Rostfri skruv i motorblock av aluminium, funkar det ?

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Hallå.
Jo genom åren har jag ett flertal gånger fått höra att man aldrig ska blanda rostfritt och aluminium, en del säger man aldrig ska blanda elförzinkad och aluminium.
En del säger att man kan blanda bäst man vill.

Så då undrag jag, vad är rätt och vad är fel att blanda om man ser till själva materialet ?

Mvh Von Anka.
 
K, Ca, Na, Mg, Al, Zn, Cr, Fe, Ni, Sn, Pb, H, Cu, Ag, Au, Pt

Rostfritt= Fe med Cr och Ni

Al borde väll därför bli offeranoden oavsett? Men en galvad bult måste väll vara bäst:confused:

Galvad= Fe och Zn

Bara spekulationer.
 
Last edited:
Min egen erfarenhet är väl att blanda mest man vill,i teorin
är det ju fel men rent praktiskt har det funkat med allt
jag testat iaf.
Hojen ligger ju inte direkt dränkt i saltvatten jämnt!
 
Hojen ligger ju inte direkt dränkt i saltvatten jämnt!

Helt OK teori så långt.

Kan bara av erfarenhet säga att den dagen jag och min kompis skulle dela på en rigg på en utombordare för att byta drev i "klumpen" så fick vi fräsa ur pinnbulten, som var i rostfritt, ur riggen. Det fanns inte en pinnbult och en rigg, det var ett å samma stycke. nu var detta en båtmotor från mälaren, ingen hoj utan salt. men mitt tips är: blanda inte rostfritt och aluminium, det finns många myter som talar emot denna kombination.
 
Hojen ligger ju inte direkt dränkt i saltvatten jämnt!
Kör året runt oavsett om det så är -10grader, snöstorm och hagel stora som golfbollar typ och saltas en del på vintern.
Nåt som vissa år har märkts en hel del på skruv, speciellt dom som suttit runt bakhjulet.

Bara spekulationer.
Av det lilla jag minns av kemi'n så låter det inte så långsökt, oädel metall rör sej mot mer ädel metall.
Ju större avstånd ju kraftigare rörelse.

Men mitt tips är: blanda inte rostfritt och aluminium, det finns många myter som talar emot denna kombination.
Ser ut som jag kommer fortsätta med de, men det är lockande för rostfritt är så jäkla smidigt att arbeta med jämfört med elförzinkad som börjar rosta inom 1år.
 
Last edited:
Jag brukar byta ut samtliga bultar mot rf på mina hojar.
Dom går i saltslask - o förzinkade ser inte vackra ut efter ett tag.

Lite fett på gängorna - har aldrig haft problem.

Däremot har man haft brätt mycket bekymmer me originalbultarna som oftast inte varit infettade = BORRA som fan hela tiden vi service...:mad:
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top