Rostfri skruv i motorblock av aluminium, funkar det ?

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Hallå.
Jo genom åren har jag ett flertal gånger fått höra att man aldrig ska blanda rostfritt och aluminium, en del säger man aldrig ska blanda elförzinkad och aluminium.
En del säger att man kan blanda bäst man vill.

Så då undrag jag, vad är rätt och vad är fel att blanda om man ser till själva materialet ?

Mvh Von Anka.
 
K, Ca, Na, Mg, Al, Zn, Cr, Fe, Ni, Sn, Pb, H, Cu, Ag, Au, Pt

Rostfritt= Fe med Cr och Ni

Al borde väll därför bli offeranoden oavsett? Men en galvad bult måste väll vara bäst:confused:

Galvad= Fe och Zn

Bara spekulationer.
 
Last edited:
Min egen erfarenhet är väl att blanda mest man vill,i teorin
är det ju fel men rent praktiskt har det funkat med allt
jag testat iaf.
Hojen ligger ju inte direkt dränkt i saltvatten jämnt!
 
Hojen ligger ju inte direkt dränkt i saltvatten jämnt!

Helt OK teori så långt.

Kan bara av erfarenhet säga att den dagen jag och min kompis skulle dela på en rigg på en utombordare för att byta drev i "klumpen" så fick vi fräsa ur pinnbulten, som var i rostfritt, ur riggen. Det fanns inte en pinnbult och en rigg, det var ett å samma stycke. nu var detta en båtmotor från mälaren, ingen hoj utan salt. men mitt tips är: blanda inte rostfritt och aluminium, det finns många myter som talar emot denna kombination.
 
Hojen ligger ju inte direkt dränkt i saltvatten jämnt!
Kör året runt oavsett om det så är -10grader, snöstorm och hagel stora som golfbollar typ och saltas en del på vintern.
Nåt som vissa år har märkts en hel del på skruv, speciellt dom som suttit runt bakhjulet.

Bara spekulationer.
Av det lilla jag minns av kemi'n så låter det inte så långsökt, oädel metall rör sej mot mer ädel metall.
Ju större avstånd ju kraftigare rörelse.

Men mitt tips är: blanda inte rostfritt och aluminium, det finns många myter som talar emot denna kombination.
Ser ut som jag kommer fortsätta med de, men det är lockande för rostfritt är så jäkla smidigt att arbeta med jämfört med elförzinkad som börjar rosta inom 1år.
 
Last edited:
Jag brukar byta ut samtliga bultar mot rf på mina hojar.
Dom går i saltslask - o förzinkade ser inte vackra ut efter ett tag.

Lite fett på gängorna - har aldrig haft problem.

Däremot har man haft brätt mycket bekymmer me originalbultarna som oftast inte varit infettade = BORRA som fan hela tiden vi service...:mad:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top