RR i svd "nästan helt uppslag"

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Åter igen är Filip Backlund ambassadör för svensk rr: I dagens Svenska dagladet är det en JÄTTEstor artikel om Filip :banana

Ni som inte kommer åt den men vill kolla reportaget så kan ni läsa min på bikeweek.

Tyckar alltid när det skrivs och sänds om svensk RR i vanlig media så frågas det om hur det känns att åka i 300.

Fråga: Går det så fort på någon svensk bana??

Hårding skrev:
Tyckar alltid när det skrivs och sänds om svensk RR i vanlig media så frågas det om hur det känns att åka i 300.

Anderstorp kanske, men vetifan om någon hoj gör 300 blås, nya GSX-R 1000 kanske.

[edit]
Bra artikel! Det där med 300 blås är ju mest för att få uppmärksamheten till artikeln och för vanliga "Svensson" är det imponerande.
[/edit]

Last edited:
eus skrev:
Anderstorp kanske, men vetifan om någon hoj gör 300 blås, nya GSX-R 1000 kanske.

vet inte hur fort ett ånglok går men tex Avrunda 276 och det blir 300 :tummenupp

Hårding skrev:

Knappast med en "standard" 600cc. Kanske 245km/h.

Snabbaste som hört att Cralle kört på Anderstorp med en riktig Superbike, R7:an som han vann Pro-Superbike med, mätt med dataloggern var runt 278km/h. Är nog mera dom farterna som dom nyare 1000cc kanske också kommer upp i på Anderstorp.

269km/h såg jag nu på Skölds dataloggingsiffror, som Torkel fått, med hans ex VM-Specade Superbike Ducce i toppfart på Linköping.

Last edited:
Axxexs skrev:
Knappast med en "standard" 600cc. Kanske 245km/h.

Snabbaste som hört att Cralle kört på Anderstorp med en riktig Superbike, R7:an som han vann Pro-Superbike med, mätt med dataloggern var runt 278km/h. Är nog mera dom farterna som dom nyare 1000cc kanske också kommer upp i på Anderstorp.

269km/h såg jag nu på Skölds dataloggingsiffror, som Torkel fått, med hans ex VM-Specade Superbike Ducce i toppfart på Linköping.

Han har dock haft högre, 276 eller 279 har jag för mig Bjorn sade.

Axxexs skrev:

Folkessons Supersport 600 kom upp i 269 km/h på Sviestad 1995, men tänk på att det svänger på rakan och hjulets omkrets minskar när man lägger ner, därav de höga farterna på Sviestad.

Michelle No2 skrev:
Folkessons Supersport 600 kom upp i 269 km/h på Sviestad 1995, men tänk på att det svänger på rakan och hjulets omkrets minskar när man lägger ner, därav de höga farterna på Sviestad.

Ja det hjulet måste varit väldigt litet....

1995 hade SS600 ungefär 100hk på bakhjulet......

Chris Ash skrev:
Ja det hjulet måste varit väldigt litet....

1995 hade SS600 ungefär 100hk på bakhjulet......

Har för mig att den bänkades till ~105 på slangen vid säsongens slut.
17 tum som vanligt, inte tillåtet att byta hjul i SS 600, men det vet du ju:D
Men iom att du lägger ner så får du en mindre rullomkrets på just vid det tillfället.
Därav att maxhastighet visades till 269.
Men realistisk var nog 245-250

Ja jag vet att Sköld och Björn satt och tjatade om det där.

- Men du, du körde 70 meter kortare det här varvet :lol

"Och så spelade jag två hål golf innan jag kom på att det är riktigt fjolligt. En pensionärssport; det kan man syssla med när man inte har något annat att göra." anser Filip.

:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Michelle No2 skrev:
Har för mig att den bänkades till ~105 på slangen vid säsongens slut.
17 tum som vanligt, inte tillåtet att byta hjul i SS 600, men det vet du ju:D
Men iom att du lägger ner så får du en mindre rullomkrets på just vid det tillfället.
Därav att maxhastighet visades till 269.
Men realistisk var nog 245-250

Jo men att Skölds monster toppar närmare 280 där är nog realistiskt. Där snackar vi 180 hästar på hjulet.

Chris Ash skrev:
Jo men att Skölds monster toppar närmare 280 där är nog realistiskt. Där snackar vi 180 hästar på hjulet.

Betvivlar inte att duccen kommer upp i 270-280 på rakan.
Det var ett tillägg i debatten till de som kommer till Sviestad opch tycker att de har hög toppfart jämfört med andra banor. Hmmm meningsuppbyggnad :D

Michelle No2 skrev:
Betvivlar inte att duccen kommer upp i 270-280 på rakan.
Det var ett tillägg i debatten till de som kommer till Sviestad opch tycker att de har hög toppfart jämfört med andra banor. Hmmm meningsuppbyggnad :D

Jag gissar då på att om Filip har så höga siffror på sin hastighetsmätare som 300km/h så beror det på att han kör väldigt vingligt på rakorna!? :3freak :rolleyes: :hihi

Nä men annars så var det ett bra reportage i tidningen! Bra att det skrivs nått om svensk RR i dagstidningarna! Siffran 300 impar väll säkert på nån! :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph