Rostig ram

Berra Bula

outlaw since 1991
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Honda crf450x -06 Yamaha YZF 250 -05 till salu
På min cross hoj så har det kommit rost på dom utsatta ställena, än så länge så är det bara ytrost.. Jag undrar om det är någon idé att göra något åt det..
ge mig lite tips på hur jag ska göra.

Riv ner hojen, dvs få bort allt från ramen, blästra eller slipa bort all rost, UTAN att ta bort allt för mycket från själva ramen så att säga, lägg på ny rostskyddande grundlack och lacka om hela ramen! :)

Berra Bula skrev:
2547843 På min cross hoj så har det kommit rost på dom utsatta ställena, än så länge så är det bara ytrost.. Jag undrar om det är någon idé att göra något åt det..
ge mig lite tips på hur jag ska göra.
slipa och måla över?

Hoztic skrev:
2547861 Riv ner hojen, dvs få bort allt från ramen, blästra eller slipa bort all rost, UTAN att ta bort allt för mycket från själva ramen så att säga, lägg på ny rostskyddande grundlack och lacka om hela ramen! :)
Skall nog lämna in husaramen på blästring och pulverlack till våren. :)

Last edited:
Hoztic skrev:
Jäkligt viktigt att få bort all rost innan man målar bara, annars börjar det snart om :(

Börjar den bli rostig? :( Eller vill du bara få den finare? :)
Hojen har ju gått som enduro alla sina år och föregående ägare har bättrat färgen lite här och lite där, antagligen på ställen där rosten har varit påväg att kika fram. Dels för att jag vill ha enhetlig färg (skiljer något i nyanserna nu) samt att svart ram är snyggare. Av erfarenhet när man skalar en hoj på ramen och lackar om så blir man pedant med allt man återmonterar, hade ju vart schysst att få en helt fin hoj. Man monterar ju nya skruvar överallt, skippar allt som är lite rostigt och skabbigt. Ja... lacka ramen är ju faktiskt (för mig) en skönhetsoperation med allt extra lull lull man ger sig dän på att fixa. Är inte särskillt mycket på en crosscykel heller att skala för att få ramen helt ren. Värre arbete är det ju på en sportcykel.

låt de va el gör de riktigt. blästring o pulverlack..
bruka va billigare än man tror :tummenupp

Grejjen är den att jag har dom bästa träningstillfällena över vintern som kommer nu, för att jag bor på landet och jag får köra i skogen för ägaren när det är kärle.. Så annars skulle jag ha gjort det under vintern (plockat ner ´hojen och lackat om).
men det lär ju va bra o göra det innan vintern när det är massa snö o is o skit eller? har ni något tips på hur man får tag på orginalfärgen? eller vad ska man välja för färg annars som skyddar mot rost?

Berra Bula skrev:
2554071 Grejjen är den att jag har dom bästa träningstillfällena över vintern som kommer nu, för att jag bor på landet och jag får köra i skogen för ägaren när det är kärle.. Så annars skulle jag ha gjort det under vintern (plockat ner ´hojen och lackat om).
men det lär ju va bra o göra det innan vintern när det är massa snö o is o skit eller? har ni något tips på hur man får tag på orginalfärgen? eller vad ska man välja för färg annars som skyddar mot rost?

Att plocka ner hojen till ramen tar en kväll. Det som tar tid är om du ska lämna bort grejerna. Att plocka ihop hojen går nästan lika fort som att plocka isär.

e ju för fan e enduro...

klart det blir sten-skott och rost....
men det finns ju inga ställen på en cross som det ställer sig fukt till den grad att det rostar igenom...

slipa lite med slip-papper och stål-bosrta lite...sen tar man lite grund-färg och täck-färg på spray-burk...

ingen ide att plocka ner hela ramen för lite sten-skott....kan du ju göra den dagen du ska sälja den....

nästa gång du varit ute och åkt så har du ju sten-skott igen...

sx-pojken skrev:
2639587 e ju för fan e enduro...

klart det blir sten-skott och rost....
men det finns ju inga ställen på en cross som det ställer sig fukt till den grad att det rostar igenom...

slipa lite med slip-papper och stål-bosrta lite...sen tar man lite grund-färg och täck-färg på spray-burk...

ingen ide att plocka ner hela ramen för lite sten-skott....kan du ju göra den dagen du ska sälja den....

nästa gång du varit ute och åkt så har du ju sten-skott igen...

Ehm, slipa lite här och borsta lite där?
Du har inte behandlat rostskador förut va?

Antingen gör man som ett par folk tidigare skrivit, blästra ramen samt lämna in den för lack. Antingen vanlig våtlackering eller pulverlack (som är det absolut slitstarkaste alternativet men det blir inte samma spegelblanka yta som en våtlack ger, dock helt acceptabelt på en ram).

Vill du ta en genväg så köp en punktbläster på biltema eller åk till någon som äger en samt en kompressor naturligtvis.
Ett alternativ till detta är att använda "negerkrull" (endast ett slanguttryck så eventuella anklagelser om rasism kan ni hålla för er själva), finns också på Biltema tror jag och det duger.
Men kan du använda bläster så gör det, är det gravrost så är det svårt att komma åt i porer med krullet och då rostar det under färgen så småningom.
Blästra där det uppkommit rost, grunda med Epoxigrund och inget annat, måla sedan över med samma färg som ramen hade innan.

Måla helst med pensel då det blir långt tjockare än med vanlig sprayburk, vilket ger en längre livslängd.

Gör som Sx-pojken skrev här och rosten kommer uppenbara sig inom ett par månader igen.

"Negerkrull": http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381316
Bläster: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80612

Börjar närma sig för lackning av min ram också. Frågan är hur mycket det kostar att pulverlacka en crossram, på ett ungefär naturligtvis?

Lundgren skrev:
2640048 Börjar närma sig för lackning av min ram också. Frågan är hur mycket det kostar att pulverlacka en crossram, på ett ungefär naturligtvis?

500:- ?

jag betalade 900:- för min R1 ram + sving + båda fälgarna

Men hallå!!!!
Är det inte en cross ni pratar om? Är inte den till för att användas?
Skulle man fixa lacken varje gång det blev skador på den skulle du ju inte få göra annat än att slipa/blästra och lacka!

Kör med hojen istället, det är garanterat ingen risk att det rostar så mycket att ramen går av.

Tackar för svaren. Det lät ju absolut inte så farligt dyrt. Lutar åt att man lackar lite mer :)

Jonathan. skrev:
2640031 Ehm, slipa lite här och borsta lite där?
Du har inte behandlat rostskador förut va?

Antingen gör man som ett par folk tidigare skrivit, blästra ramen samt lämna in den för lack. Antingen vanlig våtlackering eller pulverlack (som är det absolut slitstarkaste alternativet men det blir inte samma spegelblanka yta som en våtlack ger, dock helt acceptabelt på en ram).

Vill du ta en genväg så köp en punktbläster på biltema eller åk till någon som äger en samt en kompressor naturligtvis.
Ett alternativ till detta är att använda "negerkrull" (endast ett slanguttryck så eventuella anklagelser om rasism kan ni hålla för er själva), finns också på Biltema tror jag och det duger.
Men kan du använda bläster så gör det, är det gravrost så är det svårt att komma åt i porer med krullet och då rostar det under färgen så småningom.
Blästra där det uppkommit rost, grunda med Epoxigrund och inget annat, måla sedan över med samma färg som ramen hade innan.

Måla helst med pensel då det blir långt tjockare än med vanlig sprayburk, vilket ger en längre livslängd.

Gör som Sx-pojken skrev här och rosten kommer uppenbara sig inom ett par månader igen.

