Router samt trådlös accespunkt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har en D-link DIR-655 som router här hemma och nu ska jag komplettera det hela med en Cisco WAP54G som accespunkt för lite bättre signalstyrka till min PS3:a då 655:an förvisso är jävligt bra men inte tillräckligt bra i min stora lägenhet med bland annat stenväggar.

Tänker jag rätt med detta, eller fungerar en accespunkt enbart på andra vis än det jag ska ha den till? Den kommer sitta i mitten på lägenheten för att vidarebefodra signalen från min router, är det så den fungerar?

Anledningen till att jag började fundera är för att jag nu under installationen inser att det står att den ska ha nätverkskabeln ansluten från routern. Först trodde jag att det gällde under installationen endast men det står inget om det :(
Ursäkta mitt oförstånd men jag är inte så insatt i alla dessa grejjer numera :brinnerup

Var du ute efter en trådlös förstärkare enl:?
router- trådlöst-Accespunkt-trådlöst- surfburk

Jag tror din accespunkt bara är från tråd-trådlöst....

Precis, modem->trådlös router->förstärkare->ps3:ans trådlösa nätverkskort.

Aha, så då kan man använda sig av den istället för en trådlös router typ?
Jävla skit, jag som hoppades på att den skulle funka här :(

Precis, modem->trådlös router->förstärkare->ps3:ans trådlösa nätverkskort.

Aha, så då kan man använda sig av den istället för en trådlös router typ?
Jävla skit, jag som hoppades på att den skulle funka här :(

Well, accesspunkten är ju bara en dum jävla manick som omvandlar snöre till porösa radiovågor. Det du konfar upp i den är väl ungefär krypteringen, sen är det inget mer.

En router skyfflar ju data mellan olika nät så såna som du kan ha flera datorer bakom en publik IP-adress. Ska du skippa routern du har behöver du ersätta den med t ex en dator med dubbla nätkort istället.

Jag tycker du ska sätta upp accesspunkten, och dra en LAN-kabel till ett av ethernetuttagen bakpå routern. Alternativt placera routern bättre och återlämna accesspunkten.

Alternativet är ju en ethernet brygga, alltså du gör din PS3 trådlös med denna.
Det är en Dlink DAP-1353 som du ska ha, eller så skaffar du en DWL-G700AP.

Eller så skaffar du en till WAP54G då kan du länka ihop dom. Jag har kopplat så, en står på kontoret och den andra står i garaget tillsammans med en switch så jag kan koppla fler burkar dit om jag vill.

Oops, mycket mumbo jumbo text blev det :D

Last edited:
Jag tycker du ska sätta upp accesspunkten, och dra en LAN-kabel till ett av ethernetuttagen bakpå routern. Alternativt placera routern bättre och återlämna accesspunkten.

Fast varför ska jag sätta upp accesspunkten när den ändå inte gör någon nytta menar du? Routern kan jag bara ha ståendes där den är nu då inkommande telefonjack är där *adsl-kuksugar-telia*
Om den inte fungerar som förstärkare så åker den på tippen.

Deadmetal, PS3:an är ju redan trådlös. En till accesspunkt fixar biffen alltså, hmmm :gnissla

Edit/ Jag har ju redan en dir-655, vad är det för skillnad mellan den och de du menar?

Det här blir jobbigt, jag får leva med endast 30% signalstyrka på PS3:ans nätverk.
Nån som vet om den nya ps3:an hanterar N-protokollet?

Last edited:
Fast varför ska jag sätta upp accesspunkten när den ändå inte gör någon nytta menar du? Routern kan jag bara ha ståendes där den är nu då inkommande telefonjack är där *adsl-kuksugar-telia*

Deadmetal, PS3:an är ju redan trådlös. En till accesspunkt fixar biffen alltså, hmmm :gnissla

Edit/ Jag har ju redan en dir-655, vad är det för skillnad mellan den och de du menar?

Det här blir jobbigt, jag får leva med endast 30% signalstyrka på PS3:ans nätverk.

Den nya PS3:an har inte N-protokollet. Den grejar bara dom gamla vanliga B och G standarderna. I alla fall har dom specar jag sett sagt så.
Huruvida dom är korrekta vet jag inte för det har ju varit fel i specar på nätet förr.

Det som menades med bryggan tror jag är att om man har problem med det trådlösa nätet (som bara är 802.11g i PS3) så kan man istället sätta upp en brygga. Den kopplar man från porten för det trådbundna nätverket i PS3 och sen har man en sladd till bryggan som är trådlös mottagare. Den kan man placera lite bättre för bättre mottagning och dessutom kan det tänkas att man får tag på en med n-nätverk vilket ju skulle göra det ännu lite bättre.

Huruvida det funkar att koppla en Brygga till PS3 vågar inte jag svära på dock. Jag har inte provat.

Men den gör ju nytta i och med att du får bättre wlan täckning i kåken. Konfar du upp den med samma krypteringsinställningar som routern har du ju två accesspunkter och bättre täckning...

Men den gör ju nytta i och med att du får bättre wlan täckning i kåken. Konfar du upp den med samma krypteringsinställningar som routern har du ju två accesspunkter och bättre täckning...

Jo, men gör den så stor nytta menar du när den kommer stå på samma ställe som routern isåfall, om jag inte vill dra massa kabel vilket jag såklart inte vill?
Men nu när jag redan har den så kan jag ju förvisso göra det, det borde ju inte bli till det sämre åtminstone...

Det där med bryggan till ps3:an förstår jag nu, tänkte inte ens på att det fungerar att köra trådbundet till den UTÖVER wifi :huvet

Kan det funka att koppla in accesspunkten som brygga i ps3:an och hoppas på att den är bättre än det trådlösa nätverkskortet? Ähh, får pröva imorgon helt enkelt, trial and error is my best friend...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg