Rostskyddsbehandlingar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vad har ni för erfarenheter av olika eftermarknadsrostskydd? Det finns ju en del olika aktörer på marknaden. Finns det någon som är mer seriös än den andra när de utför jobbet? Vem använder de bästa produkterna?

En snabb titt på sökmotorn hittar man t ex: http://www.dinitrolcenter.se/start
Sedan finns det de som förespråkar Tectyl behandlingar istället.
 
Sprutar in vax i dörrar etc precis som om det vore speciellt, redan gjort från fabrik.

Du kan spruta in hur mycket vax du vill i princip, men när idioter till ägare tar avfettning ovanför lister/skraplister och sen blåser in det i dörrarna med högtryckstvätten så kommer det ändå rosta...
 
Det lät ju muntert. Vissa bilar har bättre rostskydd från fabrik än andra. Bilen jag avser köpa tillhör nog inte toppskiktet. Därför tänkte jag att det kanske skulle kunna bra att ge den ett litet extra skydd. Därav frågan om vilken aktör som är seriösast.
 
Jag har känningar på Dinitrol-anläggning och tycker de är mycket seriösa, men jag har ju inget att jämföra med.
Köper du en språjtans Abart så ska du definitivt ge den ett fullgott rostskydd.

Fiat 500 fick 2 poäng av 5 möjliga i Teknikens Värld:s rost-test.
 
Jag har känningar på Dinitrol-anläggning och tycker de är mycket seriösa, men jag har ju inget att jämföra med.
Köper du en språjtans Abart så ska du definitivt ge den ett fullgott rostskydd.

Fiat 500 fick 2 poäng av 5 möjliga i Teknikens Värld:s rost-test.

Bilen är inte helt ny. Men har aldrig varit körd på vintern och det är en limiterad utgåva som kan bli eftertraktad i framtiden. I princip som ny i skicket. Därför tänkte jag att man kanske skulle låta göra åtminstone en enklare förstärkning av rostskyddet. Med det sagt körde jag min Alfa GTV som inte var förberedd för vårt nordiska klimat i 8 år och bilen hade inte någon rost alls synligt på underredet. Mycket är nog upp till hur ägarna tar hand om sina bilar. I grunden är dock en Abarth en vanlig Fiat 500 vilket är en bil strax över 100 000 ny. Den är nog inte lika påkostad som en bil som kostar betydligt mer i grundutförande.

Hur var din Fiat att köra på vintern? Fick du någon erfarenhet av det?
 
Hur var din Fiat att köra på vintern? Fick du någon erfarenhet av det?

Tyvärr han jag aldrig det, köpte den sommaren 2011 och hann bara köra den ett par hundra mil innan jag helt plötsligt fick ett jobb tvärs över gatan och inte hade vare sig användning av den eller någonstans att ställa den.
 
Tyvärr han jag aldrig det, köpte den sommaren 2011 och hann bara köra den ett par hundra mil innan jag helt plötsligt fick ett jobb tvärs över gatan och inte hade vare sig användning av den eller någonstans att ställa den.

Lite synd. Jag har inte hittat så mycket bra information om hur Fiat 500 är att köra på vintern. Det rullar ändå runt ett par stycken bara här i stan.
 
Den bästa rostskyddsbehandlingen är, precis som Du själv säger, är hur man behandlar bilen. Tvättar man den med jämna mellanrum och kollar över det befintliga rostskyddet så brukar bilen hålla sig fin länge.:tummenupp
 
Tog du någon behandling? Var nere på ditec igår men det var mest svammel.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top