Router - Airport Extreme - Bra?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Köpte precis en Macbook Air och insåg att det är dags att köpa ny router också. Har tidigare provat Belkin, Netgear och Linksys, men inte varit jättenöjd med någon. Linksysen hänger i än så den ska jag väl egentligen inte döma ut, men men...

Har nu iaf bitit i äpplet och fått mersmak, så jag har tittat på deras Aiport Extreme.

De flesta recensioner verkar bra på de områden jag är ute efter; enkelhet och stabilitet. Men hur är det egentligen? I verkligheten som vi faktiskt lever i??

Det jag gillade var USB-porten som tillåter en extern hårddisk, möjlighet att dela ut gästinlogg med begränsade rättighetern. Gigabit och N är väl nästan självklarheter idag...

Nå, vad tros? Är det överprisat designjunk, eller...eller...eller alldeles underbart!?! :D

Ingen med erfarenhet av denna router? Bra kass den måste vara då...

Har varit sugen på en, men har inte blivit av. Haft netgear, dlink, zyxel och linksys men tycker alla har funkat sådär.. Vill att det ska funka lika stabilt som med fasta kablar om man pressar det lite, även om farten blir sämre..

Jag har en Airport Extreme och är väldigt nöjd. Superenkel att installera coh jag har behövt starta om den en gång på sex månader.
Köpte även en vanlig enkel Airport till en bekant som inte fått ordning på sin router. Tog fem minuter så lirade det som tänkt.
Har du en MacBookAir så kommer det funka kalas.
Jag rekommenderar köp, mycket smidigare än den NetGear jag haft innan.

Kör också med en Airport Extreme, aldrig kopplat ner eller klyddat. Kanongrejor enligt mig.

Den är suverän för en hemanvändare som inte har höga krav på prestanda.
Jag har en själv och är överlag nöjd men hade gärna haft bättre throughput (hastighet mellan interna nätet och internet (WAN-LAN)).
Sen hade det inte varit fel med inbyggd DynDNShanterare heller.

Men annars är det inget direkt den saknar om man inte som jag pillar med ciscoprylar på jobbet... då känns den jävligt begränsad.

Däremot funkar USBdisk samt skrivare riktigt bra, har kopplat in en USBhub så jag har 2st hårddiskar och 1 skrivare inkopplad där... riktigt nice.

Den är suverän för en hemanvändare som inte har höga krav på prestanda.
Jag har en själv och är överlag nöjd men hade gärna haft bättre throughput (hastighet mellan interna nätet och internet (WAN-LAN)).
Sen hade det inte varit fel med inbyggd DynDNShanterare heller.

Men annars är det inget direkt den saknar om man inte som jag pillar med ciscoprylar på jobbet... då känns den jävligt begränsad.

Däremot funkar USBdisk samt skrivare riktigt bra, har kopplat in en USBhub så jag har 2st hårddiskar och 1 skrivare inkopplad där... riktigt nice.
Två problem som du kanske kan hjälpa mig med...

1. Routern tappar uppkopplingen mot internet flera gånger per timme, men hoppar igång igen efter några minuter. Konstigt nog fungerar vissa klienter, medan webläsaren tvärnekar. Troligen beror det på en konflikt mellan denna routern och den som jag antar sitter någonstans i denna hyreskåken. Att prata med ägare eller leverantör är lönlöst (enbart japanska...). Googlar man blir man bara snurrig av allt snack om IP, DHCP, DNS, osv.
Inte utan att man känner sig gammal... :gnissla

2. Har som du en hårddisk inkopplad via USB till routern, men överföringshastigheten är inget vidare. Kopplar jag disken direkt till laptopen når jag hastigheter upp mot 10 gånger högre. Inget jätteproblem, men Time Machine backuper tar ibland sin lila tid... :(
Ny router, ny hårddisk, ny laptop (mac air) och kör över 5Ghz.

Vad göra?!?!?!?!? :va

PS. Detta är andra gången jag skriver detta inlägget. Första gången sa webläsaren nej... :mad:

Två problem som du kanske kan hjälpa mig med...

1. Routern tappar uppkopplingen mot internet flera gånger per timme, men hoppar igång igen efter några minuter. Konstigt nog fungerar vissa klienter, medan webläsaren tvärnekar. Troligen beror det på en konflikt mellan denna routern och den som jag antar sitter någonstans i denna hyreskåken. Att prata med ägare eller leverantör är lönlöst (enbart japanska...). Googlar man blir man bara snurrig av allt snack om IP, DHCP, DNS, osv.
Inte utan att man känner sig gammal... :gnissla

2. Har som du en hårddisk inkopplad via USB till routern, men överföringshastigheten är inget vidare. Kopplar jag disken direkt till laptopen når jag hastigheter upp mot 10 gånger högre. Inget jätteproblem, men Time Machine backuper tar ibland sin lila tid... :(
Ny router, ny hårddisk, ny laptop (mac air) och kör över 5Ghz.

Vad göra?!?!?!?!? :va

PS. Detta är andra gången jag skriver detta inlägget. Första gången sa webläsaren nej... :mad:

Nu har jag själv en Time Capsule själv, vilket i princip är en 10/100/1000mbit router, en inbyggd HD samt Airport Express i samma grunka.

Jag kommer upp i 94mbit mot Bredbandskollen trådlöst med den, precis samma hastighet som när jag kör med kabel. Det första jag hade gjort i ditt läge är att testa att ansluta en annan dator till den och se om problemet kvarstår eller om det kan vara så att problemet ligger i laptoppens drivare kanske.

Om problemet är kvar så byta kanal. (Du använder väl Airport-verktyget för att konfigurera den?)
Se också till att sändarstyrkan är på 100%.

Bifogat

• Skärmavbild 2011-03-02 kl. 16.25.50.png
    Skärmavbild 2011-03-02 kl. 16.25.50.png
    85.5 KB · Visningar: 82
Nu har jag själv en Time Capsule själv, vilket i princip är en 10/100/1000mbit router, en inbyggd HD samt Airport Express i samma grunka.

Jag kommer upp i 94mbit mot Bredbandskollen trådlöst med den, precis samma hastighet som när jag kör med kabel. Det första jag hade gjort i ditt läge är att testa att ansluta en annan dator till den och se om problemet kvarstår eller om det kan vara så att problemet ligger i laptoppens drivare kanske.

Om problemet är kvar så byta kanal. (Du använder väl Airport-verktyget för att konfigurera den?)
Se också till att sändarstyrkan är på 100%.
Inga problem med det trådlösa, då jag har samma hastighet över trådlöst som trådat direkt till nätet. Nåt strul mellan routern och internätet.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!