag inte mycket om resten av det här lilla landet :)

Jag har mycket jag kan säga om hur deras racing går till, en del dåligt och en del bra. Vissa saker skulle vi kunna ta efter vad gäller hela vår diskussion om B-race, introrace och hur vi kan ge mycket bantid till folk som precis börjat utan att ta hela helger i anspråk, men amerikanarna skulle kunna lära sig mycket om säkerheten runt banorna. Loudon skulle aldrig godkännas i Sverige. De hade inga sandfållor någonstans utan det bästa var gräsytor och det sämsta var betongräcket på NASCAR-rakan som även var rakan på roadcoursen.

Däremot hade de en intressant struktur på tävlandet som gav möjlighet till 6 träningspass och 15 race, per dag!! Racen var dock korta, 8 varv, men det gav mycket bantid, mycket racing och mycket fighting. En sak de gjorde för att få tillgång till mer tid var att skippa kvalen och ge grid position baserat på anmälningstid. För att sedan öka säkerheten i starterna, startades vi i flera vågor med bara 4-5 led i varje. Det minskade risken för startkrockar och tog bort mycket av trängseln i första kurvan. Prisutdelning gjordes per startvåg.

Deras tekniska reglemente är också intressant. Mängder av regler typ 700cc+ vattenkylt och 900cc+ luftkylt osv., men det skapade väldigt intressanta kombinationer av motorcyklar samt många tävlade på äldre cyklar som fortfarande är konkurenskraftiga. Exempelvis var det många som tävlade på gamla Kawasaki 550 Ninja.

Den helgen jag tävlade körde jag 6 race :)

//MVH
Henrik

Mad Moose skrev:
2295617 Och hur gick det da? Vi vill se bilder på pokalerna. :)

Pokalen uteblev, men bilder finns på www.wejdmark.org

Jeff Woods ledde det hela och jag delade depåbox med Eric Woods :) Han var inte särskilt långsam :banana

Banan var mycket teknisk och hade en hel del höjdskillnader. Knutstorp kan slänga sig i väggen :) men jag kom ner till 1:27 från 1:45 :D och som referens kan nämnas att de snabba förarna, Woods undantaget körde 1:19-1:20, så jag är rätt nöjd ändå.

Tittar ni på bilderna ser ni även hur säkerheten på banan var.... inte en sandfålla och däckstravar väldigt nära racingline. Värst är utgången på rakan där en sen highsider slungar dig in i betongväggen på nascar banan :huvet Lite airfence hade de dock.

Dessutom gick banan i vänstervarv :confused: Det ligger med en bild på banskissen... och där ser man hur vår bana delvis sammanfaller och delvis korsar nascar banan. Skarvarna i krosningen var inte att leka med :) särskilt som det samtidigt vek av hyfsat kraftigt uppåt i fullt nerlägg :3freak

sepahewe skrev:
2295634 Pokalen uteblev, men bilder finns på www.wejdmark.org

Jeff Woods ledde det hela och jag delade depåbox med Eric Woods :) Han var inte särskilt långsam :banana

Banan var mycket teknisk och hade en hel del höjdskillnader. Knutstorp kan slänga sig i väggen :) men jag kom ner till 1:27 från 1:45 :D och som referens kan nämnas att de snabba förarna, Woods undantaget körde 1:19-1:20, så jag är rätt nöjd ändå.

Tittar ni på bilderna ser ni även hur säkerheten på banan var.... inte en sandfålla och däckstravar väldigt nära racingline. Värst är utgången på rakan där en sen highsider slungar dig in i betongväggen på nascar banan :huvet Lite airfence hade de dock.

Dessutom gick banan i vänstervarv :confused: Det ligger med en bild på banskissen... och där ser man hur vår bana delvis sammanfaller och delvis korsar nascar banan. Skarvarna i krosningen var inte att leka med :) särskilt som det samtidigt vek av hyfsat kraftigt uppåt i fullt nerlägg :3freak

Kul.
Men va f.. de verkar vara lika mycket publik som här.:va
Vad har du för hoj?

Mad Moose skrev:
2295651 Kul.
Men va f.. de verkar vara lika mycket publik som här.:va
Vad har du för hoj?

Jupp, men de hade STORA läktare :)

En hyrd Ducati 750 SS, trött som bara den, standard fjädring och halvhyfsade bromsar. Men man kan ju ha kul ändå ;)

Lägger till mina 2cent, som består av Contingency money från AMA 2006.
Var 85% klar när jag fick den, saknas alltså ca 15%.
Man får även ersättning från AMA vid top 10 placering, men har tyvärr inte hur mycket.

När jag körde WERA, ARRA & några AMA race i slutet av 80, gav en top 10 placering en rejäl slant för besväret. Hamnade man på pallen då & då, kunde man tom. leva på prispengarna.

Ex.kör du med Alpinestar & har loggan på hojen och vinner = 1000$
Kör du sedan en R1:a får du utterliggare 10,000$ osv.

Tänk på att det ofta är "dubbel headers" = dubbla priser. :yoparty

Lägg till att det är "ganska" enkelt att hitta egna sponsorer i USA, så kan det bli vansinningt mycket pengar om man använder "rätt" produkter och är duktig förare.

Klippt & klistrat från word, därför blir det lite rörigt.

Nedan är BARA för superbike, men det ser ungefär lika ut för supportklasserna.
Pm:a e-mail adress om ni vill ha hela listan i Word.
Mvh
//
Benny

2006 AMA SUPERBIKE CHAMPIONSHIP presented by Parts Unlimited
BONUS AWARDS POSTINGS

SUPERBIKE PRODUCT REQUIREMENTS AWARD TYPE SUPERBIKE - PER EVENT SUPERBIKE CHAMP BONUS
Alpinestars Alpinestars Leather Suits Product Usage & Machine Decal Per Position Non-Factory 1st1000; 2nd-500; 3rd-250
American Honda Motor Co. Honda Motorcycles Product Usage Per Position Non-Factory 1st-5000; 2nd-4000; 3rd-3000; 4th-2000; 5th-1500; 6th-1000; 7th-750; 8ty-500; 9th-300; 10th-200
American Suzuki Motor Co. Suzuki Motorcycles Product Usage Per Position Non-Factory 1st-7000; 2nd-6000; 3rd-5000; 4th-2000; 5th-1500; 6th-1000; 7th-500; 8th-450; 9th-400; 10th-350
Arai Helmets, Ltd. Arai Helmet Product Usage & Decal on Helmet Per Position 1st-1000; 2nd-750; 3rd-500 1st-10000
EBC Brakes EBC Brakes Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-500; 2nd-400; 3rd-300; 4th-200; 5th-10th-100 1st-2000; 2nd-1000; 3rd-500
Goodyear Dunlop Tire NA Dunlop Tires F&R Product Usage & Machine Decal both sides of fairing and front fender Per Position 1st-500; 2nd-250; 3rd-125; 4th-75; 5th-50
Hindle Exhaust Systems Hindle Exhaust Systems Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-500; 2nd-400; 3rd-300; 4th-200; 5th-100 1st-5000; 2nd-2500; 3rd-1000
Jardine Performance Products Jardine Exhaust Product Usage & Machine Decal Top Finishing Non-Factory 1st-500; 2nd-250; 3rd-250
Joe Rocket Joe Rocket Suit, Gloves & Boots Product Usage Per Position 1st-300; 2nd-100; 3rd-100
KBC America, Inc. KBC Helmet Product Usage, Machine Decal & Helmet Decal Per Position Non-Factory 1st-500; 2nd-300; 3rd-200; Top Finisher: $50
Kyle Racing Sato Racing Exhaust System Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-1000; 2nd-400; 3rd-200; 4th-100 1st-10000; 2nd-5000; 3rd-2000
Leo Vince USA Leo Vince Exhaust Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-1000; 2nd-500; 3rd-250; 4th-100; 5th-100; 6th100; 7th-75; 8th-75; 9th-50; 10th-50
Michelin Tire Corp. Michelin Tires F&R Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-750; 2nd-500; 3rd-400; 4th-300; 5th-200 1st-5000
Orient Express Racing Orient Express Titanium Racing Exhaust Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-250; 2nd-150; 3rd-100 1st-500; 2nd-300; 3rd-100
Pirelli Tire NA Pirelli Tires F&R Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-1000; 2nd-800; 3rd-600; 4th-400; 5th-300; 6th-200; 7th-175; 8th-125; 9th-100; 10th-75
Shoei Safety Helmet Corp. Shoei Helmet Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-1000; 2nd-750; 3rd-500; 4th-200; 5th-100 1st-10000
Suomy USA Suomy Helmet Product Usage & Machine Decal Per Position Non-Factory 1st-500; 2nd-350; 3rd-150
VP Racing Fuels Inc. VP Fuel Minimum of 15 gallons must be purchased directy form VP at the race where contingency is claimed. Machine decal on each side of motorcycle Per Position 1st-30th: 25
Yamaha Motor Corp. Yamaha Motorcycles (2005/2006 Models) Product Usage & Machine Decal Per Position 1st-10000; 2nd-5000; 3rd-4000; 4th-3500; 5th-3000; 6th-2500; 7th-2000; 8th-1000; 9th-500; 10th-250

sepahewe skrev:
2295634 Pokalen uteblev, men bilder finns på www.wejdmark.org

Welcome to reality :D
Men visst är det kul? Om inte alla banor skulle behövt skydd mot allting så hade det kunnat finnas många fler banor!
Man får ju anpassa sin hastighet till vad man tycker det är värt att riskera om olyckan är framme ... så har det varit i de flesta år tills trygghetsnarkomanerna gav sig på banracing också.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,853818,00.html

Allt är inte svart eller vitt och jag förespråkar inga gladiatorspel, men säkerhetsnivån som krävs idag jämte banan, inlagda chikaner som förstör rytmen i åkningen, mm, mm verkar ibland vara anpassad till barn och inte till vuxna människor.
Men, om man från barnsben blir itutad att man inte ska tänka själv utan lita på den goda staten för det så blir det väl så ...

RR:Benny skrev:
2296673 Lägger till mina 2cent, som består av Contingency money från AMA 2006.
Var 85% klar när jag fick den, saknas alltså ca 15%.
Man får även ersättning från AMA vid top 10 placering, men har tyvärr inte hur mycket.

När jag körde WERA, ARRA & några AMA race i slutet av 80, gav en top 10 placering en rejäl slant för besväret. Hamnade man på pallen då & då, kunde man tom. leva på prispengarna.

Ex.kör du med Alpinestar & har loggan på hojen och vinner = 1000$
Kör du sedan en R1:a får du utterliggare 10,000$ osv.

Tänk på att det ofta är "dubbel headers" = dubbla priser. :yoparty

Lägg till att det är "ganska" enkelt att hitta egna sponsorer i USA, så kan det bli vansinningt mycket pengar om man använder "rätt" produkter och är duktig förare.

Det var samma i LRRS och det var en hel del slantar, även innan du tävlar på hög nivå. LRRS kör fortfarande med tre licensklasser: novice, amateur och expert, och även novice hade tillgång till contingency

Att det är enklare att få sponsorer syntes tydligt i depån, trots att tävlandet var på en mindre seriös nivå än i Sverige så var tävlingsekipagen och transportfordonen väl utrustade.

//H

sepahewe skrev:
2295392
Deras tekniska reglemente är också intressant. Mängder av regler typ 700cc+ vattenkylt och 900cc+ luftkylt osv., men det skapade väldigt intressanta kombinationer av motorcyklar samt många tävlade på äldre cyklar som fortfarande är konkurenskraftiga. Exempelvis var det många som tävlade på gamla Kawasaki 550 Ninja.
Jag gillar resultatlistan från CCS race på Daytona i klassen Lightweight GP Expert.
1. Nate Kern BMW R1100S
2. Walt Sipp Buell XB12R
3. Steve wenner Honda RS250R
4. Scott Korol Buell XB12R
5. Adam Loeffler Yamaha TZ 250

Sköna lightweight hojar. :lol

Gustav O skrev:
2302392 Jag gillar resultatlistan från CCS race på Daytona i klassen Lightweight GP Expert.
1. Nate Kern BMW R1100S
2. Walt Sipp Buell XB12R
3. Steve wenner Honda RS250R
4. Scott Korol Buell XB12R
5. Adam Loeffler Yamaha TZ 250

Sköna lightweight hojar. :lol

Villkoren för GP LW:
LIGHTWEIGHT GRAND PRIX (Novice, Amateur & Expert Divisions)
Single cylinder, Unlimited displacement
Two stroke, liquid cooled, up to 450cc
Two stroke, air cooled, Unlimited displacement
Twin cylinder, air cooled, up to 1210cc
Twin cylinder, liquid cooled, up to 700cc
Four cylinder, liquid cooled, up to 565cc
Four cylinder, air cooled, 2 valve, up to 750cc

Men det ger en ganska skön mix av hojar i tävlingarna.

sepahewe skrev:
2302830 Villkoren för GP LW:
LIGHTWEIGHT GRAND PRIX (Novice, Amateur & Expert Divisions)
Single cylinder, Unlimited displacement
Two stroke, liquid cooled, up to 450cc
Two stroke, air cooled, Unlimited displacement
Twin cylinder, air cooled, up to 1210cc
Twin cylinder, liquid cooled, up to 700cc
Four cylinder, liquid cooled, up to 565cc
Four cylinder, air cooled, 2 valve, up to 750cc

Men det ger en ganska skön mix av hojar i tävlingarna.
Absolut. Lite mer varierade klasser hade inte varit fel för Sverige helelr tror jag. Nu är det ju nästan bara R6:or, inget ont om dem dock.

Passar på att lägga in några bilder från Hallett raceway som ligger utanför Tulsa i Oklahoma. Jag var i Tulsa på tjänsteresa för cirka en månad sedan och passade på att kolla lite racing på söndagen. Precis som beskrivits tidigare var det en salig blandning i de olika klasserna. En kille på en Aprilia RS250 (på bild) lyckades få den godkänd i fyra olika klasser. Jag fick ingen riktig klarhet i alla klasser, men i en samsades 125 räsrar med supermotarder och 650 twinnar. Inte heller här fanns någon sandfålla, folk kraschade förvånansvärt lite...
EDIT:Bara för att få med något matnyttigt till trådskaparen; www.roadracingworld.com har en kalender med alla (?) tävlingar som körs i USA. Serien som "min" tävling ingick i heter CMRA.

Bifogat

• Hallett_1.JPG
    Hallett_1.JPG
    54.2 KB · Visningar: 67
  • Hallett_2.JPG
    Hallett_2.JPG
    83.1 KB · Visningar: 62
  • Hallett_3.JPG
    Hallett_3.JPG
    112.9 KB · Visningar: 64
Last edited:
*/ ?>