Rostfria rörkrökar 2"

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Letar 2" rörkrökar för att bygga om avgassystemet lite. Hittar dock bara med 1.5 mm godstjocklek eller tjockare men vill ha tunnare gods. Har sökt men inte funnit. Någon?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag brukar köpa från Burns Stainless i USA när jag bygger mc-avgassystem.
http://www.burnsstainless.com/
304 i rören och 308 tigrod.
Jag har inte lyckats hitta tunnväggigt rörsortiment som duger någonstans i Europa.

/Jörgen
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jag brukar köpa från Burns Stainless i USA när jag bygger mc-avgassystem.
http://www.burnsstainless.com/
304 i rören och 308 tigrod.
Jag har inte lyckats hitta tunnväggigt rörsortiment som duger någonstans i Europa.

/Jörgen

Ok, misstänkte att det var svårt att hitta här hemma. Behöver bara en 90 eller två 45 och en liten snutt rakt. Tackar för svaret!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, misstänkte att det var svårt att hitta här hemma. Behöver bara en 90 eller två 45 och en liten snutt rakt. Tackar för svaret!

Vilken diameter?
Ferrita har lite ströbitar i 1,2mm som är över från ett specialprojekt åt en kund. De finns utspridda i webkatalogen på deras hemsida. http://www.ferrita.com/sv/entreprenad-1/rorboj/rorboj-rostfri-63-5mm/
Har du tur kanska ngn av dem passar dig.
De är dock inte villiga att göra fler. Jag ringde dem och kollade innan jag la min sista beställning till Burns.

Du kan ju också kolla på tyska eller engelska Ebay. Kan dyka upp ströbitar. Men ska man bygga ett komplett tunnväggigt avgas till en mc är det enligt min erfarenhet bara Burns som kan skaka fram allting man behöver.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Behöver 2" så det är lite för stort tyvärr. Ska byta kollektorn och och en bit bakåt så det är inte så mycket som behövs.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Behöver 2" så det är lite för stort tyvärr

Vart bor du?
Supertwin i Tumba (Stockholm) har en del Burns 304-krökar i 18 Gauge (ca 1.2mm) på hyllan eftersom han bygger avgassystem då och då. Även möjligt att UCC (Unique Custom Cycles) i Sthlm har lite Burns-krökar hemma.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Är dalmas så det är en bit att åka. Är dock i Stockholm och jobbar ibland. Kikar igenom eBay och ser vad som finns där och hittar jag inget så slår kollar jag med dom.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Är inte 316 att föredra? Hör med Dahl om livsmedelsrör, tror de är 1.2 i väggtjocklek.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är inte 316 att föredra? Hör med Dahl om livsmedelsrör, tror de är 1.2 i väggtjocklek.
JAg vet bara att 304 är den kvalite som vanligtvis används i rostfria avgassystem i racing och produktion. 316 kan dock vara bättre i våta avgassystem för marinmotorer.

Du kan googla ang dessa kvalitéer. Det finns mycket skrivet om rostfritt i avgasdetaljer på nätet. Inte minst på Burns hemsida.
Det är många olika aspekter, korrosionshärdighet, egenskaper vid tillverkning av krökar, svetsbarhet, styrka, sprickbenägenhet osv. Den dyraste mest syrafasta legeringen är inte alltid bäst i ett avgassystem.

Dahls har inte rörkrökar tunnare än 1,5mm. Iaf inte enligt kataloger som finns på nätet.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vilket 2"? Rostfria livsmedelsrör, 51.0x1.2
63.5x1.5
Rostfria rör 60.3x2.0
Rostfria rör för pressning 54.0x1.5

Alla dessa är 2", så det kan behövas lite mer precision på måttet.
Alla dessa kan du få på dahl, eller Ahlsell, eller onninen, om bara säljaren har koll.
Allt i avgasväg vi gjort har varit i 316 pga korrosion och vikt, vi har dock mestadels byggt till lastbilar, reservkraftsdieslar och lite sånt. Jag ser inte nyttan med att använda ett tyngre material som tål mindre. Kanske skulle vara bättre segrdagningsförmågor eftersom det är mjukare, men det är väl ändå bra sällan ett avgassystem väger såpass mycket att det tar stryk?

För övrigt, vad gör det om en böj är en halv millimeter tjockare än röret? Slipa ner insidan med en toppslip, svetsa och använd lite mindre svetstråd än vanligt så är du på 1-1 med vikten?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilket 2"? Rostfria livsmedelsrör, 51.0x1.2
63.5x1.5
Rostfria rör 60.3x2.0
Rostfria rör för pressning 54.0x1.5

Alla dessa är 2", så det kan behövas lite mer precision på måttet.
Alla dessa kan du få på dahl, eller Ahlsell, eller onninen, om bara säljaren har koll.
Allt i avgasväg vi gjort har varit i 316 pga korrosion och vikt, vi har dock mestadels byggt till lastbilar, reservkraftsdieslar och lite sånt. Jag ser inte nyttan med att använda ett tyngre material som tål mindre. Kanske skulle vara bättre segrdagningsförmågor eftersom det är mjukare, men det är väl ändå bra sällan ett avgassystem väger såpass mycket att det tar stryk?

