Routerproblem - D-Link 604 - ComHem

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag är skyldig min granne ungefär tusen tjänster och idag bad han om min hjälp. Han har precis köpt en router för att hans tonårsungar ska kunna dela på bredbandet...
...han bad mig kika på det för att få igång det men inte fan lyckas jag. Inga inställningar krävs från ComHem eftersom de inte kör med några proxyinställningar eller andra märkligheter.

Det är inga problem att surfa direkt via kabelmodemet men så fort vi sätter routern imellan så upphör kontakten med nätet. "Nätverks-ikonen" säger dock glatt att allt funkar finfint. Vi har inaktiverat och reparerat nätverksansutningen och det verkar gå bra men ändå kommer vi inte ut på nätet...

Why why why?!:va

Jag har d-link 504*, du måste brygga anslutningen till att börja med - är det klart?

*=som strular en gång/vecka ungefär

Vi har en 604 här hemma med. Jag pluggade bara in skiten så funkade den.
Kör två datorer och Telia adsl.

Kanske testa att uppgradera firmwaren?

korvgubbe skrev:
2511745 Jag är skyldig min granne ungefär tusen tjänster och idag bad han om min hjälp. Han har precis köpt en router för att hans tonårsungar ska kunna dela på bredbandet...
...han bad mig kika på det för att få igång det men inte fan lyckas jag. Inga inställningar krävs från ComHem eftersom de inte kör med några proxyinställningar eller andra märkligheter.

Det är inga problem att surfa direkt via kabelmodemet men så fort vi sätter routern imellan så upphör kontakten med nätet. "Nätverks-ikonen" säger dock glatt att allt funkar finfint. Vi har inaktiverat och reparerat nätverksansutningen och det verkar gå bra men ändå kommer vi inte ut på nätet...

Why why why?!:va

604:an är känd för att ha problem med sin firmware, så gör som loy säger och uppdatera den så kommer det säkert lösa sig.
Om jag inte har helt fel så finns det olika versioner av 604:an, så se till att du tar rätt, står på undersidan vilken version det är.

Japp, en uppgradering löser många problem.

Vår 604 slutade hänga sig stup i kvarten och farten speedades upp en aning också: )

AGE skrev:
2511843 604:an är känd för att ha problem med sin firmware, så gör som loy säger och uppdatera den så kommer det säkert lösa sig.
Om jag inte har helt fel så finns det olika versioner av 604:an, så se till att du tar rätt, står på undersidan vilken version det är.

Alla dlink produkter har olika "revisions" dvs olika hårdvara.. viktigt att du tar hem rätt firmware men det står under i form av t ex "D2" eller "B1" el dylikt

korvgubbe skrev:
2516290 Hur kan jag kolla det på bästa sätt?

Gå in i routern och kollar?

Skriv 192.168.0.1 i din browser, användarnamn och lösen borde vara admin/admin eller admin och inget lösenord.

AGE skrev:
2516295 Gå in i routern och kollar?

Skriv 192.168.0.1 i din browser, användarnamn och lösen borde vara admin/admin eller admin och inget lösenord.

Jo, var inne där och kikade... mindes bara inte att jag såg något om routerns egna ip-adress där...

korvgubbe skrev:
2516319 Jo, var inne där och kikade... mindes bara inte att jag såg något om routerns egna ip-adress där...

Grejern är att routern får en ip-adress av comhems dhcp server, fungerar inte detta så får ni ingen kontakt med internet.
Blanda inte ihop detta med routerns dhcp server som ger lokala ip till anslutna datorer.
Fungerade det inte med att uppdatera firmwaren, btw?

Tips från coachen:

Eftersom Telia begränsar antalat inkopplade MAC-adresser (det är så den låser så bara en dator kan få en IP tilldelad tydligen), så freakar modemet/anslutningen ur om du byter hårdvara så abrupt. Det tar mellan 15 min - 1 timme innan routern kommer godkännas på nätverket och tilldelas en IP-adress.

De flesta routers tillåter sk MAC-kloning (du kopierar MAC-adressen från nätverkskortet som tidigare varit inkopplad, till routern, så Telias utrustning tror det är samma enhet) som kan användas för att underlätta in och urkoppling. Den funktionen är egentligen till för ISPer som totallåser en uppkoppling mot en viss MAC-adress.

För att klargöra, en MAC-adress är det unika 96-bitarstal som alla nätverkskort/enheter har.

jayjay skrev:
2518198 Tips från coachen:

Eftersom Telia begränsar antalat inkopplade MAC-adresser (det är så den låser så bara en dator kan få en IP tilldelad tydligen), så freakar modemet/anslutningen ur om du byter hårdvara så abrupt. Det tar mellan 15 min - 1 timme innan routern kommer godkännas på nätverket och tilldelas en IP-adress.

De flesta routers tillåter sk MAC-kloning (du kopierar MAC-adressen från nätverkskortet som tidigare varit inkopplad, till routern, så Telias utrustning tror det är samma enhet) som kan användas för att underlätta in och urkoppling. Den funktionen är egentligen till för ISPer som totallåser en uppkoppling mot en viss MAC-adress.

För att klargöra, en MAC-adress är det unika 96-bitarstal som alla nätverkskort/enheter har.

Bra tips synd att det är comhem, annars hade det varit bra.:tummenupp

AGE skrev:
2518314 Bra tips synd att det är comhem, annars hade det varit bra.:tummenupp

Aha, Comhem. De kör DOCSIS, liknande system som UPC/chello. Där är det modemet /kabelmodemet som låser sig till en specifik MAC-adress. För att rensa denna, krävs att man startar om modemet. Den glömmer aldrig bort det utan en omstart.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg