Rotationsriktning på däck kontra fälg

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Hej!

Hämtade mina fälgar med nykrängda däck på i eftermiddags. Glad i hågen pga fint väder osv i helgen började jag montera på framdäcket, kikade på gummit så att rotationsriktningen blev rätt och monterar.
Bakdäcket kan ju bara sitta på ett håll så börjar montera det, men när det hade bråkat med mig i en halvtimma så tröttnade jag och pausade lite. När jag pausat klart så ser jag att gummits rotationsriktning bak inte stämmer, kollar i fram också och konstaterar att det inte stämmer med fälgens rotationsriktning.

Lång historia kort, framfälgens och bakfälgens rotationsriktningar stämmer inte med däckets rotationsriktningar.

Borde jag få det ommonterat eller bara montera dit däcken i fälgens rotationsriktning och köra på? Antar att våtgreppet blir sämre, något annat..?
 
På måndag.... Efter helgen, med kalasbra väder..

När jag skulle hämta upp däcken i måndags hade det blivit lite fel framdäck, istället för supercorsa sp satt där ett supersport. Slicks tjoho.
 
En bra anledning till varför man kränger däck själv. Inte för att spara pengar iaf :smasha
 
Även med slanglöst osv?

Och vad behövs? :-)

Däckjärn och någon form av balanceringspryl. Och en god öl.
Kan vara bra med någon däckpasta för att underlätta krängandet med.

Sedan kan man ju lägga hur mycket mer som helst på det och skaffa automatiska maskiner och sånt...
 
Last edited:
Fördel är en kompressor så att du får luft i däcket med. Men kan säkert ta med hjulen på en åktur till närmsta mack för att lösa det :)
 
Däckjärn och någon form av balanceringspryl. Och en god öl.
Kan vara bra med någon däckpasta för att underlätta krängandet med.

Sedan kan man ju lägga hur mycket mer som helst på det och skaffa automatiska maskiner och sånt...

God öl hjälper inte när man är förkyld :(
Är det inte värre alltså? Kompressor har jag ju att tillgå. Balanseringen bör väl vara ok även om jag vänder på däcket..?
 
God öl hjälper inte när man är förkyld :(
Är det inte värre alltså? Kompressor har jag ju att tillgå. Balanseringen bör väl vara ok även om jag vänder på däcket..?

I princip nej. Det är lite som att kränga däck på vanliga trampcyklar, fast jobbigare. Det är bra att ha plastbitar som skydd mot fälgen när man är där och bänder, annars kan man repa fälgen. Däckpasta är riktigt trevligt att ha med, det blir mycket mindre jobb så.
Hur det är med balanceringen, hojdäck brukar vara rätt välbalancerade så har fälgen blivit balancerad ska det nog inte vara något jätteproblem.
 
Det här låter som att jag bör lära mig. Då är frågan vart jag får tag i däckjärn och däckpasta i närheten av Vårgårda på en lördag :p
 
Allt du behöver finns på Biltema.
ImageUploadedByTapatalk1396038488.039406.jpg

Det här år ändå bästa prylen (om man nu inte vill använda hojens stöd).
ImageUploadedByTapatalk1396038503.920050.jpg
 
Inga problem, skulle vara vid monsunregn men hur ofta belastar man däcken fullt ut i regn.

Montera och ut o kör
 
oftast har ju rotationsriktningen på däck mest att göra med blötegenskaperna, så du kan säkert köra med dom åt fel hål under helgen så länge det inte ösregnar...
ang framhjulet så har iaf mitt framhjul rotationsriktning markerade på bromskivorna (orginal) vet inte vad det spelar för roll dock...

edit:var visst pucktvåa på den ja...
 
Last edited:
Om du ska vända däcken själv (jag hade krävt det om du nu har betalt för att få det gjort en gång) så gör en markering på däcket o fälgen, sen när du vänder det så sätt däcket på samma ställe så eventuella obalanser i däcket inte flyttar sig, då borde balanseringen vara densamma.

Få på däcken är relativt enkelt (skaffa 3 däckjärn inte 2. 2 som håller däcket på plats och ett som du jobbar med), att ta av dem är bökigare, och det är lätt att repa fälgen, men är man försiktig och tålmodig så går det bra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top