"Negerkrull": http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381316
Bläster: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80612

nä har ju bara svetsat upp ett 10-tal bilar....pulver-lackat ramen på min R1:a.. har haft 5 crossar...och varit mek åt tävlings-crossåkare så jag kan ju inget...:va

en cross/enduro är inget puts-objekt utan till för att brukas...

lackar gör man typ innan försäljning...:tummenupp

sx-pojken skrev:
2664705
en cross/enduro är inget puts-objekt utan till för att brukas...

lackar gör man typ innan försäljning...:tummenupp

jag håller med dig till 99%.
dock finns jue dessa putsbögar & om trådskaparen är en av dessa så är alternativet att blästra ramen & skicka in den på pulverlack. du får då en lack som håller längre än vanlig våtlack, som iofs är nämt här ovan.
när det kommer till ramar & fälgar så rekomenderar jag pulverlack till alla, finns ingen anledning till att hålla på med våtlack om man vill ha funktion ist för utseende.

trådskaparnes hoj är jue dock en 05a & jag förstår att man vill hålla den fin, men jag tycker du gott & väl bara kan slipa ur med någonting som får upp rosten ur de små porer som bildas. på jobbet har vi en maskin som funkar som en "stålborste-rondell" vilken är grymm på att ta bort rost, annars bläster eller negerkrull. lägg en rostskyddande grund, håller med ovanstående talare, epoxyn är en grymmt bra grund, annars har du waschprimer oxå som i stortsätt "äter" sig in i plåtrenaytor, om du har små rostporer så brukar den "svälja" dessa oxå. sen lägger du bara en täckfärg i valfrikulör.

blev lite långt & lite yrt inlägg men får skylla på en stressad fredag :näsblod

Håller på med att rensa ramen för rostbehandling och lackering i svart på min ktm. Det tog mig ca 2,5 timme att få bort all plast, bakram, sving+ bakhjul, motor så det är inte speciellt svårt att göra det här, och det är klart värt det.

Men egentligen är det ju bara av estetiska skäl man gör det. Risken för att ramen rostar igenom är inte särskilt stor, det tar lång tid. Gör det när du har tid och vet att du inte ska köra på ett tag, typ om du väntar andra grejer till hojen.

Jag tänkte lägga på kallgalv som rostskydd på de värsta ställena så är risken mindre för att det rostar under färgen. Det bästa är helt klart pulverlackering om du vill ha någonting hållbart. En billigare variant är hammerite som kan målas på rost, dvs man målar på där det försvinner färg sen(obs tål ej bensin så värst bra, torka upp snabbt!).

granath_ skrev:
2672250 jag håller med dig till 99%.
dock finns jue dessa putsbögar & om trådskaparen är en av dessa så är alternativet att blästra ramen & skicka in den på pulverlack. du får då en lack som håller längre än vanlig våtlack, som iofs är nämt här ovan.
när det kommer till ramar & fälgar så rekomenderar jag pulverlack till alla, finns ingen anledning till att hålla på med våtlack om man vill ha funktion ist för utseende.

trådskaparnes hoj är jue dock en 05a & jag förstår att man vill hålla den fin, men jag tycker du gott & väl bara kan slipa ur med någonting som får upp rosten ur de små porer som bildas. på jobbet har vi en maskin som funkar som en "stålborste-rondell" vilken är grymm på att ta bort rost, annars bläster eller negerkrull. lägg en rostskyddande grund, håller med ovanstående talare, epoxyn är en grymmt bra grund, annars har du waschprimer oxå som i stortsätt "äter" sig in i plåtrenaytor, om du har små rostporer så brukar den "svälja" dessa oxå. sen lägger du bara en täckfärg i valfrikulör.

blev lite långt & lite yrt inlägg men får skylla på en stressad fredag :näsblod

en regel vi hade under cross-tiden var: har du inte åkt omkull under träningen så har du inte åkt ordentligt....

om lite ytrost stör nån så fruktansvärt så är det bara att ta en roterande stålborste och lite bättringsfärg....

ska hojen vara toppskick jämt så ska den nog stå i garaget för jämnan...

lika dumt som att så fort plasten får en repa så ska den bytas...:huvet

jobbig 15 h service om man ska kolla ventilerna , byta stift, byta olja, plocka ner hojen helt, lacka ram, plocka ihop hojen......

heltidsjobb att åka enduro.....

Last edited:
Back