Rostig tank

Stuvadbäver

Full gas spar tid!
Gick med
4 May 2007
Hoj
crm 125 och Suzuki ts125r extreme makeover
Ja då har man köpt sig en skruttig gammal suzuki ts125r och han som sålde den sa att det var nå fel för man måste gunga den för att den ska få nå soppa. och nu när jag öppna tank locket så såg jag att den hade rostat som in i helvete. och då är frågan kan man blåsa ren den med högtryck + lite skrubbning eller är det bara att köpa en ny ?

Det finns ett märke som heter kreem tankrengörare & tätare, som ska ta bort rost och lägga ett lager "plast" inuti tanken, finns på touringbutiken, jag vet dock inte hur bra det är, någon annan som vet?

jag sköljde ur min tank ett antal ggr.. alltså inte en pisstråle utan med lite tryck(hade inte högtryck men de funkar nog)
de mesta rosten kom ur..
kreem,en är nog bra o lägga efteråt om den e sjukt rostig..

Det finns ett märke som heter kreem tankrengörare & tätare, som ska ta bort rost och lägga ett lager "plast" inuti tanken, finns på touringbutiken, jag vet dock inte hur bra det är, någon annan som vet?

Okej:) ska testa med det.

Kolla så att det bara är ytrost! Det kan ju gå ganska illa om det har rostat nästan igenom, och spricker när du kör!

Hur kollar man det då ? ^^

Fosforsyra används som rostätare, använder själv det om man behöver rengöra nån metalldel som man inte vill blästra.
Coca cola innehåller en hel del fosforsyra och är relativt billig i inköp, även fasadtvätt som används för att rengöra tegel som blivit smutsigt av murbruk innehåller fosforsyra (kolla innehållsdeklarationen).

Jag hade själv först provat att fylla tanken med cocacola och vänta några dagar så att syran kan verka.

Last edited:
Fosforsyra används som rostätare, använder själv det om man behöver rengöra nån metalldel som man inte vill blästra.
Coca cola innehåller en hel del fosforsyra och är relativt billig i inköp, även fasadtvätt som används för att rengöra tegel som blivit smutsigt av murbruk innehåller fosforsyra (kolla innehållsdeklarationen).

Jag hade själv först provat att fylla tanken med cocacola och vänta några dagar så att syran kan verka.

Det blir nog billigare om man köper nå "riktigt" medel^^

Knacka på tanken, den ska låta hård överallt. Och försök kolla in i dom hål som finns, lossa tanklock mm. Det är ju trots allt bättre att kolla så mycket man kan än inget alls :)

OKej :) jo självklart är det det ^^

Last edited:
Släng i ett gäng med M6 eller M8 muttrar i tanken och skaka runt, för att få bort det värsta. Köp sen Kreem, funkar alldeles utmärkt om man är lite noga och följer instruktionen

Om du inte vill betala asdyra pengar för undermedel så kan du antingen kontakta SGA AB i bromma eller kolla om din lokala bilrekondfirma har det.
Oxalsyra är det skall ha då det angriper järnoxid och löser upp den.Synd att du inte bor i trakterna då jag har en dunk stående....

Hur som helst, får du tag i det (brukar vara i trögflytande form) så häller du det i tanken och rör om då och då samt kanske tippar/vänder tanken med jämna mellanrum så skall du bli av med rosten.
Nu tank är ju alltid bäst...men har man lagt pengar på hoj så kanske man inte kan slanta upp för en ny tank och då är ju de olika medlen trevliga att använda!

Om du inte vill betala asdyra pengar för undermedel så kan du antingen kontakta SGA AB i bromma eller kolla om din lokala bilrekondfirma har det.
Oxalsyra är det skall ha då det angriper järnoxid och löser upp den.Synd att du inte bor i trakterna då jag har en dunk stående....

Hur som helst, får du tag i det (brukar vara i trögflytande form) så häller du det i tanken och rör om då och då samt kanske tippar/vänder tanken med jämna mellanrum så skall du bli av med rosten.
Nu tank är ju alltid bäst...men har man lagt pengar på hoj så kanske man inte kan slanta upp för en ny tank och då är ju de olika medlen trevliga att använda!

Jag har en kompis som praktiserat på en verkstad så det ska nog gå och årdna med det :)

pengar är det inte ont om jag betalade 3 000 för hen halvfräsch suzuki ts125r^^ men ju mindre jag lägger ut på den ju mer kommer jag att tjäna när jag säljer den i sommar

edit- menar du att man ska he det i soppan eller ska man blanda med vatten eller bara som det är

Last edited:

Oxalsyra finns att köpa i färgaffären.

Tjena. Jag har provat den där kleten och visst, det funkar ett tag om man är noggrann när man applicerar det, men efter några säsonger så släpper det.
Per

Oxalsyra finns att köpa i färgaffären.

Det låter ju ganska logiskt när man tänker på att citroncyra går att köpa där. Jag undrar bara om det verkligen är den flytande gele formen finns att tillgå där?

Hur som helst...Oxalsyran skall du hälla i som den är i flytande form.
Undvik kyla då det minskar aktiviteten på processen.
Som sidospår kan jag starkt rekommendera citronsyrabad för rostiga småbitar.
Häll upp ett hett bad vatten i vasken, addera citroncyra i kristallform köpt på färgaffären och var beredd på action!
Oxalsyran verkar dock effektivare på kraftigare rost samt att de objekt jag testat på, allt från småbitar till bilramar, inte får en svart rand ovanför syrans kant som det blir med citronsyran. Glöm inte att ha ruskigt bra ventilation för dte är inte några hälsokursgaser som kommer ur reaktionen som blir när cyran "äter".

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back