Rost

Frippe_

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Hoj
Aprilia MX 125, -06
Har haft min hoj stående ute några veckor av vintern tyvärr (pga brist av utrymme), men med presenning förstås. Det har ändå blivit rost på bromsskivorna både fram och bak, mest i slitspåren, men det borde vara ganska ytlig rost. Undrar hur man lättast tar bort detta utan att förstöra skivan, finns det något annat sätt förutom sandpapper?

Har haft min hoj stående ute några veckor av vintern tyvärr (pga brist av utrymme), men med presenning förstås. Det har ändå blivit rost på bromsskivorna både fram och bak, mest i slitspåren, men det borde vara ganska ytlig rost. Undrar hur man lättast tar bort detta utan att förstöra skivan, finns det något annat sätt förutom sandpapper?

Sandpapper? hahaha

Det är bara bromsa :) kolla runt där du bor på bilarnas bromsskivor, då komemr du se att många har rost och de är bara att köra

Det är bara bromsa :) kolla runt där du bor på bilarnas bromsskivor, då komemr du se att många har rost och de är bara att köra

Exakt blir så på nästan alla bilar också bara över en natt. Bara och köra och bromsa så försvinner de :tummenupp

bara för att säga det en gång för alla ANVÄND ALDRIG SANDPAPPER. om du inte tror mig så testa och ge dig ut på en tur sen ;)

dra en fheting stoppie så äre borta sen..

men jag har en fråga. så jag lånar tråden lite.

va ute å kålla till åsnan nu å fick syn på att det var rostit längt ut på skivan? det betyder ju att beläggen antingen ligger fel eller är utslitna redan. men grejen är att jag bytte dom för inte alls så länge sen

Om du bromsar med rostiga skivor så kommer jonerna från skivan att hoppa över till beläggen och förstö...

:corn

:rolleyes

Last edited:
bara för att säga det en gång för alla ANVÄND ALDRIG SANDPAPPER. om du inte tror mig så testa och ge dig ut på en tur sen ;)

Utveckla.. Exakt vad händer???
Vet föresten en kille som skulle smörja in sin skiva då den gnisslade:D

2814892 Utveckla.. Exakt vad händer???
Finns en del som gjort sådana saker tyvärr. Likadant en som skulle smörja kedjan och sprutade rakt mot vakdrevet så han klenade ned hela skivan. han som körde prövade inte att broms förns han var ute på banan. :3freak

Utveckla.. Exakt vad händer???

aldrig testat själv, men enligt uppgift så skapar det FETA vibrationer i hela hojen när man bromsar (logisk som fan om man tänker efter)

aldrig testat själv, men enligt uppgift så skapar det FETA vibrationer i hela hojen när man bromsar (logisk som fan om man tänker efter)

låter väl ganska troligt.

bromsskivan på mina sm fälgar ja köpte var rätt rostig, drog lite autosol över den, den är helt jämn i ytan... så det kanske kan vara något... detta gjorde jag för jag ändå var igång o polerade. om de satt på hojen hade jag bara bromsat hårt..

har du kollat så att dom sitter rätt? om du gör det kan du ju lika gärna även kolla om dom är nerslitna
det är vad jag skulle göra

för vad jag förstått så försvinner inte ytrosten på hela bromsytan även fast du har bromsat, eller har jag fattat fel?

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back