För övrigt, vad gör det om en böj är en halv millimeter tjockare än röret? Slipa ner insidan med en toppslip, svetsa och använd lite mindre svetstråd än vanligt så är du på 1-1 med vikten?

Ja rören finns ju, det såg jag också, men inte krökarna.

Dina sista frågor får du ställa till TS. Men för mig är det så, att om jag ska bygga ett avgassystem i 1.2mm väggtjock av viktsskäl, ja då vill jag ha alla delar i den tjockleken, från en leveratör.
Svårt att svara på frågor som har med ambitionsnivå att göra. Många bygger hela system i svartplåtböjar från bilfirmor i 1.5mm eller tjockare, jag gör det inte.

TS ställde en fråga om rostfria rörkrökar i tunnare gods än 1.5 mm, och jag har då inriktat mig på att hjälpa till med det önskemålet, inte diskutera varför.

Den mekaniskt största belastningen på avgassystem är ofta vibrationerna. Hastighetsnivåerna på dessa kombinerat med systemets egenvikt, andra belastningar som kan uppstå är värmespänningar.

Men även här så ville jag hjälpa TS, inte hamna i diskussioner om 316 är bättre än 304 eller 321. Alla dessa legeringar förekommer ju bevisligen i avgassystem, alla med sina för- och nackdelar.
 
Last edited:

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
speedparts har 2tum med 1,4 i gods
billiga är dom också (det var iaf 1 tiondel mindre)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Länken som Jörgen skickade råkade peka på sidan med 63 rör, dom är ju lite för grova, men det finns ju 50,8 och 54 rör också i lite olika grova godssjocklekar.

Tack för tipset för den delen. Behöver också lite sådana rör. Bor föresten också i Dalarna, (Hedemora) En sambeställning kanske?
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Speedparts 2" har för kort radie. Jag behöver en diameter på 50,8 och då bara en böj och ett par decimeter rakt. Rören som ska skarvas ihop har en tjocklek på ca 0.8 mm
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Länken som Jörgen skickade råkade peka på sidan med 63 rör, dom är ju lite för grova, men det finns ju 50,8 och 54 rör också i lite olika grova godssjocklekar.

Tack för tipset för den delen. Behöver också lite sådana rör. Bor föresten också i Dalarna, (Hedemora) En sambeställning kanske?

Ska ta och ringa ferritta och fråga vad som finns. Har sökt på eBay men 1,5 verkar vara standard..
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ska ta och ringa ferritta och fråga vad som finns. Har sökt på eBay men 1,5 verkar vara standard..

Jag kan kika om jag kan få tag i en böj 51.2x1.2. Får väl svetsa dit en rakbit på den om det skulle behövas. Kan ju gå loss lite med fint slippapper och ta ner den ca 0.2 runt om så får du rätt diameter men 0.2 för tjockt, övergången på insidan lär dock bli mjuk och inte störa flödet nämnvärt om du svetsar utan tillsatsmaterial och inte slarvar med rotgasen.

Vad vill du ha för radie på böjen?

Edit: kan gå att bocka med bock avsedd för 48mm rör, men har aldrig försökt mig på att bocka så tunnt rostfritt så jag kan inte lämna några som helst garantier på resultatet.
 
Last edited:

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
- Har några krökar över i 1"7/8' yD, SS321, 0.9mm. Ja är ju inte 2"... men omattifall...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett tips på sökord är "stainless mandrel bends"
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jag kan kika om jag kan få tag i en böj 51.2x1.2. Får väl svetsa dit en rakbit på den om det skulle behövas. Kan ju gå loss lite med fint slippapper och ta ner den ca 0.2 runt om så får du rätt diameter men 0.2 för tjockt, övergången på insidan lär dock bli mjuk och inte störa flödet nämnvärt om du svetsar utan tillsatsmaterial och inte slarvar med rotgasen.

Vad vill du ha för radie på böjen?

Edit: kan gå att bocka med bock avsedd för 48mm rör, men har aldrig försökt mig på att bocka så tunnt rostfritt så jag kan inte lämna några som helst garantier på resultatet.

Tack för erbjudandet! Hör av mig om jag inte hittar något färdigt som stämmer. Ferritta svarade att dom inget hade men ska söka lite mer på eBay.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Mekonomen säljer rostfria krökar i 2 tum, tror det är i 45, 60 och 90 graders böj. Dock ganska stor radie. Finns ju även raka rörbitar i rostfritt. Jag har beställt där när jag byggt avgassystem.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top