Rotax 122 få isär blockhalvorna??

:tummenupp Men vid demontering är nog varmluftpistolen att föredra för i ugnen kommer man även att värma upp lager och axlar.

Sant. Det var nog lite olika expansion på olika metaller i min motor i alla fall, för alla möjliga lager verkade vilja ramla ur sina lägen trots att de borde ha blivit lika varma som blocket.
 
DSC00249.jpg Provade värma imorse när jag vaknade och det funkarde :tummenupp fick se att jag hade ett ganska ordentligt ramlagerras...
 

Bifogat

  • DSC00255.jpg
    DSC00255.jpg
    1.2 MB · Visningar: 166
Tänk på att ramlagrena skall ha C4 spel och helst med lagerhållare i nylon, kommer inte ihåg om nylonhållaren heter TN eller T9. Rasar de igen så slipper du elaka metallbitar från lagerhållaren.

Kolla att det är bra grepp mellan ramlagertappar och lagrens innerbana, de kan ta stryk om lagret skär tvärt och så ser det ju ut att ha gjort.

Lycka till / Pelle
 
Ska det vara C4 spel??? Trodde de skulle vara C3 de var de som var i den??:va
 
IMG_0033.JPG

Hittade en sammanställning av alla lager i 122-motorn.
Min son körde junior cup för några år sedan och då hade jag bättre koll.

Mvh / Pelle
 
Men sitter de inga c3 lager orginal i dom? Fick bort lagret från veven idag! Vinkelslipen måsta fram för de hade nypit fast på veven men nu är de borta :banana
 
Exakt vilken lagerklassning (spel) det är på originallager vet jag inte, jag tror inte att de är märkta.

Men några års skruvande på egen och andras hojar i junior cup har givit erfarenheten att:
Vevlager till Aprilia 125cc /typ 122 motor/ rasar ofta med C3 spel och sällan med C4 spel.

Vinkelslip är standardverktyg vid demontering av inre lagerbana :-)
Men på sitt sätt bra att de satt fast, hoppas att det krävs kraft att pressa på de nya.
Om de går att trycka på med handkraft så är veven skrot :-(
 
Nej veven klara sej och cylindern också för den delen hade en ordentlig tur :banana Finns de några nackdelar att lägga i c4 lager då? Slits dom mera på låga varv har jag hört?
 
Större slitage med C4 har jag aldrig hört talas om, men å andra sidan är långtidsslitage en ganska liten faktor i racing :)
Utan att vara kunnig i kullagerteori borde större spel ge högre ljudnivå och sämre statisk bärighet, ingetdera har någon betydelse när det är ramlager det handlar om.
Slitage på låga varv? Vet jag inget om, känner ingen som kört Aprilia RS125 på låga varv:banana
 
Ska höra vad motorfirmona säger här på holmen :) tack för all hjälp iallafall!
 
Varsågod, det var så lite så, kul att kunna hjälpa dig.

Men glöm inte att du måste dra in veven i lagrena när du sätter ihop.
Den tål inget tryck över vevpartiet.
Montera först lagren (som fått vara i frysen över natt) i vevhalvorna (som värmts till 80-100°).
Dra in veven i vänster vevhalva, montera växellådan och sätt sedan ihop blockhalvorna genom att dra in axeltappen i lagret samtidigt som du håller koll på att blockhalvorna möts parallellt.

Lycka till / Pelle
 
C3 finns i 3 olika lager.spel beroende på vad temp dom skall utsättas för så det är inte så enkelt att bara välja C3.
 
Är det ngn som har en trottel liggandes till Aprilia RS125 99-05 så köper jag den av er.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top