Rostar motorcykeln under kapell?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Tänkte ställa hojen ute ett tag för att få mer plats. Funderar på ett sånt där överdrag från biltema. Blir det fukt under som inte ventileras bort eller fungerar det bra? Vilken storlek ska man ha för en offroadhoj?
 
Allting kan ju rostan under ett skynke beroeende på hur länge "ett tag" är, är de över vintern eller vad ?! Men den tiden jag anv ett Biltema skynke på min gamla hoj innan jag fixade garage så var de aldrig några problem med furkt som blir kvar under.. då stog den ute i både regn och snö (bitvis).. :D
 
Fukt underifrån kommer ju in under skyddet.
Ha på överdrag i fuktiga garage där luften inte rör sig är nog värst.
 
Det borde inte vara några större problem, så länge hojen inte är dränkt i salt innan, och du låter kapellet sitta lite lagom luftigt, dvs inte slår in kapellet med gladpack runt hojen.
 
Om kapellet går hela vägen ner till marken så kan den fukt som kommer underifrån fångas in och hållas kvar av kapellet och det är kanske inte så bra. så antingen ska kapellet vara ganska tättslutande nere vid hjulen så öppningen nertill blir liten. Samt att hojen ska vara torr när du lägger på kapellet. Alternativt ska kapellet hänga relativt luftigt och helst kanske inte gå riktigt ända ner på marken.
då bör det inte vara något problem.

Men på det stora hela så tror jag inte att det ska vara värre än att ha den utan kapell så länge som hojen är torr när du lägger på kapellet.
 
Det är väl inte frågan om någon optimal förvaring direkt, men har man inget alternativ så tror jag att ett biltema överdrag är bättre än att låta motorcykeln utstå vädrets makter. Man kan ju t ex ställa motorcykeln på ett underlag där markfukt inte tränger igenom lika lätt och se till att det ventilerar under överdraget. Ett överdrag på en motorcykel sluter ju inte helt tätt så vind kommer säkert att bidra till att det ventileras lite. Sedan kan det ju vara bra att se till att motorcykeln är ren, vaxad och att man smort in och behandlat detaljer som har tendens att rosta. Skulle nog se till att ha motorcykeln fulltankad så att rosten inte får fotfäste från insidan. Alla dessa förberedelser är nog viktigare än om man förvarar inomhus där temperaturen är stabil.
 
Tror inte att det är några större problem. Man kan ju lägga lite olja eller fett på ställen där man tror det kan tänkas rosta, och se till att det inte regnar rakt på dåligt skyddade elkontakter och annat.
 
Är väl saltet som är problem. Hojjen borde väl tåla vatten....

En carport med vindskydd sparar en bil rätt ordentligt från saltrik luft om man bor nära havet, det är vägsaltet som förstör bilen i skärmkanter och andra utsatta ställen.

Jag tror nog ett överdrag skyddar en motorcykel rätt hyfsat på ett liknande sätt. Det största problemet är väl egentligen temperaturväxlingarna som skapar kondens och fukt som måste ventileras ut. Det kan vara problemet med att täcka över en bil eller motorcykel längre perioder.

Sedan är det så klart skillnad på var i landet man förvarar sin motorcykel eller bil utomhus. Uppe i Norrland är det t ex kall torr luft långa perioder vilket borde vara rätt gynnsamt jämfört med att förvara sin motorcykel här nere i Skåne med stora temperaturskillnader och fuktig luft av rusk och regn. Saltet från havet borde ett överdrag skydda rätt bra mot däremot.
 
Du bör även tänka på vad för underlag du parkerar hojen på, ett väldigt blött och fuktigt underlag tex som en gräsmatta är såklart ingen bra idé. Plattor/asfalt bör du snarare leta efter.
 
I båtsvängen kör man luftigt med dubbla presseningar för att minska kondens.
Enkel täckning fäller ut en hel del vatten.
Jag har kört med dubbla överdrag på hojjen några gg å det funkar ganska bra!
 
Ja, speciellt om det ligger snö på kapellet.

Har testat med och utan kapell, året runt utomhus utan tak på asfaltsunderlag och det rostar. Och skulle det inte börja rosta så sliter väder och vind ändå på detaljer så att de blir fula. Lacken klarar sig rätt bra dock.

Men som andra har sagt, med icke fuktigt underlag, luft som kan ventilera, under tak och utan att den blir översnöad så går det ändå under en begränsad tid förvara hojen så. Skulle gissa att våren med snabba och varierande + och - temperatur är värst för hojen. Och kapell är bättre än utan i snön...

En offroadhoj är ju oftast robust byggda och tål lite mer stryk, så prova du med kapell. Har för mig att biltema hade en speciell storlek för hojar med höga styren.
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top