Routerfråga

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Har letat och inte hittat ....

Någon som vet vilken throughput ZyXEL Prestige 334 har?

den som googlar han ska finna ...... "This high-performing security router can reach throughput rates of 28Mbps"

FYI

Mr K skrev:
Ny fråga....

Vad kan man använda VPN till?

"a VPN lets you make a connection via a third-party ISP cable modem, dial-up, or DSL as if you were on the LAN directly"

Kanske inte var det svaret du var ute efter?

Starstriker skrev:
"a VPN lets you make a connection via a third-party ISP cable modem, dial-up, or DSL as if you were on the LAN directly"

Kanske inte var det svaret du var ute efter?
nja ... lite mera vad jag kan använda det till.

Kan jag printa ut på hemmadatorn ifrån min jobbedator över internet om jag har en router med VPN på min hemmadator?

Mr K skrev:

Kan jag printa ut på hemmadatorn ifrån min jobbedator över internet om jag har en router med VPN på min hemmadator?

Hummm. Det är ju mer "omvänt". Åt andra hållet borde det iaf gå - skriva ut på jobbet hemifrån. Jag vet inte. Allt är ju möjligt. På något sätt :)

Mr K skrev:

Nja lite fel men ända rätt.
Ja du kan printa ut hemma från jobbet om de tillåter trafik på rätt port.
klienten skall du ha på den dator du vill surfa från, alltså jobbdatorn.
Då skall det inte vara några problem.

Starstriker skrev:
Hummm. Det är ju mer "omvänt". Åt andra hållet borde det iaf gå - skriva ut på jobbet hemifrån. Jag vet inte. Allt är ju möjligt. På något sätt :)
kvittar vilket håll igentligen ....

Indigo skrev:
Nja lite fel men ända rätt.
Ja du kan printa ut hemma från jobbet om de tillåter trafik på rätt port.
klienten skall du ha på den dator du vill surfa från, alltså jobbdatorn.
Då skall det inte vara några problem.
Vilken klient?

Setup
Jobbedator
router utan VPN
adsl modem

internet

adsl modem
router med VPN
hemmadator med skrivare utdelad på nätverket

Jag vill klicka print på jobb sedan skrivs det ut på skrivaren hemma.

Mr K skrev:
Vilken klient?

Setup
Jobbedator
router utan VPN
adsl modem

internet

adsl modem
router med VPN
hemmadator med skrivare utdelad på nätverket

Jag vill klicka print på jobb sedan skrivs det ut på skrivaren hemma.

Inte användt den brandväggen du har hemma själv men brukar vara en klient som hör till din branvägg. Kanske finns med på skivan annars får du se om du lyckas med ngn annan. De bör rekomendera ngn i sin spec om inte annat.

VPN = Virituellt Private Network

Funkar så att du sätter upp en koppling mellan två nät. Antingen kan du köra mellan datorer eller routrar antingen har du en VPN kopplign så att du från egen hemdator exempelvis kan kopla du via tunnel till jobbets nät eller mellan två routrar och på så sätt binda ihop tvä separata nätverk över internet.

Och eller koppla ihop så att du från jobbdatorn printar hemma..

I dutt fall har du ju möjlighet att sätta upp vpn på hemma routerna och på så vis koppla uppdig via klient mot hem nätet.

VPN är typ en tunnel... om du tillexempel skall ansluta till DC där det bara får komma in vissa personer med vissa ip adresser så kan du använda dig av nån annans ip som är tillåten... så det ser ut som om du har den ipadressen som är tillåten...
Är inte så "jätte" haj på det där med VPN men nåt åt det hållet borde stämma... :rolleyes:

Kain skrev:
I dutt fall har du ju möjlighet att sätta upp vpn på hemma routerna och på så vis koppla uppdig via klient mot hem nätet.
antagligen finns denna klient på cdn som kom med routern väl?
Eller finns det andra klienter man kan använda?

VPN använder jag mycket själv. funkar utmärkt om man vil binda två lokala nätverk. Vi brukar sitta jag och några kompisar uppkopplade mot varandra hemmifrån mot samma server så kommer vi alla åt allas nätverk och kan skriva ut på alla skrivare, spela över "nätverk" och så vidare.. funkar jättesmidigt. som om vi vore på samma lan. fast lite längre responstid och så är det krypterat såklart
När det står att en routher har VPN stöd så innebär det oftast att den kan släppa igenom VPN trafik och inte att den har en imbygd VPN server i sig.
Jag kör med en windows server 2003 hemma som VPN server och med windows imbygda VPN client i XP för att ansluta mig. funkar jättebra från skolan/jobbet eller hemmifrån kompisar. :tummenupp

Mr K skrev:
Det kallas för VPN walkthru och det innebär att du får möjlighet att sätta upp en VPN server i nätverket. Funktionen i sig är till för att du ska kunna komma åt ditt VPN externt, det vill säga via internet från till ex din arbetsplats om nu servern står hemma.
VPN walkthru brukar ofta innefatta fördigprogramerade funktioner men detta går även att ställa in manuellt då man öppnar vissa portar (listat nedanför).
UDP trafik skall öppnas på portarna: 500 och 1701
TCP trafik skall öppnas på portarna: 1723

VPN kräver även att vissa protokoll är installerade dessa heter 50 och 51.
Dessa protokoll får du färdiginstallerade om du väljer att köra windows 2003 server.

VPN använder sig av en tjänst som heter PPTP och den är livsnödvändig för dess funktion.

Att hitta en routher med riktigt VPN stöd är inte lätt. Om du gör det så kommer du finna orden VPN server bland annat och en hel del specifikationer om vad och vad den inte klarar, antal konton, kryptering med mera.
Det bästa du kan göra är om du skaffar dig en gammal dator, säg 500mhz med minimalt 128mb i ram. (det räcker gott och väl) så kan du köra den som VPN server hemma. Det sura är förståss alla fläcktar som låter men det överväger dom många tusenlapparna som du hade fått betala för just denna fuktionen på en routher. Så behöver du 2st nätverkskort också. Fast det finns inget som säger att en routher med VPN server inte skulle ha fläcktar. Det kan mycket väl vara så och jag tror att så är fallet att det är ett antal fläcktar i dom. Vet mycket väl hur det är med programeringsbara och övervakningsbara switchar och dessa utsätts för en lägre belastning än en VPN server, endå är dom försädda med stora kylflänsar och fläcktar.
Om du kör VPN servern på en separat dator (detta är absolut att föredra) så får du mycket mer kontroll och översyn. Du kan göra massor med avancerade inställningar och ha mycket bättre koll på vilka som ansluter sig eller ska ha tillgång och acces till ditt nätverk.

Alla företag som kör med VPN har separata servrar då det inte är någon vidare prestanda eller funktion på routhrar med denna funktionen imbygt.
Alltså är routhrar med VPN Server väldigt sälsynta då det finns en mycket liten marknad för dom.

Last edited:
Har du 2 XP maskiner gör du såhär istället.

remote desktop till din hem maskin. Välj options på remote desktop, "local resources", klicka i printer och diskar.

Har du inte en fast ip hos din ISP fixar du en gratis DYNDNS adress istället. Nu kan du printa och kopiera filer mellan jobb och hemma.

:pannkyss

Mr K skrev:
kör win2k hemma och winxp på jobb ....
men jag ska installera RemotelyAnywhere 6.00.449 Workstation Edition och testa
windows 2003 bygger på 2000 server fast förbättrat. Du kan ju köra VPN routher på din hemmadator helt enkelt. :tummenupp
Skaffa bara en vanlig routher så fixar det sig (då du behöver kunna koppla 2 kort till nätet för att köra VPN).

Lycka till nu i vad du väljer.. kan hjälpa dig lite om du skulle bestämma dig för VPN inom 2003.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN