rotationshåll...

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
trodde det var viktigt att få på däcket åt rätt håll för mönstrets skull, men så är ju knappast fallet då mönstret på fram- och bakhjul går "mot" varandra. Så nu ska jag vända mina rennsport åt alla håll oavsett väder :tummenupp

Kolla vilken anläggningsyta ett däck har mot backen så inser man snabbt att mönstrets form saknar betydelse.
Däremot kan stommen vara gjord för att stå emot krafter bättre åt ena hållet.

Johan skrev:
Kolla vilken anläggningsyta ett däck har mot backen så inser man snabbt att mönstrets form saknar betydelse.
Däremot kan stommen vara gjord för att stå emot krafter bättre åt ena hållet.
Slitbanan är skarvad med en sned skarv, vilket gör att den utsätts för mycket högre belastning om man vänder däcket åt fel håll....
Det är vad jag har fått lära mig på Michelins MC däck kurs IAF.

Ekonomin talar ändå för att det är lönsamt att vända på rennsport, supercorsa och liknande däck om man kör mycket bana som mest sliter högersidan. Eftersom jag mest köper lätt begagnade så monterar jag dem oftast "fel" direkt så kan jag köra längre på dem. Har inte märkt något negativt med det alls. Har även kört åtskilliga varv på blöt bana i regn och inte heller då märkt någon skillnad.

GuW skrev:
Slitbanan är skarvad med en sned skarv, vilket gör att den utsätts för mycket högre belastning om man vänder däcket åt fel håll....
Det är vad jag har fått lära mig på Michelins MC däck kurs IAF.
Låter iaf möjligt.
Hur man skulle kunna göra en stomme som funkar olika åt olika rotationshåll har jag aldrig lyckats fatta.
Trådarna går ju alltid från ena kanten till den andra.
/u

Hört att de flesta som rejsar vänder och inte märkt nån skillnad i varken fäste eller slitage, några kunniga har även sagt att det inte är bestämd rotationshåll, utan pilen finns för att folk vill ha den. Känns iaf skönt, för nu ska jag vända i stället för å byta däck varje månad :tomten

freding skrev:
Hört att de flesta som rejsar vänder och inte märkt nån skillnad i varken fäste eller slitage, några kunniga har även sagt att det inte är bestämd rotationshåll, utan pilen finns för att folk vill ha den. Känns iaf skönt, för nu ska jag vända i stället för å byta däck varje månad :tomten

Racedäck kanske tillverkas på annat vis, så att det på dom inte spelar någon roll åt vilket håll man vänder dom (att dom gjuts hela utan att skarva slitbanan t.e.x) men dom däck vi fick se film på tillverkningen av hade en sned skarv / och när dom körde dom däcken baklänges på testrullen så gav sig slitbanan av på en liten flygtur, nu var ju det testet gjort extremt tufft för att påvisa risken, förmodligen kan man köra normalt med normal last hela däckets livsläng utan att det händer, men på gata, varför chansa.

Maila däcktillverkarna och fråga, säger dom att det är OK (givetvis på eget ansvar, något annat törs dom inte säga så länge pilen finns där) så kör på!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park