Rost under lacken

wogg

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
-82 Kawaski z550
lacken har bildat bubblor på ett ställe på min tank, inte spruckit men antar att det rostar under. Vad gör jag bäst för att stoppa det? Kan jag fixa bara där och inte behöva lacka om hela tanken?

:yoparty

Slipa / blästra hela tanken och lacka om. Tycker det är enda sättet att få det både snyggt och bra.

det går ju naturligtvis att bara fixa den delen där lacken är skadad. Slipa ner, maskera och lacka om.
Med lite pill, superfint våtslippapper och rubbing går det att gå ett ganska hyfsat resultat om det inte är metalliclack.
Men det kommer att synas att det är bättrat. Det är ytterst svårt att få det så att det inte syns alls.

Frågan är ju hur pass bra finish du verkligen vill ha.
Ska du ha det riktigt bra så är det enda raka att slipa och spackla tanken och sedan lämna in den på lack.

Det måste väl finnas andra, viktigare saker att ta tag i på den hojen? Är du rädd för läckage så häll i Kreem tanktätare.

Det kan faktiskt vara ett rosthål från insidan av tanken om det vill sig illa så det kan vara bra att kolla över ordentligt och inte bara slipa och måla. -Trist om det börjar läcka.
(Eventuella hål kan man löda igen med en större lödkolv.)

För övrigt går det nog bra laga bara där märket är om man vill undvika mer rost men för att få bra finish är det bättre att lacka om hela tanken.

chronic: en gammal hoj är det förvisso men den går som en klocka. Rost är det största problemet för tillfället.

däremot kanske inte värt att lacka om hela tanken.

tack för tipsen

Håller med Pebl, det kan vara värre än det ser ut och du bör kolla det. Hur ser tanken ut inuti, rostigt som attan?

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back