rostiga bromskivor

Då jag är skeptisk till just medel som 5-56 och liknade som smörjmedel kanske man kan få svar på det av grabbarna som vet vad dom talar om .

Är det så att 5-56 "dunstar" ?
Hur är smörjeffekten jämfört med ett normalt kedjespray ?

*frågar snällt* :)
 
Hur kan man överhuvetaget komma på tanken att ha 5.56 på kedjan när det finns kedjespray som är till för smörja kedjan?
 
Pejo skrev:
Fasiken vilken go tråd man missat!!

Kamrat Borsiin JR, jag håller med om allt ovan, men jag har en kuggfråga: Vad ska man skölja med, när man till sist sköljer av kedjan ?

Jag har gjort rent min kedja med lysfotogen, och det vart rätt bra. Sedan avslutade jag med en spray med 5-56 för att undvika rost (hålla den fet).

Har du använt kallavfettning går det utmärkt att skölja med vatten.... Se dock till att smörja efter gärna med kedjespray 556 och dyligt är inte värdens bästa...
 
Långa farbron skrev:
Då jag är skeptisk till just medel som 5-56 och liknade som smörjmedel kanske man kan få svar på det av grabbarna som vet vad dom talar om .

Är det så att 5-56 "dunstar" ?
Hur är smörjeffekten jämfört med ett normalt kedjespray ?

*frågar snällt* :)

556 består av ett jäkla hopkok av lite olika kemikalier vissa för bra krypförmåga och andra för bra smörjning, vissa av dessa dunstar relativt snabbt medan andra stannar.... 556 är bra att spruta på som rostskydd och för att få saker att glida i varandra vid montage, bärigheten på smörjfilmen är dock så gott som värdelös så använd det inte till rörliga delar.
 
Borsiin JR skrev:
Se dock till att smörja efter gärna med kedjespray 556 och dyligt är inte värdens bästa...

Borsiin JR skrev:
556 är bra att spruta på som rostskydd och för att få saker att glida i varandra vid montage, bärigheten på smörjfilmen är dock så gott som värdelös så använd det inte till rörliga delar.


Men - då var 556 perfekt för ändamålet. Meningen var att inte lämna kedjan naken (och löpa risk att få rost etc) på den, alltså att konservera den. Sen, när det blir åka av, då blir det kedjeolja eller vax på den.
 
Borsiin JR skrev:
556 består av ett jäkla hopkok av lite olika kemikalier vissa för bra krypförmåga och andra för bra smörjning, vissa av dessa dunstar relativt snabbt medan andra stannar.... 556 är bra att spruta på som rostskydd och för att få saker att glida i varandra vid montage, bärigheten på smörjfilmen är dock så gott som värdelös så använd det inte till rörliga delar.
Ingår inte ngn syra i det hopkoket?
Har för mig att det är en syra som är rostlösande i 5-56?

Ngt jag däremot är säker på är att 5-56 inte är ngt beständigt smörjmedel.
Det är suveränt till att lossa fastrostade skruvar och få igång rostiga leder/gångjärn mm.
Men för att få ett bra smörjande skikt så behövs en riktig olja/fett.
Kedjespray måste vara det bästa att smörja upp en avfettad/avsköjld kedja med.
Men tvätta kedjan behöver man ju inte göra ofta, jag kör Robban_C:s taktik, smörj som fasen så håller den sig per automatik tillräckligt ren.

Men har du fått rost på kedjan så är det väl en riktig inspektion och rengöring som gäller. Kolla så att alla länkar verkligen går lätt och inte kärvar.
Kärvar ngn/ngr länkar så kan du få otrevliga överaskningar i form av lagerkras på utgående axeln.
//Tobbe
 
Jag är lite ny på forumet men har hållit på med ett å annat ett tag och jag tycket att det är intressant hur folk ens nämner produkter som 5-56 som är det sämsta bosse bildoktorskiten som finns. Ska du ha silikon, köp silikon. Ska du ha rostlösare, köp rostlösare(inge vidare snälla smörjmedel), ska du ha smörjmedel, köp smörjmedel.
Ett j-a hopkok som 5-56 duger åt svensson men här håller vi ju ändå på m,ed produkter som kräver rätt sak på rätt plats!
Inte f-n häller du diesel/fotogen eller vad du nu hittar i garaget i framgaffeln för att det "råkar" ha rätt viskositet.
 
Lyfta kedjetråden lite

Tänkte lyfta denna lite då!
Om man nu har tagit sitt förnuft till fånga :huvet och skaffat ett nytt drivpaket. Kedjesträckaren räcker inte till längre så det är väl dax för en ny. :3freak Kommer inte det ny-fettat och fint..... :rolleyes:
Hur gör ni
Vaxar ni kedjan innan montering på bågen eller
Monterar och kör lite innan vaxning av kedjan/dreven?
 
Trxer skrev:
Kommer inte det ny-fettat och fint..... :rolleyes:
Hur gör ni
Vaxar ni kedjan innan montering på bågen eller
Monterar och kör lite innan vaxning av kedjan/dreven?
De är väldigt fint infettade när de är nya, bättre än så blir det aldrig så det är bara att köra 50 mil eller tills det regnar och börja smörja efter det. Smörj efter åkningen då kedjan är varm så det kryper bättre och har tid att torka in tills nästa tur. :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top