Rotax 122 få isär blockhalvorna??

125a-åkare

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2015
Ort
-
Hoj
Honda Nsr 125 2001
Håller på att byta ramlager på min Aprilia RS 125cc från -08. Men problemet är att jag får fan inga isär blockhalvorna hur mycket jag än försöker...Nån som vet vad de kan bero på eller har nått tips hur jag ska få isär dom. Tack på förhand!
 
Är blocket delat vertikalt eller horisontellt?
(Alltså höger/vänster eller över under/halvlor?)

Sitter det för överdjävligt brukar det bero på att man glömt ta bort något som sitter fast i båda halvorna. T.ex tändplattan, eller något bakom kopplingen...?
 
När du fått bort alla skruv som håller ihop blocket så är det lämpligt att med hjälp av avdragare pressa in vevaxeltappen på drivsidan.
Det är ett ganska lurigt jobb att ta isär och sätta ihop 122 motorn. Veven måste dras in i respektive vevhushalva för den tål inget tryck.
Aprilia har ett alldeles fantastiskt specialverktyg för att ta isär och sätta ihop motorn, med det blir det bara hälften så besvärligt.

Finns du i närheten av Norrköping kan jag hjälpa dig, sänd PM.

Mvh / Pelle
 
Bor på Åland så de kan bli lite svårt... Har lagat ett likadant verktyg till rotax motorn som de går att köpa men går inte ens med de.
 
DSC00242.jpg sådär ser de ut nu just (vattenpumpen är också borttagen) är det nått jag glömt?
 
Nej du ser inte ut att ha glömt något på kopplingssidan, har du en bild på svänghjulssidan?
Några skruvar sitter på utsidan nedanför vevhuset men de ser du ut att ha tagit bort, det syns inte så tydligt på bilden.
 
På svänghjulssidan har jag tagit bort svänghjulet,tändplatta,krass,och startmotorn är borta(har ingen bild för tillfället). Är det nått mera på svänghjulssidan? Kan tillägga att jag har ramlager ras. Kan det månne vara för att lagrena sitter fast som de är trögt att få isär?
 
Jo jag har tittat på den där filmen jag också(Racerpelle). Lagade utdragare efter ritningen.Ha dragit som satan me min så den har krökt och jag har 8-10mm flatjärn på min så den är mycket grövre ändå får jag inte upp och vill inte vålda allt för mycket heller för då far väll blocket...
 
Vid närmare eftertanke så kanske innerbanan på lagret skurit fast i vevaxeltappen.
Om du värmer blocket ordentligt vid lagerläget så kanske det går att få ur hela lagret (ur blockhalvan) tillsammans med vevaxeln. Lagret är inte låst i blocket med någon spårring utan bara ipressat.
 
De var de jag fundera på... sitter som satan. Va just ut och prova to i lite extra men gick ändå inte
 
WP_20151226_23_04_11_Pro.jpgWP_20151226_23_04_48_Pro.jpgWP_20151226_23_04_02_Pro.jpg Här är lite mera bilder. Har letat 100 gånger nu om de är nått jag skulle ha glömt att lossa på men hittar inget.

- - - Updated - - -

På första bilden ser man att utdragaren har krökt.
 
Ska låsringen sitta kvar på kopplingsaxeln? Ser ut som det sitter en kvar där.
Kanske sitter kvar även på drevaxeln?
Jag kan inte motortypen, bara brainstormar.
 
Last edited:
Nej den är nog borta ser antagligen bara så ut. Måst prova värma runt lagret lite imorron och se om de släpper
 
Jag kan inte se något fel och du gör på rätt sätt.
Värme och mer våld är min rekommendation.
 
Nej den är nog borta ser antagligen bara så ut. Måst prova värma runt lagret lite imorron och se om de släpper

Värme ska du definitivt prova. Alu värmeväxer mycket mer än stål. Så med värme släpper bla blockets grepp om ytterbanorna.
 
Last edited:
Det borde ju gå med en avdragare för ändamålet, men om inget annat funkar hade jag nog testat att värma alltihop litegrann. Jag värmde mina blockhalvor till crossen i ugnen innan ihopsättning, funkade kanon.
 
Det borde ju gå med en avdragare för ändamålet, men om inget annat funkar hade jag nog testat att värma alltihop litegrann. Jag värmde mina blockhalvor till crossen i ugnen innan ihopsättning, funkade kanon.

:tummenupp Men vid demontering är nog varmluftpistolen att föredra för i ugnen kommer man även att värma upp lager och axlar.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top