Rotax 122 strypningar..

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Var precis ute och grejade lite i garaget och har en del frågor..

Hur djup är egentligen den svarta massan i CDI boxen?
Har grävt 1.3cm nu, ser en grön rektangel och en gul..
Hur fick ni bort den massan?
Jag vill inte gräva för hårt, kanske pajjar något då?
Eller är det bara att gräva på?

Avgasporten var inkopplad och allt men den rör sig inte :va
Kan det ha något att göra med strypningen i CDI eller är den kanske fastskruvad på något sätt så den inte kan röra sig?
Tyckte det såg ut som att den öppnade helt precis när jag startade men sen stängde, varvade dock inte vrålmycket (5-6000), den var ju småkall :hihi

Hojen är rätt stark på låga varv och sen när den varvar upp kommer allt på en gång, kanske porten är inkopplad endå? Har aldrig kört en 125a förut så jag har ju inte så mycket att jämföra med..
Drog upp den i 110km/h men då fanns det kraft kvar.

Har inte mätt förgasaren men den ser ut att kunna vara 34mm, kan inte säga säkert (ska mäta i eftermiddag), handlaren sa också att det var en strypt FullPower hoj.
 
NÄÄÄJ, finns dessa också som fullpower och icke fullpower?

Tänk om man inte får en fullpower när man köper den... :(

Fast jag har ju inte bestämt mig för att köpa än, måste ju övertala farsan :P
 
Svanen skrev:
Var precis ute och grejade lite i garaget och har en del frågor..

Hur djup är egentligen den svarta massan i CDI boxen?
Har grävt 1.3cm nu, ser en grön rektangel och en gul..
Hur fick ni bort den massan?
Jag vill inte gräva för hårt, kanske pajjar något då?
Eller är det bara att gräva på?

QUOTE]

kolla på bilderna i "trim tråden " så har du ju en bild på hur det ser ut, och vart själva "bryggan" sitter!!!!
 
Är det dära CDI bryggan som ska klippas av?

Den är då inte gjord av metall iallfall.. Liknar mer något kretskort aktigt material.
 

Bifogat

  • 12042005(004).JPG
    12042005(004).JPG
    38.8 KB · Visningar: 90
Paradoxy skrev:
NÄÄÄJ, finns dessa också som fullpower och icke fullpower?

Tänk om man inte får en fullpower när man köper den... :(

Fast jag har ju inte bestämt mig för att köpa än, måste ju övertala farsan :P

Om du ska köpa en så kan jag rekomendera swedenmotorshop.com i GBG.
Han fixade en fullpower till mig iaf.
Säger du att du vill ha det så får du nästan garanterat det av honom.
 
Svanen skrev:
Om du ska köpa en så kan jag rekomendera swedenmotorshop.com i GBG.
Han fixade en fullpower till mig iaf.
Säger du att du vill ha det så får du nästan garanterat det av honom.


Okej, tack för infon. Ska ta ett snack med farsan.

Du får skaffa lite mer/bättre bilder och en feting film när den är avstrypt. Då kanske han vaknar till :D
 
Svanen skrev:
Är det dära CDI bryggan som ska klippas av?

Den är då inte gjord av metall iallfall.. Liknar mer något kretskort aktigt material.

hm... vettifan :va ok men vi säger för din skull att det är likt ett kretskortsmaterial, men vad innehåller det till största del, jo metall!!!!
men det är "cdi bryggan" som du ska klippa av...
 
shoik skrev:
hm... vettifan :va ok men vi säger för din skull att det är likt ett kretskortsmaterial, men vad innehåller det till största del, jo metall!!!!
men det är "cdi bryggan" som du ska klippa av...


Skitkul om du säger att han ska klippa den så e det inte den så klipper han sönder cdi boxen så hojen inte funkar längre. :näsblod
 
Jag klippte av CDI bryggan förrut, det funka fint och hacket i effektkurvan försvann.

Kan det vara möjligt att avgasporten är inkopplad från fabrik?
När jag står och varvar och kollar på den lilla magnetmotorn så rör sig vajern när jag varvar runt 7-8000rpm. Har också följt kablarna från den och dom är inkopplade!
En annan sak är att när jag ligger på låga varv så hörs knappt motorn men när jag kommer över ett visst varvtal så låter den bra mycket mer, precis som att avgasporten öppnar sig.

Men motorcykeln känns inte ostrypt för det.. Kan det sitta en plugg i kröken, och isåfall sitter den i början eller inne i fanskapet?
Kanske en plugg i insuget? Luftburken? Någon som vet något?

Jag tror inte att det var något trottelstopp på den iaf..

En annan sak är att när jag står på tomgång öppnar avgasporten upp fullt, ska den verkligen göra det?
Motorcykeln har en tendens att dö om jag ger fullgas från tomgång så jag måste gasa upp litegrann så att avgasporten stänger sig och sen kan jag dra fullgas utan att den dör. (Jag har originalmunstycke än så länge)
 
Svanen skrev:
Jag klippte av CDI bryggan förrut, det funka fint och hacket i effektkurvan försvann.

Kan det vara möjligt att avgasporten är inkopplad från fabrik?
När jag står och varvar och kollar på den lilla magnetmotorn så rör sig vajern när jag varvar runt 7-8000rpm. Har också följt kablarna från den och dom är inkopplade!
En annan sak är att när jag ligger på låga varv så hörs knappt motorn men när jag kommer över ett visst varvtal så låter den bra mycket mer, precis som att avgasporten öppnar sig.

Men motorcykeln känns inte ostrypt för det.. Kan det sitta en plugg i kröken, och isåfall sitter den i början eller inne i fanskapet?
Kanske en plugg i insuget? Luftburken? Någon som vet något?

Jag tror inte att det var något trottelstopp på den iaf..

En annan sak är att när jag står på tomgång öppnar avgasporten upp fullt, ska den verkligen göra det?
Motorcykeln har en tendens att dö om jag ger fullgas från tomgång så jag måste gasa upp litegrann så att avgasporten stänger sig och sen kan jag dra fullgas utan att den dör. (Jag har originalmunstycke än så länge)


Avgasporten ska vara öppen på lågavarv pga att den inte ska sota igen men den stängs vid 3000rpm. Min är oxå sådan att jag får ta de lite försiktigt under 3000rpm så att den inte ska dö men de har nog med förgasaren att göra.

Mvh Mattias
 
Matte_Aprilia skrev:
Avgasporten ska vara öppen på lågavarv pga att den inte ska sota igen men den stängs vid 3000rpm. Min är oxå sådan att jag får ta de lite försiktigt under 3000rpm så att den inte ska dö men de har nog med förgasaren att göra.

Mvh Mattias

Ok då vet jag.. Trodde det var nåt fel först :tungan
 
Solid snake skrev:
Skitkul om du säger att han ska klippa den så e det inte den så klipper han sönder cdi boxen så hojen inte funkar längre. :näsblod

Men det är den :fakta!!! annars kolla skisserna i trim tråden så ser man ju att det är den!!!!! :fakta :7peta
har klippt på ett antal själv och det fungerat fint!!!


(men för säkerhets skull :), jag tar inget ansvar för dina handlingar) :) :7peta
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top