Rost gaffelben

nimos

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2010
Hoj
Yamaha XJ 900 Diversion, 1995
Hej, jag har problem med rost på framgafflarna till min xj900s -95. Bytte packboxar förra säsongen och nu var det dags igen och verkstan kunde inte lämna garanti pga rost angrepp på framgafflarna. Det är små svarta fläckar på ytan. Finns det nått alternativ till att byta framgafflarna helt?

Skulle räcka med nytt gaffelben skulle jag tro.

Finns på touringbutiken.se för 1538:- till XJ900 Diversion -95.

Autosol o se till att de är inoljade så det inte fortsätter rosta ?

Men ibland så är det mer pyssel med att fulfixa än o köpa rätt från början.

Har dock fixat med autosol med lyckat resultat.

Autosol o se till att de är inoljade så det inte fortsätter rosta ?

Men ibland så är det mer pyssel med att fulfixa än o köpa rätt från början.

Har dock fixat med autosol med lyckat resultat.

@ webgringo: eftersom jag är en av dom som gång efter annan förnedrar mig då jag inte kan hålla mitt hushåll rullande så kanske det är lika bra att lämna in och få bytt till nya. Jag antar att man ändå måste demontera för att kunna behandla ordentligt med autosol, eller räcker det att ta det som syns utan att plocka isär?
Vad är det för olja man ska ha att in med?

var ligger rosten ?

i teorin så lär det bara skada packboxen då det passerar denne.

är det under packboxen på en standardgaffel, well, då bör det väl redan ligga i olja.

över, smeta på lite 10w40 och håll koll på om det händer något. när gaffel passerar skrapring ett par ggr kommer dock oljan försvinna.

ställ den på centralstödet, tyng ner bakändan så gaffeln går fri. det ger dig en extra bit att jobba på, och klura ut hur skadad den är.

dock, som sagt, det kommer krävas av dig att du hela tiden håller koll på om det kommer tillbaka eller ej.

Är det rost så innebär det avsaknad av material, det kan du aldrig polera fram igen, enklas är att byta benet.:tummenupp

Det är väl inte det som är problemet ?

Som jag utläser så drar rostangreppen sönder p-boxarna

Jag hade samma sorts problem för inte så längesedan. Det löste jag med svinto helt enkelt, och mina problem försvann. Men det är klart, är det alltför mycket rostporer kanske det är lika bra att köra på ett byte med en gång?

Jag tror också på att "autosola" bort rosten och se till att hålla nån form av fuktspärr med olja eller fett. Avsaknaden av material blir väl försumbar eftersom man har just en packbox som inte är stenhård, utan ska fungera som tätning för alla små ojämnheter. Så funkar det iaf. i mitt huvve:)

Jag tror också på att "autosola" bort rosten och se till att hålla nån form av fuktspärr med olja eller fett. Avsaknaden av material blir väl försumbar eftersom man har just en packbox som inte är stenhård, utan ska fungera som tätning för alla små ojämnheter. Så funkar det iaf. i mitt huvve:)

En Radialtätning ska inte jobba mot en skadad yta, då trasas den fina läppen som ska täta sönder ganska snart.

En Radialtätning ska inte jobba mot en skadad yta, då trasas den fina läppen som ska täta sönder ganska snart.

Det har du iofs. jävligt rätt i.:tummenupp
Har själv rost på ett gaffelben men det sitter långt ner och packboxen håller tätt än. Håller tummarna! Har inte råd med ett nytt ben.:gnissla

Det har du iofs. jävligt rätt i.:tummenupp
Har själv rost på ett gaffelben men det sitter långt ner och packboxen håller tätt än. Håller tummarna! Har inte råd med ett nytt ben.:gnissla

Sitter skadan långt ner så behörver nog inte tätningen jobba mot skadan så ofta och då kan det funka ganska länge, bara att hålla tummar två.:tummenupp

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC