Rossligt Monster

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
Hej på er.

Först och främst: Taxomfan för igår, det var mycket trevligt att träffa nya människor och prata skit & icke-skit. Armbrytningen var kul! :)

Vidare till ytterligare en Monster-relaterad fråga som jag tänkte terrorisera er med: Jag var och kollade på & provkörde en M900 -97 igår, som en bekant vill sälja till mig. Den har gått 1700 mil och varit klotad en gång men fixad och fin nu.

Dock var det så här när jag skulle provköra den: Först var den ett helvete att få igång, så pass att batteriet nästan tog slut så vi fick dra igång den med laddaren inkopplad, men sen gick den iaf.

Men när jag körde den var motorgången liksom lite ojämn. Detta märktes framför allt när man höll den på ett konstant varvtal.

Min bekant sa att det kan bli så med förgasarhojar om de står mycket utan att köras, p g a besnin som dunstar i förgasarna etc. Stämmer det att det kan bero enbart på detta. Han skulel självklart inte försöka blåsa någon han känner, men jag vill ändå ha en second opinion innan jag slänger ut en jävla massa penga rpå en hoj som inte gick klockrent när jag provkörde den, liksom.

Vad tror ni?

Om det är en nära bekant så är det väl bara att du ber han köra schlut på bensinen spilla på ny och sedan köra den riktigt varm o se om problemet kvarstår.

Du får nog tänka dig ett nytt batteri för övrigt :)

Bilder?

Nejvbie skrev:
Om det är en nära bekant så är det väl bara att du ber han köra schlut på bensinen spilla på ny och sedan köra den riktigt varm o se om problemet kvarstår.

Du får nog tänka dig ett nytt batteri för övrigt :)

Bilder?

Sant, det borde ju kunna visa att det inte är något bestående problem.

Vad menar du med det där med batteriet. Var det på skoj eller? Varför skulle jag behöva det?

Angående bilder så glömde jag ta några, men det är en svart Monster 900 från 97. Det som skiljer den från original är: Stålomspunnet, lite kolfiber här och var, varvräknare (analog), Ducati performance (Remus) kolfiberburkar, dynojettad, öppen kopplingskåpa (en sån i metall, med hål i, inte en sån kapad i kolfiber), ny tank & lite andra detaljer, p g a omkullägg. Sen ahr den inte gått mer än 1700 mil heller.

Låter väl bra?

Warburton skrev:
Sant, det borde ju kunna visa att det inte är något bestående problem.

Vad menar du med det där med batteriet. Var det på skoj eller? Varför skulle jag behöva det?

Angående bilder så glömde jag ta några, men det är en svart Monster 900 från 97. Det som skiljer den från original är: Stålomspunnet, lite kolfiber här och var, varvräknare (analog), Ducati performance (Remus) kolfiberburkar, dynojettad, öppen kopplingskåpa (en sån i metall, med hål i, inte en sån kapad i kolfiber), ny tank & lite andra detaljer, p g a omkullägg. Sen ahr den inte gått mer än 1700 mil heller.

Låter väl bra?

Var menat som ett skämt ;)

Hur bågen ser ut är inte allt, det är inte det som kostar att reparera. Motordelar är det som verkligen svider i plånboken!Om ni går igenom de steg jag skrev och den fortfarande beter sig konstigt bör du nog tänka om.

Annars så låter det som ett toppenköp :tummenupp

Nejvbie skrev:
Var menat som ett skämt ;)

Hur bågen ser ut är inte allt, det är inte det som kostar att reparera. Motordelar är det som verkligen svider i plånboken!Om ni går igenom de steg jag skrev och den fortfarande beter sig konstigt bör du nog tänka om.

Annars så låter det som ett toppenköp :tummenupp
D'uh! :)

Jag ska kolla det där.

Min hoj är tjurig när han fått stå i en 4v eller mer. Startar knappt smäller skjuter eld och skriker ur sin vrede över att ha blivit väckt. När han har stått hela vintern så måste jag köra upp en tank innan han börjar gå som han ska och då går han precis så som du beskriver.

1. Vacuumfuggarna beter sig ofta jävligt märkligt, att hålla jämt varvtal på en 900-motor med såna är knepigt.

2. Dynojet.. Brukar inte funka så speciellt klockrent till Ducati..

3. Med ett lesset batteri får startmotorn det svettigt.. Den är lite klen redan från början..

/B

Bj.O.rn skrev:
1. Vacuumfuggarna beter sig ofta jävligt märkligt, att hålla jämt varvtal på en 900-motor med såna är knepigt.

2. Dynojet.. Brukar inte funka så speciellt klockrent till Ducati..

3. Med ett lesset batteri får startmotorn det svettigt.. Den är lite klen redan från början..
1. Vad menar du med det? Att alla Monster 900 går ojämnt om man försöker hålla jämnt varv?!

2. Hur menar du med inte "funka så speciellt klockrent"? Hojen ombestyckades alltså när man satte på effektsystem. Är detta inte bra?

3. Ja, det vet jag ju. Det var ju därför den startade bra sen plötsligt när vi startade med laddare på.

Warburton skrev:
1. Vad menar du med det? Att alla Monster 900 går ojämnt om man försöker hålla jämnt varv?!

2. Hur menar du med inte "funka så speciellt klockrent"? Hojen ombestyckades alltså när man satte på effektsystem. Är detta inte bra?

3. Ja, det vet jag ju. Det var ju därför den startade bra sen plötsligt när vi startade med laddare på.

1. Har haft en 900 SS med mikuni vacuumfuggar, helt omöjligt att hålla på 5000 rpm för bullertester..

2. Dynojetkiten till Ducatis hojar funkar inte bra, nej! Dom verkar framtagna för usa-hojar som har annan bestyckning är vi har här i europa, fast dom funkar inte ens bra där.. Dom resulterar oftast i för fet blandning på lågfarten.. bestyckning med mikunimunstycken funkar ofta bättre.

/B

Dock var det så här när jag skulle provköra den: Först var den ett helvete att få igång, så pass att batteriet nästan tog slut så vi fick dra igång den med laddaren inkopplad, men sen gick den iaf.

Det där är nog inget att bry sig om, hade en ss750 -96a förut som va precis likadan, att få igång den efter vintern krävde både startgas, extra batteri o tålamod. men sen när den väl va igång så va det inga problem alls.

har en polare som ska sälja en 02a med 700 mil på mätaren och där är den inte förgasare utan insprutning om du är intresserad så hör av dig så får du hanns nummer
mvh oskar

hornet oskar skrev:
har en polare som ska sälja en 02a med 700 mil på mätaren och där är den inte förgasare utan insprutning om du är intresserad så hör av dig så får du hanns nummer
mvh oskar
tack, men jag har inte råd att försäkra en 02:a.

det är en sakt till som är bra med 02 det sitter en startspärr i den och det drar ner försäkringen lite tror att han släpper den för 70 om du tar den nu på hösten

hornet oskar skrev:
det är en sakt till som är bra med 02 det sitter en startspärr i den och det drar ner försäkringen lite tror att han släpper den för 70 om du tar den nu på hösten
Inte lika mycket som en originaleffekt på 33 kW i regbeviset drar ner den... :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park