RR-förarens optimala anatomi

Tyvärr så måste jag ju hålla med dig, sporten är inte anpassad för tjejer.

Varför??

Vilka moment är det en tjej inte skulle klara av?

Och alltså inte som tjejer inte "brukar" klara av, för det omfattar ofta allt som sabbar manikyren.

Men RR kräver varken styrka, storlek eller.. Hmm, vad är det mer för skillnader? Balls! Fiktiva balls, men det kan tjejer också ha, de drömmer ju ihop så mkt annat så varför inte det?

Kolla världseliten, de är ju mindre än en random svensk tjej iaf.

Seså, quit your day job och bli roadracestjärna du också, då är ni ju två iaf :D

Finns inget som vi inte "klarar av" men känner att vår storlek ofta sätter gränser och att hojen inte är lika anpassad för oss som för en man på 180 cm.
Styrka att köra nej men ändå krävs det lite med all hantering runt omkring med hojen, vi kanske inte kastar runt den från backen lika lätt som ni gör. Tog mig ett tag innan jag ens orkade leda min ordentligt!
Det jag tänker på med att det inte är anpassat för tjejer är då är ffa ben och armlängden, når ju knappt ner och kan hålla emot hojen..står inte lika stadigt som ni gör med båda fötterna i backen. Men att köra går ju bra, får höja fotpinnarna och styret lite bara så man slipper ligga på tanken och sträcka från armarna som attan bara för att nå fram och slippa häva sig upp så mkt när man lägger ner åt olika håll i kombinerade kurvor. Har höjt mitt styre en aning och ska höja mina fotpinnar också för att sitta lite bättre. Men det är klart allt går ju bara man vill!

Finns inget som vi inte "klarar av" men känner att vår storlek ofta sätter gränser och att hojen inte är lika anpassad för oss som för en man på 180 cm.
Styrka att köra nej men ändå krävs det lite med all hantering runt omkring med hojen, vi kanske inte kastar runt den från backen lika lätt som ni gör. Tog mig ett tag innan jag ens orkade leda min ordentligt!
Det jag tänker på med att det inte är anpassat för tjejer är då är ffa ben och armlängden, når ju knappt ner och kan hålla emot hojen..står inte lika stadigt som ni gör med båda fötterna i backen. Men att köra går ju bra, får höja fotpinnarna och styret lite bara så man slipper ligga på tanken och sträcka från armarna som attan bara för att nå fram och slippa häva sig upp så mkt när man lägger ner åt olika håll i kombinerade kurvor. Har höjt mitt styre en aning och ska höja mina fotpinnar också för att sitta lite bättre. Men det är klart allt går ju bara man vill!

Du pratar körskola, jag prautar racing.

Jag körde cross när jag var 9. 13-åringar kör RR på samma 600or som jag, och igen..

Du är fortfarande större än Pedrosa, och det går ju rätt bra för honom.

Du nämner att du "måste" höja fotpinnarna. De flesta VILL höja fotpinnarna för att få bättre markfrigång, men får inte plats då. Jag är "bara" 179, men det känns som jag har fötterna i armhålorna jämfört med gathojen. Jag har också lite svårt att "få" plats att komma ner under kåpan ordentligt även om röva är så långt bak det går, sadeln är för kort helt enkelt.

Så nej, jag har faktiskt svårt att se nackdelarna med att va 165 och väga 25 kilo mindre än konkurrenterna. Faktkst..

Baxa runt i depån har inte heller mkt med styrka att göra, det gäller bara att hitta balansen och få lite teknik.

Når du inte till styret så går det att justera eller byta ut osv osv..

Skulle vilja se den i tråden som spöar Caroline Ohlsen i sst600 hon är både
Tjej o liten 160 lång och snabb som helvete

Skulle vilja se den i tråden som spöar Caroline Ohlsen i sst600 hon är både
Tjej o liten 160 lång och snabb som helvete

Eller hur!

Jag är iofs rätt säker på att jag skulle slå henne, däremot skulle jag aldrig kunna köra ifrån henne :D

För att försöka sabba fredagstråden med att vara seriös så är det bara en vital del som är av betydelse, och det är HJÄRNAN! Den sätter dom största begränsningarna, resten går att finjustera bort, typ. Kolla bara på Torkel som är lång som en flaggstång och kör 125:a. Och MotoGP gubbarna är ju flugskitar, majoriteten i alla fall. :)

För att försöka sabba fredagstråden med att vara seriös så är det bara en vital del som är av betydelse, och det är HJÄRNAN! Den sätter dom största begränsningarna, resten går att finjustera bort, typ. Kolla bara på Torkel som är lång som en flaggstång och kör 125:a. Och MotoGP gubbarna är ju flugskitar, majoriteten i alla fall. :)

Där satte du ju huvet på spiken, det ÄR kört för tjejer!

:rofl

Men att ha stor hjärna med lång hals gör ju att man kan sträcka ut halsen så att vikten hamnar ännu bättre :D

Tanken med tråden var att om man har en hjärna, vad skulle öka ens förutsättningar hängandes på hojen för att styra snabba varvtider på banan?

Är det från Pjuk-larv stadiet eller är det en färsk bild??
:confused:

äää allt detta jämställdhetstrams. eliten inom alla sporter e killar bättre, varför ? inte vet jag. där finns ju tex teorier om att män är bättre att bedöma farter, avstånd osv pga att vi ursprunglingen är jägare alltså viktiga egenskaper inom roadracing. kvinnor är bättre på andra saker men inte när det gäller sport punkt. återgå nu gott folk

EDIT: och nu pratar jag om eliten finns säkert många tjejer som piskar mig runt på en bana

Jag börjar bli rädd över hur din "sparade bilder"-mapp ser ut ...

Den är tom! :D

Allt finns ändå där ute. :rolleyes:

Bara att låtsas att du är Tito Beltran som låtsas att han är Hans Schieke, sedan googlar du!
Bingo! Där är bilden! :fakta

creative-custom-motorcycles-world.jpg

:hej

/e

Du pratar körskola, jag prautar racing.

Jag körde cross när jag var 9. 13-åringar kör RR på samma 600or som jag, och igen..

Du är fortfarande större än Pedrosa, och det går ju rätt bra för honom.

Du nämner att du "måste" höja fotpinnarna. De flesta VILL höja fotpinnarna för att få bättre markfrigång, men får inte plats då. Jag är "bara" 179, men det känns som jag har fötterna i armhålorna jämfört med gathojen. Jag har också lite svårt att "få" plats att komma ner under kåpan ordentligt även om röva är så långt bak det går, sadeln är för kort helt enkelt.

Så nej, jag har faktiskt svårt att se nackdelarna med att va 165 och väga 25 kilo mindre än konkurrenterna. Faktkst..

Baxa runt i depån har inte heller mkt med styrka att göra, det gäller bara att hitta balansen och få lite teknik.

Når du inte till styret så går det att justera eller byta ut osv osv..

Vart skriver jag att jag "måste" höja dom? Jag skrev bara att jag ska göra det. Jag har själv inte kört RR så du vet säkert mer om det än mig vad som krävs. Däremot så vet nog jag mer än dig hur det är att vara kort. Jag pratar rent generellt om hojåkningens nackdelar när man är liten och antog att det även spelar roll inom RR såväl som gatåkning eftersom vi ändå kör och hanterar sporthojar. Klart det finns tjejer inom eliten som klår killar som Caroline som ni nämner, men tror inte att majoriteten av eliten är i den längden och tjejer?

Jag kanske har fel vad vet jag, kan bara nämna de nackdelar storleken ger för mig.

men tror inte att majoriteten av eliten är i den längden och tjejer?
Några exempel på förare från MotoGP (1000 cc hojar, 250+ hk, 165 kg)
Pedrosa 160 cm
Dovizioso 165 cm
Bautista 167 cm
Barbera 168 cm

Osv. Det är inte längden som är problemet utan inställningen. ;)
Tyvärr finns det alldeles för få tjejer som kör men det finns flera som kört i VM och andra klasser på högre nationell nivå.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien