Rostproblem mt07

Matte33

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2023
Hoj
Kawasaki ZR-7
Fler som har problem med korrosion på sina mt07or?
hittade detta på min, på ramen, fan gör man åt det?🫨
 

Bifogat

  • IMG_2711.png
    IMG_2711.png
    3.8 MB · Visningar: 111
Fler som har problem med korrosion på sina mt07or?
hittade detta på min, på ramen, fan gör man åt det?🫨
Hojar har ju tyvärr generellt ett betydligt sämre rostskydd än bilar så om ”rätt” förutsättningar skapas finns risk för rost/korrosion.

Kan det vara så att du fått stenskott där som sen har rostat? Kört något när det varit salt på vägarna och inte tvättat direkt efteråt? Hur har du haft hojen parkerad och vinterförvarad? Utomhus, kallgarage eller uppvärmt utrymme?
 
Hojar har ju tyvärr generellt ett betydligt sämre rostskydd än bilar så om ”rätt” förutsättningar skapas finns risk för rost/korrosion.

Kan det vara så att du fått stenskott där som sen har rostat? Kört något när det varit salt på vägarna och inte tvättat direkt efteråt? Hur har du haft hojen parkerad och vinterförvarad? Utomhus, kallgarage eller uppvärmt utrymme?
Köpte den i somras, så vet inte hur tidigare ägare har förvarat hojen osv, men den är i jäkligt bra skick överallt annars, jag förvarar min ute på sommaren med kapell över, med ventilationshål för att slippa kondens under täcket, alltid förvarat hojar i varmgarage under vintern😃
 
Köpte den i somras, så vet inte hur tidigare ägare har förvarat hojen osv, men den är i jäkligt bra skick överallt annars, jag förvarar min ute på sommaren med kapell över, med ventilationshål för att slippa kondens under täcket, alltid förvarat hojar i varmgarage under vintern😃
Svårt att avgöra om det kan ha varit någon färgdefekt just där eller varför det lossnat en färgflaga, eller om det kan ha varit ett stenskott. Men när metallen väl varit oskyddad kan jag tänka mig att det räcker att hojen stått ute i fuktig väderlek över sommaren för att det skall börja bildas rost.

Är ingen expert på hur man bäst åtgärdar det, men en gissning är att du skulle kunna använda en slippenna för att göra rent från rosten och sen pensla på grund- och bättringsfärg just där, alternativt pensla på hammarlack.

Skall du få en perfekt lagning som knappt syns krävs nog slipning, grundning och målning på ett lite större område.
 
Svårt att avgöra om det kan ha varit någon färgdefekt just där eller varför det lossnat en färgflaga, eller om det kan ha varit ett stenskott. Men när metallen väl varit oskyddad kan jag tänka mig att det räcker att hojen stått ute i fuktig väderlek över sommaren för att det skall börja bildas rost.

Är ingen expert på hur man bäst åtgärdar det, men en gissning är att du skulle kunna använda en slippenna för att göra rent från rosten och sen pensla på grund- och bättringsfärg just där, alternativt pensla på hammarlack.

Skall du få en perfekt lagning som knappt syns krävs nog slipning, grundning och målning på ett lite större område.
Ah jag fattar, tack för tips,
Har läst lite om att ACF50 ska vara jäkligt bra, det ska tydligen kunna kapsla in rosten så det inte forsätter utvecklas😮
 
Ah jag fattar, tack för tips,
Har läst lite om att ACF50 ska vara jäkligt bra, det ska tydligen kunna kapsla in rosten så det inte forsätter utvecklas😮
Antar att det skyddar mot fortsatt rost, men kan du måla ovanpå det?
 
Ja asså det stoppar rost processen på nått sett tydligen,
Det var en bra fråga, ingen aning 🤣 kan ju va bra att kolla upp hehe,
Men den där lilla rosten lär ju inte vara ett större problem närmsta åren? Ramen lär ju inte ge vika om några år 🫨
 
Ja asså det stoppar rost processen på nått sett tydligen,
Det var en bra fråga, ingen aning 🤣 kan ju va bra att kolla upp hehe,
Men den där lilla rosten lär ju inte vara ett större problem närmsta åren? Ramen lär ju inte ge vika om några år 🫨
Du menar så att du kan strunta i det, så att det blir nästa ägares problem? Sälj den inte till någon som har sett den här tråden...
 
Många har behandlat sina helt nya hojar med acf50 sen kört året ru
Du menar så att du kan strunta i det, så att det blir nästa ägares problem? Sälj den inte till någon som har sett den här tråden...
nej nej menar inte så, tänker mer på hur fort det egentligen kan gå.. om det mer är något som behöver göras ganska snarast innan man får byta hela jäkla ramen.. är noll insatt i det här med korrosion osv.
 
Om du är oroad att det ska rosta igenom materialet så bör du nog i första hand oroa dig för insidan av stålrören. Där finns inte mycket rostskydd på någon motorcykel. Kör du in en kamera eller ett så kallat ”bore scope” kommer du att se bilden av en brungeggig avloppsledning…

Om du däremot vill förbättra utseendet så gäller det som nämns ovan - slipa eller rent av punktblästra bort rosten, rostskyddsgrunda och topplacka med något som är så färgmatchat som möjligt, antingen med liten ”stenskottspensel” eller med sprayfärg (beroende på utbredning).
 
Slipa bort rosten och grunda med tvåkomp epoxygrund för billack. Därefter på med basfärgen som du bör hitta hos återförsäljare av hojmärket. De dryga är att tvåkompsgrund inte finns i små förpackninmgar så billigast är att fara till en billackfirma och tigga lite tvåkomp grund. De funkar med enkomp grund också men de måste va en helt vattentät grund annars slår de upp igen. Rostätare modell corro protect är en av de bästa ätarna den kör jag med efter att jag slipat bort rosten. Den går ner i porerna bättre än om man blästrat.
 
Slipa bort rosten och grunda med tvåkomp epoxygrund för billack. Därefter på med basfärgen som du bör hitta hos återförsäljare av hojmärket. De dryga är att tvåkompsgrund inte finns i små förpackninmgar så billigast är att fara till en billackfirma och tigga lite tvåkomp grund. De funkar med enkomp grund också men de måste va en helt vattentät grund annars slår de upp igen. Rostätare modell corro protect är en av de bästa ätarna den kör jag med efter att jag slipat bort rosten. Den går ner i porerna bättre än om man blästrat.
Har hört om det där ACF50 som tydligen ska vara bra, ska tydligen stoppa korrosionen, har du nån erfarenhet av det?
 
Hela den här tråden är ett gigantiskt overkill inkl trådstarten som får mig att undra om jag befinner mig i ett parallelluniversum eller om alla driver med mig. Men är man orolig kan man pensla en droppe roststopper på rostpricken. Tillverkad i England och de kan en del om rost inbillar jag mig.
 

Bifogat

  • 96A79300-B844-4062-8ED6-7540EE7FA4F6.jpeg
    96A79300-B844-4062-8ED6-7540EE7FA4F6.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 9
Hela den här tråden är ett gigantiskt overkill inkl trådstarten som får mig att undra om jag befinner mig i ett parallelluniversum eller om alla driver med mig. Men är man orolig kan man pensla en droppe roststopper på rostpricken. Tillverkad i England och de kan en del om rost inbillar jag mig.


Ja, eller ett betalt inlägg för att diskutera en specifik produkt: ACF50.

Har inte använt produkten i fråga, men det är tydligt att det är en krypolja - alltså inget man kan lacka över om man vill det.

Tittar man närmare på bilden i TS så kan man misstänka att det kryper på fler ställen under lacken i anslutning till platsen det redan släppt på. Jag misstänker fel i lackprocessen under produktionen, och isf borde fler hojar hojar vara drabbade.

Jag hade slipat så liten yta som möjligt, thinnertvättat och faktiskt gått på med nagellack. Det brukar gå att hitta de mest bisarra kulörer i välsorterade butiker - och pensel följer med.
Sedan skulle jag hållt noggrann koll på området for att se hur det utvecklar sig.
 
Rosten kan komma inifrån röret det är inte helt ovanligt att det blivit en liten pora där
Då är det som andra skrivit här slipa ner på med någon lämplig övermålningsbar rostätare och lite färg
 
Ja trådstartaren om han inte reklamar produkten kan ju kika runt på alla crossar/enduro/grushojar med stålram och se hur många som rostat av i ramarna ett stenskott eller lackskada bättrat man thats it -känns som övercurlade generationen eller reklam för produkten i fråga när namnet nöts gång på gång
 
ACF50 var populärt bland året runt åkarna i London när jag hörde/läste om det. Kanske forfarande. Känns helt onödigt.
Jag klarar mig utan. Rostfläckar på ramen fixar jag så som man alltid gjort, slipa, grunda och lacka. Spraya i locket och dutta med jätteliten pensel. Eller en tops.
Biltemas rostätare är säkert jättedålig. Jag kan nog inte utvärdera den ännu efter bara 2-3 år. Återkommer om ramen rostar av.

Jag gillar mina hojar och vill inte att de ska fara illa. ❤️

Gammal bild och en nyare

IMG_0467.jpeg

IMG_0446.jpeg

IMG_3235.jpeg
Aluminiumram och rostfritt avgassystem 😎
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top