Royal Enfield Bullet 500 Classic startar inte

Hendo

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2017
Hoj
Royal Enfield Bullet Classic 500
Hej!

Tacksam för hjälp av en Noob. Detta är sannolikt självklart för den initierade. Min första hoj. Ingen erfaren mekare. Är också medveten om att äga en RE är att leva i uppförsbacke. :D

Fick oväntat resa bort och kunde inte ställa in hojen i garage. Således stod den ute Nov- Mars (under kapell). Kom hem från resan och till min förvåning startade hojen på första försöket och jag lät den gå några minuter. Nästa dag startade den inte. Jag laddade batteriet, tog ut och putsade upp tändstiftet. Dagen därpå startade hojen fint efter några försök. Körde runt kvarteret. Nu en vecka senare startar inte hojen på flera försök över flera dagar och den "tänder " inte ordentligt. Jag har försökt rulla igång den i nedförsbacke (vilket alltid brukar funka som last resort) men den kickar aldrig igång trots att det låter som att den är påväg.

Nästa steg? Den skall ändå till verkstad för service tänkte jag men det hade ju varit fint att kunna köra den dit....

Tack på förhand.

Det är mest en fråga om att börja kolla på saker som kan hindra att hojen startar, dvs se om den får bränsle, om den får gnista och sedan börja nysta därifrån vad det specifika problemet kan vara.
Skulle jag gissa på något skulle jag nog tro på elfel.

Prova att byta till ett nytt stift. Flera kallstarter med choke sotar igen stiftet. För mycket sot på mittelektrodens porslinsisolator och gnistan går i sotet. Man kommer inte åt att göra ren detta utan en brännare eller tändstiftsbläster. Mycket vanlig fråga här. Folk som hobbystartat sin hoj med jämna mellanrum under vintern, men så plötsligt en dag så går det inte bra längre.

Kolla om det gnistrar.
Om gnista - Töm förgasaren (gärna tanken också) och ge den lite vattenfri soppa.

Tack (till alla 3). Provade att köpa 2 tändstift på Biltema som de hävdade var ekvivalenta med det Bosch R6 som sitter i. Det var det inte. Terminalen var för tjock.
Får försöka hitta ett tändstift som passar och byta som första steg. Därefter följer jag skrotnisses tips. :tummenupp

Tack (till alla 3). Provade att köpa 2 tändstift på Biltema som de hävdade var ekvivalenta med det Bosch R6 som sitter i. Det var det inte. Terminalen var för tjock.
Får försöka hitta ett tändstift som passar och byta som första steg. Därefter följer jag skrotnisses tips. :tummenupp

Nu vet jag inte hur rookie du är, men aluminiumhylsan längst upp på stiftet är bara att gänga av. Innan du monterar stiften, tänk på att kolla gapet på tändstiften, att det stämmer med instruktionsboken.

Last edited:
Nu vet jag inte hur rookie du är, men aluminiumhylsan längst upp på stiftet är bara att gänga av. Innan du monterar stiften, tänk på att kolla gapet på tändstiften, att det stämmer med instruktionsboken.

Fast det finns faktiskt tändstift där det inte finns någon hylsa att gänga av.

Ah. Bra tips med tändstiften. Det funkade inte på de jag provade att köpa men skall se om det finns en annan modell. Bosch R6 verkar inte finnas i de vanliga konverteringstabellerna.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8