Rostlaga racebussen

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Hej
Då lagom till höstångesten var de dax att besiktiga racebussen en mb vito 00 lagom fin och rostig:D
Men som har varit förvånansvärt driftsäker.
Fick nedslag på bromsrör och styrled detta är inga problem för mig att fixa. Men fick också nedslag på rost i ena sparklådan. De var en ganska ordentlig bit så de räcker inte att bara lappa igen.

Jag är lite osäker på om jag ska försöka ordna de själv då jag inte har någon ordentlig lyft och ingen direkt erfarenhet av rostlagning men svettsat har jag gjort endel.
Någon som vet vart man kan få tag i ekonomiplåt till denna bilen alltså en färdigformad sparklåda?
Eller finns de någon vänlig själ som kan ta sig ann ett plåtjobb någon kväll för en summa pengar?

Ej mc-relaterat, så jag flyttade tråden från teknikforumet.
Hoppas det löser sig med bilen.

/Jörgen

Borde vi inte ha en icke MC-relaterad teknikdel?
Det vore ju intressant kan jag personligen tycka. Som det är idag brukar ju såna trådar hamna i ot-forumet.
Tex trådar om svetsmaskiner, dieselmotorer etc. Eftersom det är ett mc-forum så kanske det bör ligga där.
Skriv ett förslag i "Om sporthoj.com" vetja. Det känns som det är Swediefråga om och var en icke mc-relaterad teknikdel ska ligga. Det är ju lite kopplat till profilen på siten var man lägger den.

Hmm, racebuss borde väl iofs vara mc-relaterat eftersom den används till mc-resor och mc-meckande på bana. ;-)

Not sent from an iProduct...

Min grill använder jag i racedepån och den ger mig energi att kunna tävla. Min grillteknik är dock undermålig så jag behöver hjälp i teknikforumet.....

Ja det finns ekonomiplåt till Vito åtminstone i tyskland. Sök på ebay.de så hittar du.

Ej mc-relaterat, så jag flyttade tråden från teknikforumet.
Hoppas det löser sig med bilen.

/Jörgen
Sorry för fel post tänkte mig inte för tack för flytten.
Borde vi inte ha en icke MC-relaterad teknikdel?
Då kanske vi blir förväxlade med garaget.org hemska tanke:crash

Min grill använder jag i racedepån och den ger mig energi att kunna tävla. Min grillteknik är dock undermålig så jag behöver hjälp i teknikforumet.....

Ja det finns ekonomiplåt till Vito åtminstone i tyskland. Sök på ebay.de så hittar du.

Ok tack får jag leta i das deutschland.
Vad heter sparklåda/yttre balk på tyska eller engelska:confused:

Det vore ju intressant kan jag personligen tycka. Som det är idag brukar ju såna trådar hamna i ot-forumet.
Tex trådar om svetsmaskiner, dieselmotorer etc. Eftersom det är ett mc-forum så kanske det bör ligga där.
Skriv ett förslag i "Om sporthoj.com" vetja. Det känns som det är Swediefråga om och var en icke mc-relaterad teknikdel ska ligga. Det är ju lite kopplat till profilen på siten var man lägger den.

Jag hittade ingen "förslagslåda" , du får gärna överta frågan du har nog som moderator åsikter om detaljerna.

Släng upp en bild på hur det ser ut, helst med öppen dörr så man ser hur rostigt det är osv.

/plåtslagardrägg

Släng upp en bild på hur det ser ut, helst med öppen dörr så man ser hur rostigt det är osv.

/plåtslagardrägg

Nice en plåtslagare:rock
Var nog de svåraste motivet någonsin helt hopplöst att få fokus på rätt ställe men här är några bilder. Vad tror du ?
DSC_0032.jpgDSC_0037.jpgDSC_0038.jpg

Blir byte av hela tröskellådan på den där, helst ska du ha en riktig punktsvets men det tvivlar jag på att du har tillgång till (går loss på över 100k typ.)

kapa bort skiten, borra bort punktsvetsarna som är där (igen specialverktyg, inte lika jävla dyrt som punktsvetsen dock men fortfarande dyrt, går att borra med vanlgia borr också men lite bökigt...)

Skaffa ekonomiplåten först så ser du hur lång/långt upp den är/går.

JAG hade skarvat den 2-3dm ovanför tröskellådan iaf, rosen lär har krupit upp i skärmen.

Glöm inte svetsprimer och hålrumsvax sen om du ska görat, vaxet efter du svetsat och lackat skiten.

Du kommer se hur mycket rost du har innanför också när du fått av tröskeln, räkna på hur mycket det kommer kosta och om det är värt besväret/pengarna.

Fixade en ful bild på hur du ska skarva (rött streck) vid stolparna, prickarna är där punktsvetsarna ligger, det ligger kanske (troligen) punktsvetsar inne i skärmkanterna också, stick in huvudet i hjulhuset och kolla/känn efter.

Borrar du med vanligt borr så borra inte genom hela bilen utan borra bara 0,8mm eller nåt i den stilen, sen när du ska sära på plåtarna så använder du huggmejsel, efter du har svetsat ska du dessutom ha karosserikitt innan du målar, lägg kitt där det redan ligger kitt.

Undrar du nåt så är det bara att fråga.

Bild:

Bifogat

• 2011_BMW_X5-Body-Structure-Extrication.jpg
    2011_BMW_X5-Body-Structure-Extrication.jpg
    91.1 KB · Visningar: 87
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer