Royal Enfield Serviceintervall?

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Var och kollade lite i MC-Butiken idag där de hade en Royal Enfield Bear 650. Jäkligt snygg hoj i mina ögon.
Till min stor förvåning verkar det som att den ska servas varje 500 mil eller var 6:e månad??? Kan det stämma?? Köper man en ny hoj vill man kanske ha alla stämplar i boken de första åren som garantin gäller. Hur gör ni som köpt en ny Royal Enfield med samma motor? Lämnar ni in på service var 6:e månad? Är "mellanservicen" en snabb kontroll som tar 15 minuter och kostar 100kr skulle jag kanske kunna acceptera det, eller är det att man måste lämna in hojen över dagen?

Du får väl fråga handlaren vilka servicear man måste göra på verkstad. Smörja kedjan och göra säkerhetskontroll borde man väl få göra själv?
Min Enfield ska ha oljebyte och ventiljustering med 300 mils mellanrum men så kinkig är inte din.

Köpte en RE continental 650 GTi våras. 12 månader eller 500 mil. Första service vid 50 mil med oljebyte och ventiljustering.... Billig hoj som blir jävla dyr i drift. Men hojen är ju som gjord för att serva själv då den är otroligt lättskruvad. Ventiljustering gör man som klåpare på en timme. Verkar dock som många hoppar över att justera vid 50 mil. Då hojen är billig har jag inga problem med lägre andrahandsvärde.

Hade en Himalayan några månader. Täta servicar som kostade alldeles för mycket. Den är OTROLIGT lätt att serva så den där kostnaden såg jag som rent bedrägeri.

Dessutom var generalagenten nere i Skåne så jävla konfrontativ. Han har rätt och kunden har fel. Sålde skiten. Sämsta motorcykel jag någonsin ägt. Allting var ju förfärligt förutom att intrycket om kvaliteten på motorn var bra. Men som stationär vattenpump på indisk landsbygd hade den fungerat bättre, inte som motorcykel.

Ska du köpa en RE så köp tillbehören på ebay. Och pruta om det går. Köpte oljefilter till vad jag tyckte var bra pris från Indien. När jag pillade bort lapparna som satt över prislappen på rupe så insåg jag att jag betalat flera hundra procent mer än vad dom kostar i Indien. Bagageräcke och liknande finns också på ebay och är av bra kvalitet. Jag är säker på att det är samma som RE säljer för tusentals kronor i Sverige. Jag hade ju haft kontakt med generalagenten så jag kände absolut ingen sorg över att pengarna inte gick till honom.

Låter som att man fortfarande måste ha en god portion humor för att äga en Enfield.

Kan ni tänka er att jag har min för att den har en grymt bra tillförlitlighet för att vara 60-80 år gammal och går fint att använda som bruksfordon varje dag?

Nu är den ju tillverkad år 2000 men känslan är 100% 50-tal eller äldre.

Jag har haft ett par RE, först en 350 Classic, sen en 650 Shotgun. Manualen för oljeintervallen på 650-motorn, i mitt fall Shotgun, säger första bytet efter 500 km, nästa blir vid 7500 km, osv med 750 mils intervaller.

RE maint-int.jpg

Men se inte bara på siffrorna utan spannet beror på hur och var man kör. Kör du hårt med ax / stopp ofta, uppför backar eller med passagerare, ja då jobbar motorn och oljan måste bytas mer frekvent. I samma fall behöver även kedja+drev och bromsbelägg kollas/bytas oftare eftersom kör du uppför backen blir det även nerför backen ;)

Kör du på dammiga vägar så kan vi tänka oss att luftfiltret snabbt blir igentäppt och då kollar man det oftare. Men glider vi bara runt med hojen och fikar så klarar hojen sig dubbelt så länge utan att varken filter eller olja fylls med partiklar eller bromsar och drev slits. Bäst blir ju om hojen står still .. 😁

Sen har vi dessutom den där folkvisan om 'Vilken olja kör du med.. ', men det kan vi hålla till avsedd tråd, för " .. jag kör alltid Biltema, och den är bäst .. "

Och japp, serva själva så mycket ni kan och efter förmåga. Branchen är en pengafälla om man låter den. Jag skulle föreslå att vi helt enkelt bjussar varandra på lunch och hjälper varandra fixa biffen. "Garantin" hörde jag? Förvisso, men hur svårt är det att byta olja och filter, eller kedja och drev? Ventlispelen kan vi skita i för det gör dom auktoriserade också, det är väl det som hör till den värsta blåsningen. Hur ska man bevisa utebliven koll?

Och en sak till, den där servicelampan / skiftnyckeln återställs genom enkel knappkombo på handtaget; 06 Service indicator reset (as RE 350 Classic).JPG

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard