Royal Enfield’s 120-årsjubileum i Tjeckien…

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag blev kontaktad av en då 73-årig snubbe förra året. 74 idag…. Han ville börja köra hoj igen och frågade om det var rådigt vid hans ålder och sett till att han sålde senaste hojen för 20 år sedan…. Jag hörde mig själv säga att det borde nog gå bra och jag kunde hjälpa honom med avrostningen så han köpte en Enfield Interceptor sent i höstas. Jag körde hem den åt honom. När vi skulle börja avrosta honom så insåg jag att han var helt otroligt rostig. Trillade av hojen det första han gjorde. Då berättade han att det inte alls var 20 år sedan han körde senast utan det var 50 år senast. När han var 24 år gammal ca….. När jag frågade honom varför han sagt 20 år så svarade han och log…..:

-”Hade jag sagt sanningen till dig så hade ju du avrått mig och det ville inte jag så jag ljög….”



Oavsett så har vi avrostat honom under vintern och våren och idag kör han väldigt (!!) bra. Så i somras tog vi våra Enfields (en av mina hojar är en Classic 500) och drog t/r till Enfields 120-årsjubileum i Tjeckien. Enfield är världens äldsta hojtillverkare som aldrig lagt ner eller haft paus i produktionen. Körde Stockholm - Ystad via svenska ostkusten, färja över till Świnoujście och sen ner genom västra Polen och in till Tjeckien. Jubileet var några mil norr om Prag. Besökte Jawa-museet i nordöstra Tjecken bl.a. Körde hem via Gdansk och tog färjan till Nynäshamn. Filmade lite längs vägen men köpte en hjälmkamera först i Gorzów Wielkopolski på vägen ner så det var därefter jag började filma. Min gamla kamera klappade ihop någon dag innan vi lämnade Stockholm och hann inte köpa en ny innan vi drog…..

Oavsett. Några klipp för dom som är intresserade….






https://youtu.be/OP3_29dxd7E

På väg tillbaka in mot Stockholm vart jag på vippen att bli påkörd. Bil som bytte fil utan att blinka eller kolla över axeln. När vi kom hem blev det en tur till hojmuseet i Surahammar också….

https://youtu.be/gK6ehrfXlZU

Vi hoppas på att dra en 10-dagarssväng runt Baltikum i Oktober. Då har han kört 800 mil totalt genom 6 länder efter ett 50-årigt hojuppehåll. Och jag har fått en ny äldre kompis.

//Jan
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Vi är ute och svänger igen. Baltikum. Kallt. Är i Narva nu. Tartu imorgon.
Kul att se men jag har några kommentarer.
Det är jobbigt med olika övergångar mellan scenerna, väl en typ av växling och behåll den. Och välj inte den roterande :) .
Klippen är lite korta och det ger filmen en känsla av stress. Antingen längre film eller färre klipp.
Välj de snuttar som är intressanta, gator i Sthlm är väl inte toppen direkt.
I all välmening!
Ser fram mot nästa film.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Kul att se men jag har några kommentarer.
Det är jobbigt med olika övergångar mellan scenerna, väl en typ av växling och behåll den. Och välj inte den roterande :) .
Klippen är lite korta och det ger filmen en känsla av stress. Antingen längre film eller färre klipp.
Välj de snuttar som är intressanta, gator i Sthlm är väl inte toppen direkt.
I all välmening!
Ser fram mot nästa film.

Det är GoPro-appen som gjort klippningen helt själv. Den känner t.o.m. in tempot i musiken man valt. Man väljer ett ”tema” och vilka klipp som ska vara med. Och sen väljer man musik. Filmen blir lika lång som låten man valt. Ska utforska lite mer dom olika ”teman” man kan välja mellan. Finns säkert några som är lite ”lugnare” i redigeringen…. Tar några minutrar att göra en film. Har inte med en dator. Allt är gjort på mobilen….. Och det tar några minuter……

Tanken är att göra en ordentlig film när vi är hemma igen på datorn. Ser dom här filmerna mer som väldigt snabba ”dagboksinlägg”. Men egentligen galet fantastiskt att man kan göra något som ser hyfsat ut på några få minuter. Med mobiltelefonen som enda redskap…..
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Härlig historia, skall kolla klippen när jag är hemma från jobbet, hälsa krutgubben :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.

Narva till Tartu. GPS:en lurade in oss till påfarten till parkeringshuset tillhörandes ett stort shoppingcenter i Tartu på väg till boendet. Klämde oss förbi bommen där man skulle ta en biljett in till parkeringshuset. Klämde oss förbi bommen där man skulle betala på väg ut från parkeringshuset…. Hoppas att dom inte hade kameror….,
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.

Del 3 runt Baltikum.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En före detta jobbarkompis ville provköra min hoj, han hade kört 125'a i Afrika på 70 talet och hade fått MC kort på köpet på bilkortet, han drog en solotripp från Umeå ner till södra Spanien ett år senare när han fyllde 60.

Det är aldrig försent att börja om.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top